BibTex RIS Kaynak Göster

Who took Selection Exam After and Before Revisions Within The Scope of Exam By Ministry of Education

Yıl 2005, Cilt: 41 Sayı: 41, 87 - 111, 01.02.2005

Öz

In this study, it is aimed to discuss how achievement level of the nominee administrators who took the administrator selection exam on 02 June 2001 was affected by the changes made and conducted after their being published on the Official Gazette on 30 Nov. 2000 numbered 24246 concerning the decree 2000/15. For this reason, the data collected from 54764 nominees who took the exam in the years 1999 and 2001 were compared. Due to the changes made in the concept of the exam, it has been observed that the achievement level of vocational teachers who take this exam is increased. However, there has been a decrease in the achievement level of nominee administrators; the teachers of social sciences as the leading group, science, fine arts, and foreign language as the latter group. Apart from this, the changes made in the concept of the exam affected the teachers of Turkish, Turkish language and literature, who are said to be advantageous, in a negative way but the teachers of history and geography in a positive way.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1997). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. (Sekizinci bası). İstanbul: Alfa Basım ve Dağıtım Ltd.. Şti.
  • Ayaz, N. (1994). İl milli eğitim müdürleri eğitim yönetimi seminer açılışı konuşması. Çağdaş Eğitim Dergisi, (202), 3-9.
  • Aydın, A. (1995). Eğitim gerektirmeyen bir meslek eğitim yöneticiliği, Çağdaş Eğitim Dergisi, (215), 22-23.
  • Balcı, A. (2000). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi. Eğitimde Yansımlar: V 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul, okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma (üçüncü bası). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balcı, A. ve Çınkır, Ş. (2002). Türkiye’de eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu (16-17 Mayıs 2002). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No.191.
  • Başaran, İ. E. (1993). Türkiye eğitim sistemi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Cafoğlu, Z. (1993). Başarılı okul yönetiminde liderlik. Eğitim Dergisi, 49-57.
  • Can N. ve Çelikten, M. (2000). Türkiye’de eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi süreci. Milli Eğitim Dergisi, (148), 50-55
  • Güçlü, N. (1999). Eğitim ve okul yönetimi. II. Dönem Yönetici Adaylarının Eğitim Semineri Ders Notu.
  • Kalyoncu, İ. (2002). Sınav Kazanan Okul yöneticisi adaylarının Sınav sonrası yetiştirilmeleri. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu (16-17 Mayıs 2002). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No.191.
  • Karip, E. ve Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı: 18, s.193-207.
  • Kıncal Y. Remzi (1993). Eğitim ve okul. Eğitim Dergisi, (4), 10-15.
  • MEB (1998). Milli eğitim şûraları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Yayınlanmamış Verileri.
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelik (Resmi Gazete. Sayı: 23472, 23.09.1998).
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (Resmi Gazete. Sayı: 24246, 30.11. 2000).
  • Özmen, F. (2002). Okul müdürlerinin yetiştirilmesi – gelişmiş ülkelerdeki uygulamalardan örnekler. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu (16-17 Mayıs 2002). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No.191.
  • Pehlivan, İ. (1999). Eğitim ve okul yönetimi. Yönetici Adaylarının Eğitim Semineri (22.11-10-12.1999). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Taymaz, H. (1997). Okul yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tekışık, H. H. (1995). Milli eğitim şûraları ve eğitimin üç temel sorunu. Çağdaş Eğitim Dergisi, (214), 1-6.
  • Toklucu, E. (2000). Milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim kurumları yöneticilerinin seçilmesine yönelik olarak yapılan seçme sınavlarının değerlendirilmesi. Eğitim Yönetimi, (22), 313-323.

Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2005, Cilt: 41 Sayı: 41, 87 - 111, 01.02.2005

