Objective: The aim this descriptive study was to determine information about health services in disasters of nursing students of a university. Material and methods: Research populations were 440 students and all of them were included in the study. This study was conducted with 295 students on 20-31 May 2013. Data of the study was collected with a questionnaire including questions for sociodemographic status and information about health services in disasters. Frequencies and means were used data analysis. Finding: Mean age of students was 21.01±1.83 and 67.4% of the students were female. Information of students is not enough disaster triage, decontamination, field hospitals, medical equipment used in disaster etc. Results: Based on these results it is recommended that nursing students should give necessary training about disasters.
Amaç: Bu çalışma bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmış, tanımlayıcı bir araştırmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evreni 440 öğrenci olup, örneklem seçilmemiş ve evrenin tamamı araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın uygulaması 20-31 Mayıs 2013 tarihinde gerçekleştirilmiş olup, araştırmaya toplam 295 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri, sosyodemografik özellikler ve afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgi düzeylerini içeren anket formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik ve ortalama kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,01±1,83 ve %67,4’ü kadındır. Öğrencilerin, özellikle afetlerde triyaj, dekontaminasyon, sahra hastaneleri, afetlerde ihtiyaç duyulan tıbbi malzemeler gibi konulardaki bilgilerinin yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç: Bu sonuçlar doğrultusunda hemşirelik öğrencilerine afetlerle ilgili gerekli eğitimlerin verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2015 |
Submission Date | May 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 2 |