Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Franz Liszt’in “Totentanz” Eserinin İcrasina Yönelik Teknik ve Sanatsal İnceleme

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 221 - 234, 30.06.2025
https://doi.org/10.26650/CONS2025-1645712

Öz

Ünlü Macar besteci Franz Liszt’in eserleri konser piyanistlerinin repertuvarında geniş yer almaktadır. Konservatuvar müfredatlarının vazgeçilmezi olan bu eserlerin büyük çoğunluğu programlı olup birer hikayeye sahiptir. Bu eserler içinde yer alan “Totentanz” sevilen bir yapıt olmakla beraber içerdiği sanatsal ve tekniksel zorluklarla da ünlüdür. Araştırmanın amacı bu eseri teknik ve sanatsal yönlerden inceleyerek potansiyel icracılara gereken önerilerde bulunmaktır. Çalışmanın evrenini Liszt’in orkestra eşliğinde piyano eserleri oluşturmaktadır. Örneklem olarak bunlar arasından “Totentanz” seçilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmaktadır. Breitkopf & Hartel yayınevi notaları kullanılarak eserin içerik analizi yapılmıştır. Ayrıca kaynak taraması da yapılarak betimsel araştırma tekniğinden yararlanılmıştır. Eserde bulunan teknik zorluklar incelenmiş, bestecinin ve yayınevinin önerdiği çözümlerle beraber zorlukların aşılması için araştırmacı tarafından alternatif seçenekler de sunulmuştur. Eserin sanatsal boyutunu incelemek için form analizi yapılmış, eserin hikayesine ilham kaynağı olan orijinal resim ve öyküye ulaşılmıştır. Hikayenin farklı detaylarına yapıtın hangi varyasyonlarla karşılık verdiği bulunmuş, bu kısımlara teknik ve sanatsal yorum önerileri getirilmiştir. Bu araştırma ve önerilerle eseri repertuvarına almak isteyen piyano icracılarına yönelik çalışma kılavuzu niteliğinde bir kaynak yaratılması hedeflenmiştir. Orkestra eşlikli piyano için bestelenmiş olan “Totentanz” varyasyonları içerdiği teknik ve sanatsal yorum zorlukları sebebiyle Lisans ve Lisans üstü Programları öğrencileri için uygun bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

Destekleyen Kurum yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Teşekkür yok

