Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WEB 2.0 Eğitim Araçlarının Deprem Bilinçlendirme Eğitiminde Kullanımı

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 404 - 413
https://doi.org/10.48066/kusob.1578096

Öz

Depremler, üzerinde çok fazla araştırma yapılan ve insanları derinden etkileyen doğal afetlerdendir. Teknolojideki hızlı gelişmelere rağmen, depremlerin zamanını ve yerini tahmin etmek neredeyse imkansızdır. Bu durum, bireylerin depremi hayatın bir parçası olarak görüp sürekli hazır olmalarını gerekli kılmaktadır. Bu nedenle deprem bilinçlendirme eğitimlerinin okullarda verilmesi bir zorunluluk haline gelmiştir. Özellikle yeni nesil olarak adlandırılan ve teknoloji ile iç içe büyüyen bireylerin eğitiminde öğretim teknolojilerinin önemli bir rolü olduğu düşünüldüğünde öğrencilerin sürekli maruz kaldıkları Web 2.0 araçlarını öğretimsel amaçlı kullanmaları ve bu araçların üstün yönlerinden faydalanmaları önemli görülmektedir. Bu nedenle mevcut araştırma kapsamında ortaokul öğrencileri için Web 2.0 araçları kullanılarak deprem bilinçlendirme eğitimi verilmesi amaçlanmış ve öğrencilerin bu ortamlarda edindiği deneyimler sunulmuştur. Araştırmanın örneklemini 15 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Mevcut araştırma kapsamında nicel araştırma yöntemlerinden tek grup ön test – son test kontrol grupsuz yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Öğrenenlerin süreç içinde yaşadıkları değişimi tespit etmek amacıyla ön test – son test uygulaması gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda aynı grup üzerinde ölçüm gerçekleştirildiği için Wilcoxon Signed Ranks Test gerçekleştirilmiştir. Mevcut bulgular incelendiğinde araştırmaya katılan 14 öğrencinin son test puanları ön test puanlarından yüksek çıkmıştır. Sadece bir öğrencinin ön test ve son test puanları eşit çıkmıştır. Bu fark istatistiksel açıdan anlamlı görülmektedir (Z=-3,304, p=0,001). Mevcut araştırmadan elde edilen nicel bulgular incelendiğinde öğrencilerin gerçekleştirilen öğretim neticesinde anlamlı bir öğrenme gerçekleştirdikleri söylenebilir. Bu durum kullanılan Web 2.0 araçlarının öğrenme ortamlarındaki başarının artırılması üzerindeki etkisini de göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin süreç içinde çok fazla eğlendikleri, rekabet ve yarışma hissini yaşadıkları ve derse karşı olan ilgilerinin de arttığı gözlemlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmada, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’nde belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergede Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler başlığı altında açıklanan eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.

Teşekkür

İlgili araştırma TÜBİTAK 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı tarafından desteklenen “Ortaokul Öğrencileri İçin Web 2.0 Eğitim Araçları Üzerinden Deprem Bilinçlendirme Eğitiminin Verilmesi: Depremden 2-0 Öndeyim” projesi kapsamında üretilmiştir. TÜBİTAK’a destek ve katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Almalı, H., & Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 165-182.
  • Bikçe, M. (2015). Türkiye’de hasara ve can kaybına neden olan deprem listesi (1900-2014). 3. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı, 14, 3-10.
  • Churchill, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 179-183.
  • Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2020). Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-72.
  • Çenesiz, M., & Özdemir, M. A. (2021). Web 2.0 Araçlarının Ortaöğretim 10. Sınıf Coğrafya Dersi Topoğrafya ve Kayaçlar Konusunda Akademik Başarıya Etkisi. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (43), 39-53.
  • Doğan, E., & Koç, H. (2017). Sosyal bilgiler dersinde deprem konusunun dijital oyunla öğretiminin akademik başarıya etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 90-100.
  • Drew, C. J., Hardman, M. L., & Hart, A. W. (1996). Designing and conducting research: Inquiry in education and social science. Allyn & Bacon.
  • Grosseck, G. (2009). To use or not to use web 2.0 in higher education?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 478-482.
  • Hamutoğlu, N. B., Kiyici, M., & Işman, A. (2013). Facebook Literacy in Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 1218-1221.
  • İşçi, C. (2008). Deprem nedir ve nasıl korunuruz. Journal of Yasar University, 3(9), 959-983.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26.baskı). Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Koç, H. İ., & Aktaş, M. (2023). Rasyonel Sayılar Konusunun Öğretiminde Animasyon ve Karikatür Kullanılmasının Öğrencinin Akademik Başarısına Etkisi. International Journal of Active Learning, 7(2), 143-155.
  • Korkmaz, G., & Çaymaz, G. (2022). Yabancılara Türkçe eğitiminde web 2.0 araçlarının dört alan becerisine yönelik kullanımları (Okuma, Dinleme, Yazma, Konuşma). trk dergisi, 3(1).
  • Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Öcal, A. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde deprem eğitiminin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 169-184.
  • Özmen, B., & İnce, Z. D. (2017). Okul tabanlı afet eğitimi. Resilience, 1(1), 21-29
  • Piyadeoğlu Kaya, O. (2019). Ortaokul öğrencilerine verilen afet bilinci eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyleri üzerine etkisi: Gümüşhane örneği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). Gümüşhane Üniversitesi.
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228.
  • Shih, R. C. (2011). Can Web 2.0 technology assist college students in learning English writing? Integrating Facebook and peer assessment with blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 27(5), 829-845.

