Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYADA ALDIĞI ELEŞTİRİLER BAĞLAMINDA KARADENİZ MUTFAĞININ SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 34, 510 - 523, 10.06.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.889933

Öz

Mutfak kültürü, toplumların geçirdiği değişimlerin bir sonucu olarak tarihî süreç içerisinde gelişim göstermektedir. İnternet teknolojilerinde yaşanan ilerlemeler sonucunda ortaya çıkan sosyal medya kavramı, 2000’li yılların başından itibaren toplumların sosyal ve kültürel yapılarında izler bırakmaktadır. Çok geniş bir kullanıcı ağına sahip olan sosyal medyada yemek konusu büyük bir ilgi görmektedir. Türkiye’nin Ege, Güneydoğu Anadolu, Antakya, Adana gibi farklı şehir ve bölgelerinin yöresel yemek örneklerine kadar kapsamlı bir görsel ve yazılı içerik sosyal medyada yer almaktadır. Ancak her yemek, övgü ve beğenmeyi içeren yorumlar almamaktadır. Özellikle Twitter’da, Karadeniz mutfağı genel anlamda beğenilmemekte; kullanılan malzemeler, servis vb. noktalar üzerinden eleştirilmektedir. Bu eleştirilerin bir kısmı mizah çerçevesinde kalırken bir kısmı ise argo ifadeleri içermektedir. Çalışmamızda örneklem olarak seçilen tweetlerden, Karadeniz mutfağı yemeklerinin sosyal medya kullanıcıları tarafından bilinirliği, farklı yörelerde yapılan benzer yemeklerle kıyası ve beğenilmeme nedenleri anlaşılmaktadır. Karadeniz mutfağına ait “çay maması”, “melevcen/dikenucu kavurması”, “karalahana sarması”, “zeytinli hamsi”, “balıklı dondurma” ve “karalahana tatlısı” gibi yöresel yemeklerle ilgili atılan eleştirel tweetler üzerinden yöre mutfağının tanıtımı, sorunları ve sürdürülebilirliğine ilişkin çözüm önerilerinin bulunması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Başaran, B. (2017). Gastronomi turizmi kapsamında Rize yöresel lezzetlerinin değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5 (3), 135-149.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Global Media Journal Turkish Edition, 2 (3), 19-50.
  • Çokişler, N. (2013). Türk halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanımı: Doğu Karadeniz örneği. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Dokur, N. (2009). Rize ili Çamlıhemşin ilçesi köylerinin yemek kültürü üzerine bir çalışma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Haviland, W. A. (2002). Kültürel antropoloji. (çev.: Hüsamettin İnaç-Seda Çiftçi), İstanbul: Kaknüs.
  • Kabacık, M. (2016). Yöresel mutfaklar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kabak, T. (2016). Rize ili halkbilim monografisi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kabak, T. (2018). Yerel mutfaktan ulusal mutfağa kuymak’ın seyrinin kültür endüstrisi açısından incelenmesi. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 4 (6), 347-352.
  • Ögel, B. (1982). Türk mutfağının gelişimi ve Türk tarihi gelenekleri. Türk mutfağı sempozyumu bildirileri, 15-18, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Milli Folklor Araştırma Dairesi.
  • Özdemir, S. (2019). Sosyal medyada yemek kültürüne bakış: İnstagram örneği. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 21-32.
  • Özel, G.- Yıldız, F.- Akbaba, M. (2017). Yöresel yemeklerin restoran menülerinde yer alma düzeyinin belirlenmesi: Kilis mutfağı örneği. The Journal of Kesit Academy, 3 (11), 351-364.
  • Şengül, S. - Türkay, O. (2015). Doğu Karadeniz mutfak kültürünün sürdürülebilirliği sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, 599-606, Gümüşhane: Gümüşhane Üniversitesi.
  • Tekten Aksürmeli, Z. S.-Beşirli, H. (2019). Vegan kimliğin oluşumu: vegan olmak ve vegan kalmak. Akademik Hassasiyetler, 6 (12), 223-249.
  • URL-1: https://twitter.com/kralchar/status/1213922939529289729 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-2: https://twitter.com/sakuraitobu/status/1214173471577645060 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-3: https://twitter.com/BurakAlderson/status/1214473353840472064 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-4: https://twitter.com/iamsinaan/status/1214277868416651269 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-5: https://twitter.com/carantina_s/status/1214272298590625799 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-6: https://twitter.com/meowpawn/status/1214163729388113925 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-7: https://twitter.com/lilhamsi61/status/1214121115980836864 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-8: https://twitter.com/benkisacasey/status/1214247179122020354 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-9: https://twitter.com/nilvibes/status/1214238371989602304 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-10: https://twitter.com/epitelyioma/status/1214142135647318016 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-11: https://twitter.com/ozylazarus/status/1214132573066137600 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-12: https://twitter.com/FilizDrm/status/1096436272195870720 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-13: https://twitter.com/diionur/status/1155121650159030272 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-14: https://twitter.com/ozgekest/status/1155040520118448129 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-15: https://twitter.com/SerhanZeyli/status/1099706922117353472 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-16: https://twitter.com/ozermm_10/status/1098279481494650880 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-17: https://twitter.com/adamingoldiyo/status/1097833341372502018 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-18: https://twitter.com/Fiilamingo/status/1098246763138478081 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-19: https://twitter.com/alprnbhdr_8/status/1098168066695929856 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-20: https://twitter.com/unukled/status/1155088961628528640 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-21: https://twitter.com/papayaga1903/status/1097981915599171584 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-22: https://twitter.com/iamcansuhamer/status/1098220276955955200 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-23: https://twitter.com/murathandogus/status/1099073296581177345 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-24: https://twitter.com/senicomic/status/1295027087124975621 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-25: https://twitter.com/cuuloglu/status/1295263939857715202 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-26: https://twitter.com/prensesunni/status/1222134851295465477 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-27: https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/kizi-icin-yaptigi-balikli-dondurmanin-patentini-alacak-2082697 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 28: https://www.kanald.com.tr/mutfagim/haberler/lahana-tatlisi/56173.aspx?p=1 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 29: https://www.kocamanfish.com.tr/urun/hamsi-zeytinli-fileto-marine (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 30: https://www.sagun.com/urun/zeytinli-hamsi/ (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 31: https://www.sastas.com.tr/urundetay.php?no=4078&k=339 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 32: https://cundamarin.com/urun/zeytinli-hamsi-marin/ (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 33: https://www.ci.gov.tr/anasayfa (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 34: http://vgntr.com/didimveganlaringozbebegi/ (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 35: https://vegfest.istanbul/ (Erişim: 26. 02. 2021).

