With the Web 2.0 technology, users have been involved in a mutual interaction process and have started to meet social media tools such as Instagram, Facebook, Twitter and Youtube. In this process, municipalities, which are the closest units to the public to inform the public about their activities and events and to use social media tools in promotional activities as they provide access to many more people than traditional media tools. In this process, municipalities, which are the closest units to the public, have also followed policies to be closer to the public, to inform the public about their activities and events, and to use social media tools in promotional activities as they provide access to much more people than traditional media tools. Accordingly, social media platforms, which stand out as a new digital communication tool between municipalities and the public, are becoming more and more important every day. Recently, municipalities have been using social media applications intensively in order to share their activities with the public and to promote the city in the process of becoming a brand city. In this study, the reasons for the use of social media tools in municipalities were inquired, and it was investigated whether social media tools contributed to the improvement of the services provided. The aim of the study is to reveal the effect of the use of social media, which is a new media tool, on the public and the municipality. Qualitative research method was used in the study and twelve questions were asked by sending a form to Gaziantep Metropolitan Municipality through a semi-structured interview technique. The results of the research revealed that the use of social media contributed to the promotion of cities and governance, and revealed that municipal administrations made improvements in service delivery and changed their management policies in response to requests and reactions from social media.
Web 2.0 teknolojisi ile birlikte kullanıcılar karşılıklı bir etkileşim sürecinin içerisinde yer almışlar ve Instagram, Facebook, Twitter, Telegram, Youtube gibi sosyal medya araçları ile tanışmaya başlamışlardır. Bu süreçte halka en yakın birimler olan belediyeler de sosyal medya araçlarını yine halka daha yakın olabilmek, faaliyet ve etkinliklerinden kamuoyunu haberdar etmek ve geleneksel medya araçlarından çok daha fazla kişiye erişim sağladığı için tanıtım çalışmalarında kullanmak yönünde politikalar izlemişlerdir. Bu doğrultuda belediyeler ile halk arasında yeni, dijital iletişim aracı olarak öne çıkan sosyal medya platformları her geçen gün daha fazla önemsenmektedir. Son günlerde belediyeler marka kent olabilme sürecinde de gerçekleştirdikleri faaliyetleri halk ile paylaşmak ve kentin tanıtımını yapmak amacıyla sosyal medya uygulamalarını yoğun bir biçimde kullanmaktadır. Bu çalışmada belediyelerde sosyal medya araçlarının kullanım nedenleri sorgulanmış, sosyal medya araçlarının sunulan hizmetleri iyileştirme yönünde katkısının olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmada amaç yeni medya aracı olan sosyal medya kullanımının halka ve belediyeye etkisinin ne yönde olduğunu ortaya koymaktır. Bu bağlamda sosyal medya kavramı ve gelişim süreci ele alınmış, belediyelerde sosyal medya uygulamalarına yer verilmiş ve Gaziantep Büyükşehir Belediyesi örneği anlatılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile Gaziantep Büyükşehir Belediyesi İletişim Daire Başkanlığına form gönderilmesi suretiyle on iki adet soru sorulmuştur. Araştırma sonuçları sosyal medya kullanımının kentlerin tanıtımına, yönetişime katkı sağladığını ortaya koymakta, belediye yönetimlerinin sosyal medyadan gelen istek ve tepkilere yönelik olarak hizmet sunumunda iyileştirmelere gittiğini ve yönetim politikalarını değiştirdiğini tespit etmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |