Amaç: Bu çalışmanın amacı, tıp öğrencileri için uygulanan İşitme
Engelli Bireylerle İletişim ve Türk İşaret Dili seçmeli program
çıktılarını paylaşmaktır.
Gereç ve Yöntem: Öğrenci geribildirimleri 10 başlık altında
21 önermeden oluşan bir anket kullanılarak toplandı. Öğrenci
başarısı, teorik ve beceri sınav sonuçlarıyla, program başarısı ise
portfolyo yazılarıyla değerlendirildi. Veri analizinde niceliksel ve
niteliksel betimleyici analiz kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin programa genel olarak verdikleri
puanların ortalaması 10 üzerinden 8,53±0,88’dir. Öğrenciler
bloğun yetkinlik alanı olarak profesyonelliğe katkısını 8,45±1,64,
tıbbi bilgi ve anlayışa katkısını 7,72±1,66, klinik becerilere katkısını
7,92±1,99 ile üst düzey becerilere katkısını 8,09±1,52 olarak
ifade ettiler. Öğrencilerin blok sonunda sınav sonuç ortalamaları
88,39±0,76’dır. Programın en önemli çıktısı Türk İşaret Dili’ni
öğrenmek oldu.
Sonuç: Bulgularımız, programın öğrenme üzerine olumlu
etkisi olduğunu göstermekte ve öğrenci geri bildirimleri programın
sürekliliğini gerekli kılmaktadır.
Objective: The aim of this study is to present the outcome of the
Communication with Hard of Hearing People and Turkish Sign
Language elective program which is implemented for medical
students.
Materials and Methods: Feedback from the students was
collected using a questionnaire of 21 statements under 10 headings.
Student success was evaluated by theoretical and skill examination
results and program success was evaluated by portfolio essays. In
the data analysis, descriptive qualitative and quantitative analysis
was used.
Results: The mean overall score given to the program by
the students was 8.53±0.88 out of 10. The students expressed
the contribution levels of the block to the competence areas
of professionalism as 8.45±1.64, to medical knowledge and
understanding as 7.72±1.66, to clinical skills as 7.92±1.99 and to
high-level skills as 8.09±1.52. The average of the block assessment
scores of the students was 88.39±0.76 at the end of the block. The
most significant output of the program was learning Turkish Sign
Language.
Conclusion: The findings of this study show that the effect of
the program on learning was highly positive and student feedback
was encouraging for continuity of the program.
Educational program development Medical education Communication Turkish Sign Language Deaf/hard of hearing people
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 29 Issue: 1 |