PROBLEMS OF THE BLACK SEA CUISINE AND SOLUTION PROPOSALS IN THE CONTEXT OF THE CRITICALS RECEIVED ON SOCIAL MEDIA

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 34, 510 - 523, 10.06.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.889933

Öz

Culinary culture develops in the historical process as a result of the changes that societies have undergone. Social media concept, emerging as a result of advances in internet technologies, leaves traces in both the social and cultural structures of societies since the early 2000s. The subject of eating, attracts a great deal of attention on social media, which has a wide user network. There are comprehensive visual and written contents about Turkey’s different local cuisines on social media such as Aegean, Southeastern Anatolia, Antakya, Adana etc. However, all dishes don’t recieve praise and admiration comments. Especially Black Sea cuisine is generally not liked and criticized for the materials used, service etc. on Twitter. While some of these criticisms remain within the framework of humor, some of them include slang expressions. From the tweets selected as the sample in our study, the awareness of Black Sea cuisine dishes by social media users, and the reasons for being comparable and disliked with similar dishes made in different regions are understood. It is aimed to find solutions for the promotion, problems and sustainability of the local cuisine through the critical tweets about local foods in this study by the examples of Blacksea cuisine, “çay maması”, “melevcen/dikenucu kavurması”, “karalahana sarması”, “zeytinli hamsi”, “balıklı dondurma” ve “karalahana tatlısı” etc.

Kaynakça

  • Başaran, B. (2017). Gastronomi turizmi kapsamında Rize yöresel lezzetlerinin değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5 (3), 135-149.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Global Media Journal Turkish Edition, 2 (3), 19-50.
  • Çokişler, N. (2013). Türk halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanımı: Doğu Karadeniz örneği. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Dokur, N. (2009). Rize ili Çamlıhemşin ilçesi köylerinin yemek kültürü üzerine bir çalışma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Haviland, W. A. (2002). Kültürel antropoloji. (çev.: Hüsamettin İnaç-Seda Çiftçi), İstanbul: Kaknüs.
  • Kabacık, M. (2016). Yöresel mutfaklar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kabak, T. (2016). Rize ili halkbilim monografisi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kabak, T. (2018). Yerel mutfaktan ulusal mutfağa kuymak’ın seyrinin kültür endüstrisi açısından incelenmesi. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 4 (6), 347-352.
  • Ögel, B. (1982). Türk mutfağının gelişimi ve Türk tarihi gelenekleri. Türk mutfağı sempozyumu bildirileri, 15-18, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Milli Folklor Araştırma Dairesi.
  • Özdemir, S. (2019). Sosyal medyada yemek kültürüne bakış: İnstagram örneği. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 21-32.
  • Özel, G.- Yıldız, F.- Akbaba, M. (2017). Yöresel yemeklerin restoran menülerinde yer alma düzeyinin belirlenmesi: Kilis mutfağı örneği. The Journal of Kesit Academy, 3 (11), 351-364.
  • Şengül, S. - Türkay, O. (2015). Doğu Karadeniz mutfak kültürünün sürdürülebilirliği sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, 599-606, Gümüşhane: Gümüşhane Üniversitesi.
  • Tekten Aksürmeli, Z. S.-Beşirli, H. (2019). Vegan kimliğin oluşumu: vegan olmak ve vegan kalmak. Akademik Hassasiyetler, 6 (12), 223-249.
  • URL-1: https://twitter.com/kralchar/status/1213922939529289729 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-2: https://twitter.com/sakuraitobu/status/1214173471577645060 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-3: https://twitter.com/BurakAlderson/status/1214473353840472064 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-4: https://twitter.com/iamsinaan/status/1214277868416651269 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-5: https://twitter.com/carantina_s/status/1214272298590625799 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-6: https://twitter.com/meowpawn/status/1214163729388113925 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-7: https://twitter.com/lilhamsi61/status/1214121115980836864 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-8: https://twitter.com/benkisacasey/status/1214247179122020354 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-9: https://twitter.com/nilvibes/status/1214238371989602304 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-10: https://twitter.com/epitelyioma/status/1214142135647318016 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-11: https://twitter.com/ozylazarus/status/1214132573066137600 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-12: https://twitter.com/FilizDrm/status/1096436272195870720 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-13: https://twitter.com/diionur/status/1155121650159030272 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-14: https://twitter.com/ozgekest/status/1155040520118448129 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-15: https://twitter.com/SerhanZeyli/status/1099706922117353472 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-16: https://twitter.com/ozermm_10/status/1098279481494650880 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-17: https://twitter.com/adamingoldiyo/status/1097833341372502018 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-18: https://twitter.com/Fiilamingo/status/1098246763138478081 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-19: https://twitter.com/alprnbhdr_8/status/1098168066695929856 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-20: https://twitter.com/unukled/status/1155088961628528640 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-21: https://twitter.com/papayaga1903/status/1097981915599171584 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-22: https://twitter.com/iamcansuhamer/status/1098220276955955200 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-23: https://twitter.com/murathandogus/status/1099073296581177345 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-24: https://twitter.com/senicomic/status/1295027087124975621 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-25: https://twitter.com/cuuloglu/status/1295263939857715202 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-26: https://twitter.com/prensesunni/status/1222134851295465477 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL-27: https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/kizi-icin-yaptigi-balikli-dondurmanin-patentini-alacak-2082697 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 28: https://www.kanald.com.tr/mutfagim/haberler/lahana-tatlisi/56173.aspx?p=1 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 29: https://www.kocamanfish.com.tr/urun/hamsi-zeytinli-fileto-marine (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 30: https://www.sagun.com/urun/zeytinli-hamsi/ (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 31: https://www.sastas.com.tr/urundetay.php?no=4078&k=339 (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 32: https://cundamarin.com/urun/zeytinli-hamsi-marin/ (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 33: https://www.ci.gov.tr/anasayfa (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 34: http://vgntr.com/didimveganlaringozbebegi/ (Erişim: 26. 02. 2021).
  • URL- 35: https://vegfest.istanbul/ (Erişim: 26. 02. 2021).
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berk Yılmaz 0000-0002-6225-6779

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B. (2021). SOSYAL MEDYADA ALDIĞI ELEŞTİRİLER BAĞLAMINDA KARADENİZ MUTFAĞININ SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(34), 510-523. https://doi.org/10.12981/mahder.889933