Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (‘KVKK’) 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe girmesi, Türkiye’nin AB üyeliği adaylığı doğrultusunda bir dönüm noktası olmuştur. Kanun, kişisel verilerin korunması hukukuna uyum, araştırma ve eğilimleri denetleyen bağımsız bir kurum olan Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nu kurmuştur. Kanun hükümlerinin ihlal edilmesi durumlarında, Kişisel Verileri Koruma Kurumu kapsamlı soruşturmalar yürütmekte ve bu soruşturmalar çeşitli kararlarla sonuçlanmaktadır. Kurum tarafından verilen bu kararların temyiz süreci kısa bir süre öncesine kadar çeşitlilik göstermekteydi. Kurum tarafından verilen idari para cezaları Kabahatler Kanunu’na tabi ve sulh ceza hakimliklerinde görülmekte iken, diğer kararların itiraz süreci idare mahkemelerinde görülmekteydi. Bu hususta yakın zamanda Anayasa Mahkemesi tarafından verilen bir karar, mevcut yargısal denetim sisteminin yetersizliğini daha da vurgulamıştır. Bu kararın ardından, KVKK’da çeşitli değişiklikler öngören Reform Kanunu 12 Mart 2024’te yürürlüğe girmiştir. Bu değişikliklerle idare mahkemeleri Kurum tarafından verilen kararlara karşı itiraz hususunda yetkili yargı organı olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada hem Reform öncesi hem de Reform sonrası durum incelenmiştir. Reform kanununda halen iyileştirmeye açık alanlar bulunmakla birlikte, bu değişiklik hukuki güvenlik ve belirlilik yanı sıra etkili bir yargı denetimine haiz olmak açısından önemli bir ihtiyacı karşılamıştır.
kişisel veri Kişisel Verileri Koruma Kurumu Kişisel Verileri Koruma Kurumu kararları yargı denetimi
The enactment of the Turkish Personal Data Protection Law (“PDPL”) on 7 April 2016 marked a milestone, in line with the country’s candidacy for EU membership. It established the Turkish Data Protection Authority (the “DPA”), an independent body that oversees compliance, research, and trends in personal data protection law. In cases of non-compliance, the DPA conducts thorough investigations resulting in a variety of decisions. The appeals process used to vary; fines were subject to the Misdemeanour Law and criminal courts, while other decisions were referred to administrative courts. Recent developments, in particular, a decision by the Constitutional Court, have further highlighted the inadequacy of the current system of judicial review. Following this decision, Turkish lawmakers introduced a Reform Law that brought several amendments to the PDPL. Administrative courts have been designated as the competent judicial organ with these changes. This study examines both the situation before and after the reform. While there is still room for improvement, the Reform Law has met an important need for legal certainty, security and having an effective judicial review system.
personal data Turkish DPA Turkish DPA decisions judicial review
There is no requirement of Ethics Committee Approval for this study.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 28 |