Öz

Bu çalışmada, 30 Kasım 2000 tarihinde 24246 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 2000/15 sayılı kararla Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı kapsamında yapılan değişikliklerin, 02 Haziran 2001 tarihinde yapılan seçme sınavına giren yönetici adayları başarı düzeylerini nasıl etkilediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla, 1999 ve 2001 yılı yönetici seçme sınavına giren toplam 54764 adayın verileri karşılaştırılmıştır. Sınav kapsamında yapılan değişiklikler, meslek dersleri alanındaki branşlardan sınava giren adayların genel başarı düzeylerini artırdığı gözlenmiştir. Ancak başta sosyal bilimler olmak üzere, fen bilimleri, güzel sanatlar alanı ile ve yabancı diller grubundaki branşlardan sınava giren yönetici adaylarının genel başarı düzeylerini ise düşürmüştür. Bununla birlikte, sınav kapsamında yapılan değişikler, önceki sınavlarda diğer branşlara göre avantajlı oldukları söylenen Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı branşındaki adayların başarı düzeyleri olumsuz yönde, tarih ve coğrafya branşındaki adayların ise olumlu yönde etkilemiştir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1997). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. (Sekizinci bası). İstanbul: Alfa Basım ve Dağıtım Ltd.. Şti.
  • Ayaz, N. (1994). İl milli eğitim müdürleri eğitim yönetimi seminer açılışı konuşması. Çağdaş Eğitim Dergisi, (202), 3-9.
  • Aydın, A. (1995). Eğitim gerektirmeyen bir meslek eğitim yöneticiliği, Çağdaş Eğitim Dergisi, (215), 22-23.
  • Balcı, A. (2000). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi. Eğitimde Yansımlar: V 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul, okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma (üçüncü bası). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balcı, A. ve Çınkır, Ş. (2002). Türkiye’de eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu (16-17 Mayıs 2002). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No.191.
  • Başaran, İ. E. (1993). Türkiye eğitim sistemi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Cafoğlu, Z. (1993). Başarılı okul yönetiminde liderlik. Eğitim Dergisi, 49-57.
  • Can N. ve Çelikten, M. (2000). Türkiye’de eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi süreci. Milli Eğitim Dergisi, (148), 50-55
  • Güçlü, N. (1999). Eğitim ve okul yönetimi. II. Dönem Yönetici Adaylarının Eğitim Semineri Ders Notu.
  • Kalyoncu, İ. (2002). Sınav Kazanan Okul yöneticisi adaylarının Sınav sonrası yetiştirilmeleri. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu (16-17 Mayıs 2002). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No.191.
  • Karip, E. ve Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı: 18, s.193-207.
  • Kıncal Y. Remzi (1993). Eğitim ve okul. Eğitim Dergisi, (4), 10-15.
  • MEB (1998). Milli eğitim şûraları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Yayınlanmamış Verileri.
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelik (Resmi Gazete. Sayı: 23472, 23.09.1998).
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (Resmi Gazete. Sayı: 24246, 30.11. 2000).
  • Özmen, F. (2002). Okul müdürlerinin yetiştirilmesi – gelişmiş ülkelerdeki uygulamalardan örnekler. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu (16-17 Mayıs 2002). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları Yayın No.191.
  • Pehlivan, İ. (1999). Eğitim ve okul yönetimi. Yönetici Adaylarının Eğitim Semineri (22.11-10-12.1999). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Taymaz, H. (1997). Okul yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tekışık, H. H. (1995). Milli eğitim şûraları ve eğitimin üç temel sorunu. Çağdaş Eğitim Dergisi, (214), 1-6.
  • Toklucu, E. (2000). Milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim kurumları yöneticilerinin seçilmesine yönelik olarak yapılan seçme sınavlarının değerlendirilmesi. Eğitim Yönetimi, (22), 313-323.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Yolcu Bu kişi benim

Mustafa Kavalcılar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 41 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Yolcu, H., & Kavalcılar, M. (2005). Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41(41), 87-111.
AMA Yolcu H, Kavalcılar M. Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Şubat 2005;41(41):87-111.
Chicago Yolcu, Hüseyin, ve Mustafa Kavalcılar. “Okul Ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi Ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 41, sy. 41 (Şubat 2005): 87-111.
EndNote Yolcu H, Kavalcılar M (01 Şubat 2005) Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 41 41 87–111.
IEEE H. Yolcu ve M. Kavalcılar, “Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 41, sy. 41, ss. 87–111, 2005.
ISNAD Yolcu, Hüseyin - Kavalcılar, Mustafa. “Okul Ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi Ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 41/41 (Şubat 2005), 87-111.
JAMA Yolcu H, Kavalcılar M. Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005;41:87–111.
MLA Yolcu, Hüseyin ve Mustafa Kavalcılar. “Okul Ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi Ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 41, sy. 41, 2005, ss. 87-111.
Vancouver Yolcu H, Kavalcılar M. Okul ve Kurum Yöneticiliği Seçme Sınavı Kapsamında Yapılan Değişikler Öncesi ve Sonrası Seçme Sınavına Giren Yönetici Adaylarının Başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005;41(41):87-111.