The aim of this study was to determine perceptions of self and ideal characteristics of teacher candidates of teaching carrier. This study indicated that to determine differences between self and ideal teacher characteristics of teacher candidates among demographical characteristics like sex and faculty. The sample of the study consists of 500 teacher candidates that selected randomly from Eskişehir Osmangazi University, Faculty of Education, Faculty of Science and Literature, Master degree students without thesis. Data was collected by “Scale of Ideal Characteristics of Teacher Candidates” that adapted from “Scale of Ideal Characteristics of Counselors” developed by Çifçi (1991) with demographical information form t-test were employed to analyze the data. The results of the study indicated that, 43 characteristics have a high mean level of 4, 45 among 126 characteristics. According to students, teachers should have characteristics as informative, to like the vocation, to like teaching, to be reliable, to be skillful, to be democratically, to be genuine, and to be objective. Finally suggestions were included for teacher selection and teacher education.
teacher characteristics ideal teacher characteristics qualities of teachers
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlik mesleğine ilişkin kişisel özelliklerin ne şekilde algılandığı ve bireylerin bu özelliklere ne derece de sahip olduklarına ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırma, Eğitim Fakültesi, Tezsiz Yüksek Lisans Programları ile Fen-Edebiyat Fakültelerine devam eden öğretmen adaylarının kendi-ideal özellikleri arasındaki fark ile kendi-ideal özelliklerinin cinsiyetlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen-Edebiyat Fakültesi ve Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinden rastgele örnekleme yoluyla seçilen 362 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Çiftçi (1991) tarafından geliştirilen “Danışmanların İdeal Özelliklerine Ait Sıfat Listesi Ölçeği”, “Öğretmen adaylarının İdeal Özelliklerine Ait Sıfat Listesi Ölçeği” olarak düzenlenerek, Demografik bilgi formu ile birlikte kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgularla öğretmende bulunması gereken özelliklerle ilgili öğrencilere sunulan 126 sıfat arasında 4,45 ten yüksek ortalamaya sahip 43 özelliğin bulunduğu görülmektedir. Öğrencilere göre ideal öğretmende mutlaka bulunmasını gereken özellikler. Bilgilendirici, Mesleğini Seven, Dile Hakim, İşini Seven, Güvenilir, Bilgili, İletişim Kurabilen, Demokratik, Dürüst, Tarafsız özellikleri olmuştur. Ulaşılan sonuçlara dayalı olarak öğretmen seçimine ve eğitimine yönelik öneriler geliştirilmiştir.
öğretmen özellikleri ideal öğretmen özellikleri öğretmenlik sıfatları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 42 Sayı: 42 |