The purpose of the study is to investigate 8th class students, who live around the national parks, attitudes towards the national parks according to certain variantst. Being in descriptive type, the research was done by the relational survey method. Study was done , with total of 235 eight grade students who study at schools in 2006-2007 education and instruction year around National Parks of Isparta City .In this research, Personal Informa tion Form and Attitude Scale towards National Park were used. Attitude Scale towards National Park’s Cr onbach Alpha coefficient wh ich is consisted ofd 33 items was calculated as 0.80. The input that was obtained from the research was analyzed with SPSS (Statistical Package for Social Sciences Program, Version 13.0). In the statistical data analyze, one way variance analyza (ANOVA) and t- test were used. ; It has been obtained that students have positive attitudes toward National Park; Students’ attitudes toward National Parks does not indicate a meaningful difference according to the gender, ,Students’ attitudes toward National Park do not change in a meaningful way according to their residence period in the allocation unit they are present; Student’s attidutes toward national pa rk changes in a more meaningful way according to their previous visit to national park. There is a me aningful relation between students’ attitude toward National Park and their visit purpose of national park; there is a meaningful relation between students’ attitudes towards national park and their idea s related to how much importance is given to the national park in th e area they live in.
National park attitude scale attitude scale towards national park
Bu çalışmanın amacı, milli parklar çevresinde yaşayan 8.sınıf öğrencilerinin milli parka yönelik
tutumlarını bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma betimsel türde olup ilişkisel tarama modeli
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2006–2007 eğitim ve öğretim yılında Isparta ili milli parkları
çevresinde öğrenim gören toplam 235 sekizinci sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırmada “Kişisel
Bilgi Formu” ve “Milli Parka Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. 33 maddeden oluşan Milli Parka
Yönelik Tutum Ölçeğinin Cronbach Alfa Katsayısı 0.80 bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler
SPSS (Statistical Package for Social Sciences Program, Version 13.0) programı ile analiz edilmiştir.
İstatistiksel veri analizinde, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve t-testi kullanılmıştır. Yapılan
analizlerden elde edilen sonuçlar; Öğrencilerin milli parka yönelik olumlu tutumlara sahip oldukları
elde edilmiştir; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları bulundukları yerleşim biriminde ikamet
sürelerine bağlı olarak anlamlı şekilde değişmemektedir; öğrencilerin milli parka yönelik tutumları
milli parka daha önce gitmiş olmalarına göre anlamlı şekilde değişmektedir; öğrencilerinin milli
parka yönelik tutumları ile milli parkı ziyaret amaçları arasında anlamlı ilişki vardır; öğrencilerin
milli parka yönelik tutumları ile yaşadıkları çevrede bulunan milli parka ne kadar önem verildiğine
ilişkin düşünceleri bakımından anlamlı fark vardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 1 |