Kaynakça

  • Bülow H. (1908). Todtentanz. Paraphrase über Dles Irae für Plano und Orchester von F. Llszt. Leipzig: C.F.W. Siegel. google scholar
  • ChimaYou B., & Rhorer J. (2025, 14 Şubat). Llszt: Totentanz. Hr-Sinfonieorchester. Bertrand Chimayou., Jeremie Rhorer, https://www.Youtube.com/watch?v=ZrmaZGİWg1I google scholar
  • Clark M. (2015). The Piano Concerto Transcription: Liszt’s Back Door Entrance to the Genre. The Amerlcan Muslcologlcal Soclety Southwest Chapter, Volume 4, Spring 2015, UniversitY of North Texas. google scholar
  • Ebesek Ö. (1996). Franz Llszt’ln Orkestra Eşllkll Plyano Eserlerlnln İncelenmesl. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. google scholar
  • Gültek B. (2007). Piyano. Bir Çalgının Biyografisi. Ankara: Epilog YaYınları. ISBN 978975-01831-0-2. google scholar
  • Liszt F. (1913). Totentanz (Ausgabe für 2 klaviere, herausgegeben von Emil fon SauEr). New York: Edition Peters. N7388. google scholar
  • Liszt F. (1919). Totentanz. Phantasie für Pianoforte und Orchestra (Herausgegeben von Ferruccio Busoni). Leipzig: Breitkopf und Hartel. google scholar
  • Liszt F. (1972). Klavierwerke. Ungarische Rhapsodien I. Budapest: Editio Mısica Budapest. google scholar
  • Liszt F. (1974). Annees De Pelerinage II. Budapest: Editio Musica Budapest, Z. 6785. google scholar
  • Liszt F. (1975). Annees De Pelerinage III. Budapest: Editio Musica Budapest, Z. 6957. google scholar
  • Liszt F. (1982). Douze EtuDes D’execution TranscenDante. Leipzig: VEB Breitkopf & Hartel MusikverLag. google scholar
  • Liszt F. (1983). Totentanz (Danse Macabre) für Klavier unD Orchester. Budapest: Editio Musica Budapest, Z.40048. google scholar
  • Liszt F. (1988). Complete Etudes forSolo Piyano. Series II. New York, Dover PubLications, İne., ISBN 0-486-25815-7. google scholar
  • Liszt F. (1999). Harmonies Poetiques et Religieuses. München: G. Henle Verlag. google scholar
  • Mirzoev S. (2012). A GeneraL Perspective Into Liszt’s Piano Concertos. Yener Y. A., Bozkurt İ. E., Argat D. The International Liszt Festival and Symposium. Celebrating the Bicentennial of his Birth (s. 42-45). Ankara: Hacettepe Üniversitesi. ISBN 978-975-491-343-9. google scholar
  • Opera deLLa PrimaziaLe Pisana OnLus. (2025, 02 Şubat). Gli affreschi Del Camposanto Monumentale Di Pisa (20 Mag 2018) [opapisa.it page], https://www.opapisa.it/eventi/gLiaffreschi-deL-camposanto-monumentale-di-pisa/ google scholar
  • Piyano müfredatı. (2024, 31 Aralık). Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarı saYfası, https://webis.akdeniz.edu.tr/uploads/ 1037/fıLes/pİYano mfrdt Lisans.pdf google scholar
  • UraL A., & KıLıç İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: DetaY YaYıncıLık. ISBN 9789758969173. google scholar
  • Yener Y. A., Bozkurt İ. E., & Argat D. (Ed.), (2012). The International Liszt Music Festival and Symposium. Celebrating the Bicentennial of his Birth. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. ISBN 978-975-491-343-9. google scholar
  • Алексеев А. Д. (1988). История Фортепианного Искусства, (2*ое изд., дополненное), Москва: Музыка. ISBN 5M7140M0195M8. google scholar
  • Друскин М. (2002). История Зарубежной Музыки. Вторая половина XIX века. google scholar
  • Издательство “Композитор”. СанктMПетербург. ISBN 5M7379M0201M3. google scholar
  • Друскин М.С. (1937). Фортепианные Концерты Листа. Ленинград: Ленинградская Филармония, № 2627. google scholar
  • Лист Ф. (22.01.2025) Композиторы Исполнители, https://classiconline.ru/ru/composer/Liszt/42 google scholar
  • Мильштейн Я. (1956). "Ф. Лист I". Москва: Государственное Музыкальное Издательство. google scholar
  • Мильштейн Я. (1971). "Ф. Лист. Издание второе, расширенное и дополненное". google scholar
  • Москва: Издательство "Музыка". google scholar
  • Сабольчи Б. (1959). Последние годы Ференца Листа. Издательство Академии Наук Венгрии (Szabolcsi Bence, Liszt Ferenc Esteje. Zenemükiado Vallalat, Budapest,1956, Çev.: Krause P.E.), Будапешт. google scholar
  • Корто А. (2005). О Фортепианном Искусстве (çev. Аджемов К. Х.). Москва: Издательский дом "Классика XXI". ISBN 5M89817M114M2. google scholar

Technical and Artistic Analyses on the Performance of Franz Liszt’s “Totentanz”

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 221 - 234, 30.06.2025
https://doi.org/10.26650/CONS2025-1645712

