Bu makalede öğretmen yetkinliğinin anlamı, yapısı, ölçüm yolları ve içsel (öğretmene bağlı) ve dışsal (öğretmenler arası) değişkenlerle ilişkisi üzerinde durularak, bu alanda yapılmış bazı nicel ve nitel araştırma sonuçları özetlenmiştir. Öğretmen yetkinlik beklentisinin ölçümünde izlenen yollar Bandura`nın (1977) yetkinlik beklentisi kuramına ( a theory of self-efficacy) dayalı olarak gözden geçirilmektedir. Yetkinlik beklentisi bağlama özgü bir yapı olduğundan, yetkinliğin orijinal tanımlamasına bağlı kalarak yapılacak bir ölçümün, belirli bir konu alanındaki (matematik, fen bilgisi, sınıf yönetimi gibi) belirli beceri ya da davranışları gerçekleştirebilmeyle ilgili beklentileri ölçen maddelerden oluşması gerektiği önerilmektedir. Bu gerekçeyle, sınıf yönetimi alanına özgü öğretmen yetkinlik bektentisi diğer konu alanlarındaki yetkinlikten farklı bir yapı olarak ele alınmakta ve incelenmektedir.
Bu makalede öğretmen yetkinliğinin anlamı, yapısı, ölçüm yolları ve içsel (öğretmene bağlı) ve dışsal (öğretmenler arası) değişkenlerle ilişkisi üzerinde durularak, bu alanda yapılmış bazı nicel ve nitel araştırma sonuçları özetlenmiştir. Öğretmen yetkinlik beklentisinin ölçümünde izlenen yollar Bandura`nın (1977) yetkinlik beklentisi kuramına ( a theory of self-efficacy) dayalı olarak gözden geçirilmektedir. Yetkinlik beklentisi bağlama özgü bir yapı olduğundan, yetkinliğin orijinal tanımlamasına bağlı kalarak yapılacak bir ölçümün, belirli bir konu alanındaki (matematik, fen bilgisi, sınıf yönetimi gibi) belirli beceri ya da davranışları gerçekleştirebilmeyle ilgili beklentileri ölçen maddelerden oluşması gerektiği önerilmektedir. Bu gerekçeyle, sınıf yönetimi alanına özgü öğretmen yetkinlik bektentisi diğer konu alanlarındaki yetkinlikten farklı bir yapı olarak ele alınmakta ve incelenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2001 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 26 Sayı: 26 |