-
Amaç: Erken başlangıçlı agresif davranışlar bir halk sağlığı sorunu olarak görü-
lebilir. Bu araştırma okul öncesi dönem çocuklardan oluşan klinik bir örneklemde
agresif davranışlarla ilişkili faktörleri incelemeyi amaçlamıştır.
Hastalar ve Yöntem: Temel başvuru şikayeti ebeveynlerin bildirdiği şiddetli
agresif davranışlar olan 72 çocuk (1 ile 6 yaş arası) ve kontrol grubu olarak
sağlıklı 72 çocuk araştırmaya dahil edildi. Demografik bilgiler, ebeveynlerin
kişisel ve psikiyatrik özellikleri ve anne-çocuk ilişkisine odaklanan yarı-yapılandırılmış
bir anket annelere uygulandı. Anneler Sorun Davranış Kontrol
Listesi’ni (SDKL) ve Beck Depresyon Envanteri’ni (BDE) doldurdu.
Bulgular: Ebeveynlerin eğitim düzeyi hasta grubunda daha düşüktü.
Ebeveynlerin öfke kontrolü ile ilgili olumsuz deneyimleri, annenin ebeveynlik
ile ilgili yetersizlik hisleri ve ebeveynler arası tartışmalar hasta grubunda
daha yüksek sıklıkta bulundu. Annenin hamilelik ve post-natal dönemde
depresif ve/veya anksiyete semptomları yaşama sıklığı ve BDE puanları
hasta grubunda daha yüksek olarak bulundu. Lojistik regresyon analizine
göre, ABC hiperaktivite puanı, annenin ebeveynlik ile ilgili yetersizlik hisleri
ve babanın öfke kontrolü ile ilgili olumsuz deneyimleri agresif davranışlarla
ilişkili olarak bulundu.
Sonuç: Okul öncesi çocuklarda agresyon birçok faktörle ilişkilidir.
Ebeveynlerin özelliklerinin de incelenmesi olguların değerlendirilmesinde
önemli yer tutuyor gibi görünmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 24 Sayı: 3 |