Öz

“Totentanz” of Franz Liszt, a programmatic masterpiece, is widely recognized for its artistic depth and technical complexities. The aim of this study is to analyse this piece from artistic technical and scientific aspects by offering essential recommendations for potential performers. The research scope of this study includes Liszt's works composed for piano and orchestra. “Totentanz” is chosen as a sample set for this study. The study utilised a qualitative research method of musical content analysis. Breitkopf & Härtel's published musical score is used to scientifically analyze the content of the piece. In addition, a descriptive research technique was used by conducting a musical literature review. The technical difficulties proposed by the composer and the publisher in the piece were systematically analysed, and the researcher presented alternative ways of overcoming these difficulties as solutions for potential future piano performers. The form of the work was analysed to explore the artistic aspect of the work and the original painting and story that served as inspiration for the plot of the work was used. Based on this research and suggestions, it is intended to create a resource as a teaching aid for piano performers wishing to incorporate the work into their repertoire.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Bülow H. (1908). Todtentanz. Paraphrase über Dles Irae für Plano und Orchester von F. Llszt. Leipzig: C.F.W. Siegel. google scholar
  • ChimaYou B., & Rhorer J. (2025, 14 Şubat). Llszt: Totentanz. Hr-Sinfonieorchester. Bertrand Chimayou., Jeremie Rhorer, https://www.Youtube.com/watch?v=ZrmaZGİWg1I google scholar
  • Clark M. (2015). The Piano Concerto Transcription: Liszt’s Back Door Entrance to the Genre. The Amerlcan Muslcologlcal Soclety Southwest Chapter, Volume 4, Spring 2015, UniversitY of North Texas. google scholar
  • Ebesek Ö. (1996). Franz Llszt’ln Orkestra Eşllkll Plyano Eserlerlnln İncelenmesl. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. google scholar
  • Gültek B. (2007). Piyano. Bir Çalgının Biyografisi. Ankara: Epilog YaYınları. ISBN 978975-01831-0-2. google scholar
  • Liszt F. (1913). Totentanz (Ausgabe für 2 klaviere, herausgegeben von Emil fon SauEr). New York: Edition Peters. N7388. google scholar
  • Liszt F. (1919). Totentanz. Phantasie für Pianoforte und Orchestra (Herausgegeben von Ferruccio Busoni). Leipzig: Breitkopf und Hartel. google scholar
  • Liszt F. (1972). Klavierwerke. Ungarische Rhapsodien I. Budapest: Editio Mısica Budapest. google scholar
  • Liszt F. (1974). Annees De Pelerinage II. Budapest: Editio Musica Budapest, Z. 6785. google scholar
  • Liszt F. (1975). Annees De Pelerinage III. Budapest: Editio Musica Budapest, Z. 6957. google scholar
  • Liszt F. (1982). Douze EtuDes D’execution TranscenDante. Leipzig: VEB Breitkopf & Hartel MusikverLag. google scholar
  • Liszt F. (1983). Totentanz (Danse Macabre) für Klavier unD Orchester. Budapest: Editio Musica Budapest, Z.40048. google scholar
  • Liszt F. (1988). Complete Etudes forSolo Piyano. Series II. New York, Dover PubLications, İne., ISBN 0-486-25815-7. google scholar
  • Liszt F. (1999). Harmonies Poetiques et Religieuses. München: G. Henle Verlag. google scholar
  • Mirzoev S. (2012). A GeneraL Perspective Into Liszt’s Piano Concertos. Yener Y. A., Bozkurt İ. E., Argat D. The International Liszt Festival and Symposium. Celebrating the Bicentennial of his Birth (s. 42-45). Ankara: Hacettepe Üniversitesi. ISBN 978-975-491-343-9. google scholar
  • Opera deLLa PrimaziaLe Pisana OnLus. (2025, 02 Şubat). Gli affreschi Del Camposanto Monumentale Di Pisa (20 Mag 2018) [opapisa.it page], https://www.opapisa.it/eventi/gLiaffreschi-deL-camposanto-monumentale-di-pisa/ google scholar
  • Piyano müfredatı. (2024, 31 Aralık). Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarı saYfası, https://webis.akdeniz.edu.tr/uploads/ 1037/fıLes/pİYano mfrdt Lisans.pdf google scholar
  • UraL A., & KıLıç İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: DetaY YaYıncıLık. ISBN 9789758969173. google scholar
  • Yener Y. A., Bozkurt İ. E., & Argat D. (Ed.), (2012). The International Liszt Music Festival and Symposium. Celebrating the Bicentennial of his Birth. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. ISBN 978-975-491-343-9. google scholar
  • Алексеев А. Д. (1988). История Фортепианного Искусства, (2*ое изд., дополненное), Москва: Музыка. ISBN 5M7140M0195M8. google scholar
  • Друскин М. (2002). История Зарубежной Музыки. Вторая половина XIX века. google scholar
  • Издательство “Композитор”. СанктMПетербург. ISBN 5M7379M0201M3. google scholar
  • Друскин М.С. (1937). Фортепианные Концерты Листа. Ленинград: Ленинградская Филармония, № 2627. google scholar
  • Лист Ф. (22.01.2025) Композиторы Исполнители, https://classiconline.ru/ru/composer/Liszt/42 google scholar
  • Мильштейн Я. (1956). "Ф. Лист I". Москва: Государственное Музыкальное Издательство. google scholar
  • Мильштейн Я. (1971). "Ф. Лист. Издание второе, расширенное и дополненное". google scholar
  • Москва: Издательство "Музыка". google scholar
  • Сабольчи Б. (1959). Последние годы Ференца Листа. Издательство Академии Наук Венгрии (Szabolcsi Bence, Liszt Ferenc Esteje. Zenemükiado Vallalat, Budapest,1956, Çev.: Krause P.E.), Будапешт. google scholar
  • Корто А. (2005). О Фортепианном Искусстве (çev. Аджемов К. Х.). Москва: Издательский дом "Классика XXI". ISBN 5M89817M114M2. google scholar
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Samir Mirzayev 0000-0002-7855-966X

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2025
Kabul Tarihi 11 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mirzayev, S. (2025). Franz Liszt’in “Totentanz” Eserinin İcrasina Yönelik Teknik ve Sanatsal İnceleme. Konservatoryum, 12(1), 221-234. https://doi.org/10.26650/CONS2025-1645712