Use of WEB 2.0 Educational Tools in Earthquake Awareness Education

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 404 - 413
https://doi.org/10.48066/kusob.1578096

Öz

Earthquakes are one of the most researched natural disasters that deeply affect people. Despite rapid advances in technology, it is almost impossible to predict the time and location of earthquakes. This situation makes it necessary for individuals to see earthquake as a part of life and to be constantly ready for it. Therefore, it has become a necessity to provide earthquake awareness trainings in schools. Considering that instructional technologies have an important role in the education of individuals who are called the new generation and who grow up intertwined with technology, it is important for students to use Web 2.0 tools that they are constantly exposed to for instructional purposes and to benefit from the superior aspects of these tools. For this reason, within the scope of the current research, it was aimed to provide earthquake awareness training for middle school students using Web 2.0 tools and the experiences of students in these environments were presented. The sample of the study consisted of 15 middle school students. Within the scope of the current research, a quasi-experimental design a single group pre-test-post-test without control group was preferred among quantitative research methods. In order to determine the change experienced by the learners in the process, pre-test - post-test application was carried out. In this context, Wilcoxon Signed Ranks Test was performed since the measurement was performed on the same group. When the current findings were analyzed, the post-test scores of 14 students who participated in the study were higher than the pre-test scores. Only one student's pre-test and post-test scores were equal. This difference is statistically significant (Z=-3,304, p=0,001). When the quantitative findings obtained from the current research are examined, it can be said that the students realized a meaningful learning as a result of the instruction. This also shows the impact of Web 2.0 tools on increasing success in learning environments. It was also observed that students had a lot of fun during the process, experienced the feeling of competition and contest, and their interest in the course increased.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Teşekkür

İlgili araştırma TÜBİTAK 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı tarafından desteklenen “Ortaokul Öğrencileri İçin Web 2.0 Eğitim Araçları Üzerinden Deprem Bilinçlendirme Eğitiminin Verilmesi: Depremden 2-0 Öndeyim” projesi kapsamında üretilmiştir. TÜBİTAK’a destek ve katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Almalı, H., & Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 165-182.
  • Bikçe, M. (2015). Türkiye’de hasara ve can kaybına neden olan deprem listesi (1900-2014). 3. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı, 14, 3-10.
  • Churchill, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 179-183.
  • Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2020). Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-72.
  • Çenesiz, M., & Özdemir, M. A. (2021). Web 2.0 Araçlarının Ortaöğretim 10. Sınıf Coğrafya Dersi Topoğrafya ve Kayaçlar Konusunda Akademik Başarıya Etkisi. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (43), 39-53.
  • Doğan, E., & Koç, H. (2017). Sosyal bilgiler dersinde deprem konusunun dijital oyunla öğretiminin akademik başarıya etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 90-100.
  • Drew, C. J., Hardman, M. L., & Hart, A. W. (1996). Designing and conducting research: Inquiry in education and social science. Allyn & Bacon.
  • Grosseck, G. (2009). To use or not to use web 2.0 in higher education?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 478-482.
  • Hamutoğlu, N. B., Kiyici, M., & Işman, A. (2013). Facebook Literacy in Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 1218-1221.
  • İşçi, C. (2008). Deprem nedir ve nasıl korunuruz. Journal of Yasar University, 3(9), 959-983.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26.baskı). Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Koç, H. İ., & Aktaş, M. (2023). Rasyonel Sayılar Konusunun Öğretiminde Animasyon ve Karikatür Kullanılmasının Öğrencinin Akademik Başarısına Etkisi. International Journal of Active Learning, 7(2), 143-155.
  • Korkmaz, G., & Çaymaz, G. (2022). Yabancılara Türkçe eğitiminde web 2.0 araçlarının dört alan becerisine yönelik kullanımları (Okuma, Dinleme, Yazma, Konuşma). trk dergisi, 3(1).
  • Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Öcal, A. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde deprem eğitiminin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 169-184.
  • Özmen, B., & İnce, Z. D. (2017). Okul tabanlı afet eğitimi. Resilience, 1(1), 21-29
  • Piyadeoğlu Kaya, O. (2019). Ortaokul öğrencilerine verilen afet bilinci eğitiminin öğrencilerin bilgi düzeyleri üzerine etkisi: Gümüşhane örneği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). Gümüşhane Üniversitesi.
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228.
  • Shih, R. C. (2011). Can Web 2.0 technology assist college students in learning English writing? Integrating Facebook and peer assessment with blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 27(5), 829-845.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürkan Yıldırım 0000-0003-1314-0275

Zeynep İsen Bu kişi benim 0009-0004-1080-6320

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, G., & İsen, Z. (2024). WEB 2.0 Eğitim Araçlarının Deprem Bilinçlendirme Eğitiminde Kullanımı. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 404-413. https://doi.org/10.48066/kusob.1578096

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı