GİRİŞ VE AMAÇ: İlaçların irrasyonel (akılcı olmayan) kullanımı hem gelişmiş, hem de gelişmekte olan ülkelerde ciddi
tıbbi ve ekonomik sorun oluşturmaktadır. Akılcı ilaç kullanımı (AİK) sağlık çalışanlarından oluşan bir takım çalışmasını
gerektirir. Sağlık sisteminde hemşirelerin ilaçların akılcı kullanımı konusundaki rolü önemlidir. Hekim ve eczacıların AİK konusundaki bilgilerini değerlendirmeye yönelik çalışmalar mevcuttur. Ancak hemşirelerin AİK konusundaki
bilgilerini değerlendirmeye yönelik bir çalışmaya rastlanmamıştır.
YÖNTEM: Bu çalışmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (K.K.T.C.) Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi’nde görevli ve
ankete katılmayı kabul eden 44 hemşirenin AİK konusundaki bilgi düzeyleri ve tutumları değerlendirilmiştir.
BULGULAR: Görüşülen hemşirelerin tamamı kadındır ve yaş ortalaması 38 ± 13’tür. Hemşirelerden %50’si sağlık
meslek lisesi, %11.4’ü önlisans, %38.6’sı ise lisans mezunudur. Hemşirelerin mesleki deneyimleri ortalama 16 ± 12
yıldır. Hemşirelerin %77,3’ü AİK kavramını daha önce hiç duymadıklarını belirtti. Hemşirelerin istem/reçetelerde en
çok karşılaştıkları sorun okunaksız yazı (%76.7) iken, diğer sorunlar arasında piyasada/hastane eczanesinde bulunmayan
ilaç (%37.5), eksik kullanım talimatı (%46.2), doz hatası (%24.4), farmasötik dozaj formu hatası (%8.8) yer aldı.
Hemşirelerin bu sorunları çözmek için en yüksek oranda (%97.8) hekimlere, hekimden sonra ise %89.2 oranında meslektaşlarına
danıştığı anlaşıldı. Hemşirelerin %80’i mesleğin uygulanış şeklini tatmin edici bulduğunu söylerken
%96’sı AİK ile ilgili düzenlenecek eğitime katılacağını ifade etti.
SONUÇ: Hemşirelere yönelik AİK eğitiminin, probleme dayalı öğrenim formatında yapılandırılmış bir eğitim modeli
olarak, standardize edilerek yüksek okulların müfredatında yer alması için çaba gösterilmesi gerekir. Ayrıca çalışmakta
olan hemşirelerin de bu eğitimlerle temas etmesi sağlanmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 7, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 16 Issue: 2 |
.