Son yıllarda hızlı bir gelişim gösteren ulaşım ağı projeleri kapsamında inşa edilen tünellerin en
çok karşılaşılan sorunlarından biri portal şevlerinin duraylılığıdır. Portal şevlerinde meydana
gelen yenilmeler zaman zaman tünelde de duraylılık problemlerine sebep olmakta ve sorunu
büyütmektedir. Bu çalışma kapsamında, buna tipik bir örnek olan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı
Tren projesi kapsamında inşa edilen T3 Tünelinde meydana gelen yenilme incelenmektedir.
Tünel kazısı devam ederken, çıkış portal kesimi şevlerinde çatlaklar meydana gelmiş ve
aynı zaman da tünel gövdesinde de göçük meydana gelmiştir. Bu çalışma kapsamında hem
göçen kesimin güvenle tekrar kazılması için sayısal analizler ile önerilen yeni destek sistemleri
değerlendirilmekte, hem de portal kesiminde şev duraylılığının sağlanması için gerekli analizlerin
yapılması ve sonuçların performansı tartışılmaktadır. Buna ek olarak, çalışmada genel olarak
tünel portal kazısı ile tünel içi tahkimat sistemlerinin etkileşimi tanımlanarak, bu tür tünel
çalışmaları için bir prosedür önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |