-
Coğrafya eğitiminin temel amaçlarından biri de yaşamsal fonksiyonlara
sahip dünyamızın mekânsal alanlarını tanımak ve insan ile doğa arasındaki
etkileşimi ortaya koymaktır. Yaşam kaynağı olan bu coğrafi mekâna zarar
vermeden, maksimum derecede yararlanmak için etkili bir coğrafya eğitimi
gerekmektedir. Genelde, coğrafya biliminin, özelde ise fiziki coğrafya
derslerinin sınıf ortamında işlenmesi, öğrenci erişisi bakımından pek verimli
olmamaktadır. Özellikle doğa merkezli fiziki coğrafya derslerinin, uygulamalı
öğretim metodundan yoksun bırakılması önemli bir eksiklik olarak ortaya
çıkmaktadır. Bu durum öğrencileri ezberciliğe yöneltmekte, dolaysıyla konuyu
tam olarak anlayamama ve “algılama problemi” oluşmaktadır.
Bu çalışmada, coğrafya dersi hidrografya ünitesi kapsamında
“Akarsuların Aşındırma faaliyetleri” ders örneği işlenmiştir. Konunun sınıf
ortamında düz anlatım- soru cevap yöntemiyle işlenmesi sonucu gerçekleşen
öğrenci başarısı ile dersin gezi- gözlem (alan) destekli yöntemle işlenmesi
arasında anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma için gruplara
ön test ve son test uygulaması yapılarak öğrenci erişisi değerlendirilmiştir.
Araştırmaya, 2009- 2010 öğretim yılı, Siirt Üniversitesi Eğitim
Fakültesi, İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda okuyan
üçüncü sınıf öğrencileri örneklem olarak alınmışlardır. Araştırmada, akarsu
aşındırmasının; “tektonik - jeolojik yapı, arazi kullanımı ve yeryüzü şekilleri”
ile olan ilişkisinin gruplara göre başarıları karşılaştırılmıştır.
Coğrafya eğitimi gezi-gözlem yöntemi fiziki coğrafya öğrenci erişisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 23 |