BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating the Effect of Knowledge Management on Increasing the Creativity of Personnel in West Azerbaijan (Iran) Water and Sewage Organization

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 6, 21.12.2015

Öz

The present study is an attempt to investigate the effects of knowledge management on increasing the creativity of the employees who worked in the West Azerbaijan (Iran) Water and Sewage Organization (WSO) in 2012. Knowledge management constitutes the creation, storage, sharing and application of knowledge. The population of the study included 211 clerks and managers from among whom 136 individuals were selected using Krejcie and Morgan table and random sampling classification method. The data was collected using questionnaires with closed questions. The reliability of knowledge management questionnaire was estimated 0.80 and creativity questionnaire was estimated 0.90, using Cronbach α. The content validity of the questionnaires was confirmed by the university professors and experts. The results of the study show a significant relationship between the application of knowledge management and increasing the creativity of WSO personnel. All the minor assumptions of the study were validated as well. In other words, there was a meaningful relationship between knowledge management dimensions and increasing WSO personnel’s creativity. Furthermore, the results of multivariable regression analysis showed that the proposed model is statistically meaningful.

Keywords: Knowledge management, Knowledge creation, Knowledge storage, Knowledge sharing, Knowledge application, Organizational creativity

Kaynakça

  • Ansari, M.H. (2011). Knowledge management and creativity in Tehran Physical Training General Office. Physical Management. 9, p: 67.
  • Gotcha (1999). What is knowledge management? www. Gotcha.com.
  • Gupta, J, Sharma, N.D., Sushil, K. (2004). Creating Knowledge-based Organization. IDEA Group Publishing.
  • Hasanbeigi, M. (2010). Presenting a model of critical success factors of knowledge management for increasing innovation and organizational learning in Iran Airports Company. Payame Noor University, Technology. of Information
  • Jalali, M.J., Afroze, F., Nezaafati, N. (2007). Designing and Application of Knowledge Management General Soft Ware System: A Case Study. Paper presented at 5th International Conference of Industrial Engineering, Tehran.
  • Jashpara, A. (2004). Knowledge Management: An integrated approach. Harlow, Essex: Prentice Hall.
  • Stacey, R. (1999). Managing the Unknowable Strategic Boundaries between Order and Chaos in Organizing. Jossey-Bass Publishers.
  • Storey J, Barnett E. (2000). Knowledge management initiatives learning from failure. Journal of Knowledge Management, 4 (2), 145–156.
  • Tagizadeh, H., Tarri, G. (2009). An investigation of the effect of knowledge management and creativity on the development of Tabriz Islamic Azad University. Industrial Management Quarterly, 7, 113-131.

Batı Azerbaycan (İran) Su ve Kanalizasyon Örgütü Personelinin Yaratıcılığının Artırılması Üzerine Bilgi Yönetiminin Etkisinin Araştırılması

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 6, 21.12.2015

Öz

Bu çalışma, 2012 yılında Batı Azerbaycan (İran) Su ve Kanalizasyon Örgütü (WSO) çalışanlarının yaratıcılığını
arttırmaya bilgi yönetiminin etkilerini araştırmak için yapılan bir girişimdir. Bilgi yönetimi bilginin oluşturma, depolama,
paylaşım ve uygulamasından oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini, aralarında 136 kişinin Krejcie ve Morgan masa ve
rastgele örnekleme sınıflandırma yöntemi kullanılarak seçilmiş olan 211 memur ve yöneticileri oluşturmaktadır. Kapalı
sorulardan oluşan anket kullanılarak veri toplanmıştır. Bilgi yönetimi anketinin güvenirliği 0.80 ve anketin yaratıcılığı
Cronbach α kullanılarak 0.90 olarak tahmin edilmiştir. Anketlerin içerik geçerliliği üniversite profesörleri ve uzmanları
tarafından doğrulandı. Çalışmanın sonuçları, bilgi yönetimi uygulaması ile WSO personelinin yaratıcılığının artması
arasında önemli bir ilişki göstermektedir. Bu çalışmanın tüm küçük varsayımları da doğrulanmıştır. Diğer bir deyişle,
bilgi yönetimi boyutları ile WSO personelinin artan yaratıcılığı arasında anlamlı bir ilişki vardır. Ayrıca, çok değişkenli
regresyon analizi sonuçları, önerilen modelin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Ansari, M.H. (2011). Knowledge management and creativity in Tehran Physical Training General Office. Physical Management. 9, p: 67.
  • Gotcha (1999). What is knowledge management? www. Gotcha.com.
  • Gupta, J, Sharma, N.D., Sushil, K. (2004). Creating Knowledge-based Organization. IDEA Group Publishing.
  • Hasanbeigi, M. (2010). Presenting a model of critical success factors of knowledge management for increasing innovation and organizational learning in Iran Airports Company. Payame Noor University, Technology. of Information
  • Jalali, M.J., Afroze, F., Nezaafati, N. (2007). Designing and Application of Knowledge Management General Soft Ware System: A Case Study. Paper presented at 5th International Conference of Industrial Engineering, Tehran.
  • Jashpara, A. (2004). Knowledge Management: An integrated approach. Harlow, Essex: Prentice Hall.
  • Stacey, R. (1999). Managing the Unknowable Strategic Boundaries between Order and Chaos in Organizing. Jossey-Bass Publishers.
  • Storey J, Barnett E. (2000). Knowledge management initiatives learning from failure. Journal of Knowledge Management, 4 (2), 145–156.
  • Tagizadeh, H., Tarri, G. (2009). An investigation of the effect of knowledge management and creativity on the development of Tabriz Islamic Azad University. Industrial Management Quarterly, 7, 113-131.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Soleyman Iranzadeh Bu kişi benim

Khadijeh Bahrami Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Iranzadeh, S., & Bahrami, K. (2015). Investigating the Effect of Knowledge Management on Increasing the Creativity of Personnel in West Azerbaijan (Iran) Water and Sewage Organization. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 1-6.