Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

From Folk Story to Cinema (Ferhad and Şirin)

Yıl 2025, Sayı: 74, 184 - 194, 25.06.2025
https://doi.org/10.55590/literatureandhumanities.1443496

Öz

Folk stories are of great importance for folk literature. The story of Ferhad and Şirin is one of the first that comes to mind among the folk tales about love. The story, which belongs to the masnavi genre of Iranian literature, is one of the most studied texts. The fact that the narrative is so loved and popular has caused the story to be processed in many fields such as cinema, theater and opera from past to present. While technology and mass media in particular have increased the recognition and dissemination of such narratives, they have also brought about various changes and transformations due to fictionalization. This study consists of a comparative examination of the adaptation of the Ferhad and Şirin story to the cinema, depending on its episodes and motifs.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık/filmlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Çizgi Kitabevi.
  • Alptekin, A. B. (2005). Halk hikâyelerinin Motif Yapısı. Akçağ Yayınları.
  • Bars, M. E. (2012). Ferhad ile Şirin Hikâyesinde Büyülü Gerçekçilik. Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 995-1008.
  • Bars, M. E. (2014). A. Olric’in Epik Yasaları Işığında Ferhad ile Şirin Hikâyesi. Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(1), 306-324.
  • Boratav, P. N. (1946). Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği. Milli Eğitim Basımevi.
  • Ceylan, M. N. (2023). Hikâye, Sinema ve Çağdaş Tiyatro Bağlamında Bir Halk Anlatısı: Tahir ile Zühre. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 49, 65-84.
  • Demir, A. (2015). Halk hikâyelerinin sinemaya uyarlanışı [Bitirme Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güvenç, A. Ö. (2020). Folklor ve Sinema. Ötüken Yayınları.
  • Güvenç, A. Ö. (2022). Halk hikâyelerinin işlevleri. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 73, 57-83.
  • Özarslan, M. (2006). Ferhad ile Şirin Mukayeseli Bir Araştırma. Doğu Kütüphanesi Yayıncılık.
  • Özdemir, S. D. (2015). Kahramanın Sembolik Yolculuğu Bağlamında Ferhad ile Şirin Hikâyesi Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Eurasia Social Sciences/ Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 242-253.
  • Özsoysal, Ç. F. (2012). Demirdağ’ın Gölgesinde Nazım Hikmet’in Ferhad ile Şirin Oyununda Toplumsal Cinsiyet. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, 4, 21-39.
  • Sakaoğlu, S. (2011). Halk hikâyeleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yeşilyurt, Ş. (2018). Ferhad İle Şirin’e Metinlerarası Bir Yaklaşım. Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature, 9, 154-172.
  • Yılar, Ö. (2014). Ferhad ile Şirin. Pegem Akademi Yayınları.

Halk Hikâyesinden Sinemaya (Ferhat ile Şirin)

Yıl 2025, Sayı: 74, 184 - 194, 25.06.2025
https://doi.org/10.55590/literatureandhumanities.1443496

Öz

Halk hikâyeleri, halk edebiyatı için büyük öneme sahiptir. Ferhad ile Şirin hikâyesi de aşk konulu halk hikâyelerinin içinde akla ilk gelenlerdendir. İran edebiyatının mesnevi türüne ait olan hikâye en çok işlenen metinlerden biridir. Anlatının bu kadar sevilmesi ve popüler olması geçmişten günümüze hikâyenin sinema, tiyatro, opera gibi pek çok alanlarda da işlenmesine sebep olmuştur. Özellikle teknoloji ve kitle iletişim araçları bu gibi anlatıların tanınabilirliğini ve yaygınlaşmasını artırırken aynı zamanda kurgusallaşmaya bağlı olarak çeşitli değişiklikleri ve dönüşümleri de beraberinde getirmiştir. Bu çalışma Ferhad ile Şirin hikâyesinin sinemaya uyarlanışının epizot ve motiflere bağlı olarak karşılaştırmalı bir şekilde incelenmesinden oluşmaktadır.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık/filmlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Çizgi Kitabevi.
  • Alptekin, A. B. (2005). Halk hikâyelerinin Motif Yapısı. Akçağ Yayınları.
  • Bars, M. E. (2012). Ferhad ile Şirin Hikâyesinde Büyülü Gerçekçilik. Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 995-1008.
  • Bars, M. E. (2014). A. Olric’in Epik Yasaları Işığında Ferhad ile Şirin Hikâyesi. Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(1), 306-324.
  • Boratav, P. N. (1946). Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği. Milli Eğitim Basımevi.
  • Ceylan, M. N. (2023). Hikâye, Sinema ve Çağdaş Tiyatro Bağlamında Bir Halk Anlatısı: Tahir ile Zühre. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 49, 65-84.
  • Demir, A. (2015). Halk hikâyelerinin sinemaya uyarlanışı [Bitirme Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güvenç, A. Ö. (2020). Folklor ve Sinema. Ötüken Yayınları.
  • Güvenç, A. Ö. (2022). Halk hikâyelerinin işlevleri. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 73, 57-83.
  • Özarslan, M. (2006). Ferhad ile Şirin Mukayeseli Bir Araştırma. Doğu Kütüphanesi Yayıncılık.
  • Özdemir, S. D. (2015). Kahramanın Sembolik Yolculuğu Bağlamında Ferhad ile Şirin Hikâyesi Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Eurasia Social Sciences/ Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 242-253.
  • Özsoysal, Ç. F. (2012). Demirdağ’ın Gölgesinde Nazım Hikmet’in Ferhad ile Şirin Oyununda Toplumsal Cinsiyet. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, 4, 21-39.
  • Sakaoğlu, S. (2011). Halk hikâyeleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yeşilyurt, Ş. (2018). Ferhad İle Şirin’e Metinlerarası Bir Yaklaşım. Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature, 9, 154-172.
  • Yılar, Ö. (2014). Ferhad ile Şirin. Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyma Akelma 0000-0003-1273-4135

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2024
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Akelma, Ş. (2025). Halk Hikâyesinden Sinemaya (Ferhat ile Şirin). Edebiyat ve Beşeri Bilimler Dergisi(74), 184-194. https://doi.org/10.55590/literatureandhumanities.1443496