Documentaries are considered an important tool in shaping society's memory and perception of history. These works influence collective memory by conveying historical events and cultural images. The film "Son İclas," which is the subject of this study, presents significant images related to Azerbaijan's struggle for independence. This documentary plays a critical role in reconstructing Azerbaijan's national identity and collective memory. The aim of this study is to analyze the messages conveyed by "Son İclas" and examine the documentary's impact on social awareness. By addressing past events and historical moments, documentaries serve as a mechanism that reinforces collective memory, and exploring how this process occurs enhances the significance of the research. When analyzed from an analytical perspective, "Son İclas" contains various nuances from sociological, psychological, and political viewpoints. Qualitative methods were used in this study, with scenes from the film, visual images, character dialogues, and how they shape society's perception of history and national identity being examined from an interpretive perspective. According to this approach, the researcher evaluates the documentary as a work of art and highlights viewers' experiences and perceptions. In conclusion, we can say that the documentary "Son İclas" creates an impact on collective memory by utilizing narratives and symbols related to Azerbaijan's history. In this context, the analyses of the film's presentation style and content allow for a deeper understanding of society's relationship with history. Works like "Son İclas" serve as important reference points for understanding how historical events and national experiences resonate with the past and future.
This paper complies with Research and Publication Ethics, has no conflict of interest to declare, and has received no financial support. The article has been checked for spelling and plagiarism/similarity. The article was evaluated by "at least two external referees" and "double blinding" method. The author sent a signed "Copyright Transfer Form" to the journal. There is no need to obtain ethical permission for the current study as per the legislation. The "Declaration Form Regarding No Ethics Permission Required" was sent to the journal by the authors on this subject. The author contributed to all sections and stages of the study alone.
No financial support was received for the conduct of the research.
Belgeseller, toplumun belleğini ve tarih algısını şekillendirmede önemli bir araç olarak kabul edilmektedir. Bu yapıtlar, tarihsel olayları ve kültürel imgeleri aktararak toplumsal hafızayı etkilemektedir. Çalışmanın konusu olan "Son İclas" filmi, Azerbaycan'ın bağımsızlık mücadelesini konu alarak ülkenin tarihine dair önemli imgeler sunmaktadır. Bu belgesel, Azerbaycan'ın milli kimliğinin ve ulusal hafızasının yeniden inşası sürecinde kritik bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, "Son İclas" filminin topluma ilettiği mesajları analiz etmek ve belgeselin toplum bilinci üzerindeki etkilerini incelemektir. Belgeseller, geçmiş olayları ve tarihi anları ele alarak toplumsal hafızayı pekiştiren bir mekanizma işlevi görür ve bu sürecin nasıl oluştuğunu irdelemek, araştırmanın önemini artırmaktadır. Analitik bir yaklaşımla incelendiğinde, "Son İclas" belgeseli, sosyolojik, psikolojik ve siyasi açılardan çeşitli nüanslar içermektedir. Çalışmada yöntem olarak nitel yöntemler kulanılmış olup filmdeki sahneler, görsel imgeler, karakterlerin konuşmaları ve toplumun tarih algısını ve milli kimlik duygusunu nasıl şekillendirmeye çalışdığı yorumlayıcı bir perspektiften incelenmiştir. Bu yaklaşıma göre araştırmacı, belgeseli bir sanat eseri olarak değerlendirmekte ve izleyicilerin deneyimlerini ve algılarını öne çıkarmaktadır. Sonuç olarak söyleyebilmekteyiz ki "Son İclas" belgeseli, Azerbaycan'ın tarihine dair anlatıları ve sembolleri kullanarak toplumsal hafızayı etkileyen bir etki yaratmaktadır. Bu çerçevede, filmin sunum tarzı ve içeriği üzerine yapılan analizler, toplumun tarihle olan ilişkisini daha derinlemesine anlamamıza olanak tanımaktadır. "Son İclas" gibi yapıtlar, tarihsel olayların ve ulusal deneyimlerin geçmişe ve geleceğe nasıl yansıdığını anlamaya yönelik önemli birer referans noktası oluşturmaktadır.
Bu makale Araştırma ve Yayın Etiğine uygundur. Beyan edilecek herhangi bir çıkar çatışması yoktur. Araştırmanın ortaya konulmasında herhangi bir mali destek alınmamıştır. Makale yazım ve intihal/benzerlik açısından kontrol edilmiştir. Makale, “en az iki dış hakem” ve “çift taraflı körleme” yöntemi ile değerlendirilmiştir. Yazar, dergiye imzalı “Telif Devir Formu” belgesi göndermişlerdir. Mevcut çalışma için mevzuat gereği etik izni alınmaya ihtiyaç yoktur. Bu konuda yazarlar tarafından dergiye “Etik İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu” gönderilmiştir. Yazar, çalışmanın tüm bölümlerine ve aşamalarına tek başına katkıda bulunmuştur.
Araştırmanın ortaya konulmasında herhangi bir mali destek alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Demografi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4 |