Amaç: Bu çalışma, transseksüel bireylerin sağlık hizmeti alırken yaşadıkları problemleri belirlemek amacı ile kalitatif araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yöntem kullanılarak gerçekleştirildi. Yöntem: Çalışmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yöntemlerinden zincir örnekleme yöntemi ile belirlenen, 6 trans kadın ve 4 trans erkekten olu-şan toplam 10 trans birey oluşturdu. Veriler katı-lımcıların kişisel özelliklerini içeren kişisel bilgi formu, ve yarı yapılandırılmış dört adet açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu ile toplandı. Verilerin toplanmasında derinlemesine görüşme tekniği kullanıldı. Elde edilen verilerin analizinde tümevarımcı içerik analiz yöntemi kullanıldı. Analizi yapılan veriler; 'sağlık hizmeti almada güçlük yaşama' ve 'sağlık hizmeti almada sorun yaşamama' olmak üzere 2 ana kategoriye ayrıldı ve tartışıldı. Bulgular: Transseksüel bireyler, sağlık çalı-şanlarının etik dışı davranışları, bilgi düzeylerinde-ki yetersizlik ve ayrımcı tutumları nedeni ile olumsuz deneyimler yaşadıklarını, yaşanan olumsuz deneyimlerin bir sonraki hastane başvurularında tedirginlik yarattığını; sağlık haklarını iyi bilmelerinin ve sürekli aynı sağlık kuruluşu/ sağlık çalışanlarından hizmet almalarının olumsuz deneyim ya-şamalarını aza indirgediğini; kimlik belgelerinin de değişmesiyle kimlikleri ile uyumlu olan katılımcılar, kolayca fark edilmemeleri nedeni ile olumsuz deneyimler yaşamadıklarını belirtti. Sonuç: Gelecek araştırmalarda sağlık çalışanlarının trans bireylere yönelik tutumları belirlenmeli ve onlara yönelik sağlık bakım hizmetlerine gereken önem verilmelidir.
Aim: This study has been carried out by using phenome-nological method of qualitative research tecniques to determine problems of transgender people while recei-ving health care services. Method: Subjects of the study were , 10 transgender individuals (6 trans female and 4 trans male) assigned by chain referral sampling tech-nique of purposive exemplification method. The data were collected by means of a personal information form containing personal characteristics of the participants, and an interview form consisting of four semi-structured openended questions. Indepth interview technique was carried out to collect data. Inductive analysis tecnique used to analysing the data obtained. Data were analyzed and discussed by dividing into 2 main categories, as 'having difficulty in getting health service' and 'not having problems in getting health service'. Results: Trans-sexual individuals stated that they faced negative expe-riences from health care personnel such as unethical behaviors, inadequacy of knowledge levels and discriminatory attitudes which caused uneasiness at their next applicaiton to acquire medical service; that they are well aware of their health care rights and that constantly receiving services from the same health care organization / health care workers reduces the risk of facing negative experiences; with the change of their birth certificate documents (ID), participants did not have any difficulties in accordance with their identity as they are not being spotted so easily. Conclusion: In future research, health workers' attitudes towards transgender individuals should be carefully determined and due attention should be given to their health care services.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |