Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Two County Fairs at Turkey which are Protect Etymological Meaning: Bozcaada Agia Paraskevi and Gokceada Virgin Mary Fair

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 277 - 290, 30.12.2017

Öz

Culture is one of the basic building blocks of society. In time, evolving, changing and evolving structure. Just like humans, he is alive, and therefore adapts to circumstances. He calls that occurred in our past and tradition which is still ongoing, or trying to, it's also one of the basic elements in the formation of Culture. There are many special days in people's daily lives, such as a combination of traditional buildings and these structures occur in the culture of many different elements. This aspect is the subject of a separate review of activities for people's special days. Here's the county fairs are also in this special day and at least once a year is a pluralist held. In the current case, county fairs, as a commercial organization shows the effect of different factors in the formation and development of their thought. In this article, The term county fair also by moving from the etymological structure of this activity which is one of the fundamental building blocks in the emergence of examined the structure of religious meetings, and two instances of the structure are still living will be presented. For this, the selected sample area are Bozcaada and Gokceada which is connected to Çanakkale. Basically the meaning of the word continues, as distinguished from these two other fairs in the fair area. Ongoing and held once a year here, two county fairs, functioning and overall appearance will be transferred. 

Kaynakça

  • AKARPINAR, R. Bahar. (2004). “Tarım Toplumundan Sanayi Toplumuna Geçişte Panayır-Sergi- Fuar-Festivalin Durumu ve Türkiye Örneği”, Milli Folklor, 16(64), s:25-36.
  • ÇALIŞKAN, V., SARİŞ, Faize, GÜLTAY Berrin. (2015). “Impact of Demographic and Socio-Ekonomic Characteristics of Visitors on Their Preference in Utilisation From Functions of Traditional County Fairs”, International Journal of Arts&Sciences, 8(4), s: 105-114.
  • DURMAZ, Uğur. (2016). “Halk Takviminin Oluşumuna Farklı Bir Bakış: Panayırların Halk Takvimi Üzerindeki Etkisi”, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Araştırmaları Dergisi, Kış, 2(8), s: 63- 74.
  • EROĞLU, Ahmet Hikmet. (1999). “Ekmek-Şarap Ayini (Evharistiya) Konusunda Katolikler ve Protestanlar Arasındaki Anlayış Farklılıkları”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 39, s.:439-453.
  • EYÜBOĞLU, İsmet Zeki. (1988). Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • FUL, Şengül Dilek. (1998). Antik Devirde Lydia’da Panayırlar, Fuarlar ve Pazar Yerleri, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • GİRGEÇ, Nurhan. (2008). Zile Panayırı Üzerine Halkbilimsel Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Muhlis Etem. (1931). Sergi ve Panayır Sergi ve Panayırcılığın İktisadiyatta Ehemmiyeti ve Panayır ve Sergi Bürolarının İdare ve İşletmesi. İstanbul: Ticaret ve Sanayi Odası Neşriyatı.
  • OYMAK, İskender. (2002). “Gökçeada Hıristiyanlarında Kurban Geleneği”, Dinî Araştırmalar Dergisi, 4(12), s:169-180.
  • TÜRK DİL KURUMU. (1995a). Tarama Sözlüğü I. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • TÜRK DİL KURUMU. (1995b). Tarama Sözlüğü II. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • TÜRK DİL KURUMU. (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • TÜRK DİL KURUMU.(1993). Derleme Sözlüğü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.

TÜRKİYE’DE ETİMOLOJİK ANLAMINI KORUYAN İKİ PANAYIR: BOZCAADA AYA PARASKEVİ VE GÖKÇEADA MERYEM ANA PANAYIRI

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 277 - 290, 30.12.2017

Öz

Toplumların temel yapı taşlarından birisi olan kültür, zaman içerisinde gelişen, değişen ve dönüşen bir yapıya sahiptir. Tıpkı insanlar gibi o da canlıdır ve bundan dolayı bulunduğu şartlara uyum sağlar. Gelenek diye isimlendirilen geçmişte oluşmuş ve halen devam eden ya da etmeye çalışan yapı da kültürün oluşmasındaki temel unsurlardan biridir. İnsanların gündelik yaşamlarının yanında özel günlerde içinde yer aldığı birçok geleneksel yapı bulunmaktadır ve bu yapılar gibi birçok farklı unsurun birleşiminden kültür meydana gelir. Bu yönüyle insanların özel günlerdeki etkinlikleri ayrı bir inceleme konusudur. Panayırlar bu özel günlerin içerisinde ve senede en az bir kere düzenlenen çoğulcu yapılı bir etkinliktir. Güncel durumda panayırlar, birer ticari organizasyon gibi düşünülse de onların oluşumunda ve gelişiminde faklı unsurların etkisi görülmektedir. İşte bu yazıda da panayır teriminin etimolojik yapısından hareket ederek bu etkinliğin ortaya çıkışında temel yapı taşlarından birisi olan dinî toplantıların yapısı incelenecek ve bu yapının halen yaşayan iki örneği sunulacaktır. Bunun için seçilen örnek alan Çanakkale’ye bağlı olan Bozcaada ve Gökçeada’dır. Temelde kelime anlamının devam ettiği bu iki panayır bölgedeki diğer panayırlardan ayrılmaktadır. Burada halen devam etmekte olan ve senede bir kere düzenlenen iki panayırın işleyişi ve genel görünümü aktarılacaktır. 

Kaynakça

  • AKARPINAR, R. Bahar. (2004). “Tarım Toplumundan Sanayi Toplumuna Geçişte Panayır-Sergi- Fuar-Festivalin Durumu ve Türkiye Örneği”, Milli Folklor, 16(64), s:25-36.
  • ÇALIŞKAN, V., SARİŞ, Faize, GÜLTAY Berrin. (2015). “Impact of Demographic and Socio-Ekonomic Characteristics of Visitors on Their Preference in Utilisation From Functions of Traditional County Fairs”, International Journal of Arts&Sciences, 8(4), s: 105-114.
  • DURMAZ, Uğur. (2016). “Halk Takviminin Oluşumuna Farklı Bir Bakış: Panayırların Halk Takvimi Üzerindeki Etkisi”, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Araştırmaları Dergisi, Kış, 2(8), s: 63- 74.
  • EROĞLU, Ahmet Hikmet. (1999). “Ekmek-Şarap Ayini (Evharistiya) Konusunda Katolikler ve Protestanlar Arasındaki Anlayış Farklılıkları”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 39, s.:439-453.
  • EYÜBOĞLU, İsmet Zeki. (1988). Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • FUL, Şengül Dilek. (1998). Antik Devirde Lydia’da Panayırlar, Fuarlar ve Pazar Yerleri, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • GİRGEÇ, Nurhan. (2008). Zile Panayırı Üzerine Halkbilimsel Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Muhlis Etem. (1931). Sergi ve Panayır Sergi ve Panayırcılığın İktisadiyatta Ehemmiyeti ve Panayır ve Sergi Bürolarının İdare ve İşletmesi. İstanbul: Ticaret ve Sanayi Odası Neşriyatı.
  • OYMAK, İskender. (2002). “Gökçeada Hıristiyanlarında Kurban Geleneği”, Dinî Araştırmalar Dergisi, 4(12), s:169-180.
  • TÜRK DİL KURUMU. (1995a). Tarama Sözlüğü I. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • TÜRK DİL KURUMU. (1995b). Tarama Sözlüğü II. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • TÜRK DİL KURUMU. (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • TÜRK DİL KURUMU.(1993). Derleme Sözlüğü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Durmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Durmaz, U. (2017). TÜRKİYE’DE ETİMOLOJİK ANLAMINI KORUYAN İKİ PANAYIR: BOZCAADA AYA PARASKEVİ VE GÖKÇEADA MERYEM ANA PANAYIRI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 10(20), 277-290.