Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2015, Volume: 19 Issue: 3, 222 - 231, 23.02.2015
https://doi.org/10.12991/mpj.20151966656

Abstract

References

  • KAYNAKLAR
  • FIP Statement on Professional Standarts Code of Ethics for Pharmacists,Vancouver,1997. www.fip.org, Erişim Tarihi: 10 Haziran 2013
  • International Pharmaceutical Federation. Statement of professional standards on continuing professional development. September 2002. www.fip.org, Erişim Tarihi: 11 Haziran 2013
  • Miller SW, Willims NK. Research Reports Certificate Programs in Pharmacy Practice, 1996.
  • Buxton A. The National Health Service Pharmacy Contract in England. The Pharmaceutical Journal, 2003; 271: 406-407.
  • International Pharmaceutical Federation (FIP) Statements,2005. www.fip.org/statements, Erişim Tarihi: 13 Haziran 2013.
  • FIP, Good Pharmacy Practice (GPP), Tokyo 1993. https://www.fip.org/files/fip/WHO/GPP%20guidelines%20FIP%20publication_final.pdf Erişim Tarihi: 13 Haziran 2013.
  • Professional Practice Standards Version 3, Pharmaceutical Society of Australia (PSA),2006. www.psa.org.au, Erişim Tarihi: 14 Haziran 2013.
  • FIP Policy Statement on Good Pharmacy Education Practice,Vienna 2000, www.fip.org/statements, Erişim Tarihi: 14 Haziran 2013.
  • Türk Eczacıları Birliği, Uluslararası Eczacılık Federasyonu İlkeleri, Ankara. 2005, pp.65-68
  • T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Sınav Arşivi, 2014
  • http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/OSYS/yerlestirme/2014-%C3%96SYS-TABLO4-EnKucukEnBuyukPuanlar23072014.pdf [Erişim Tarihi: 04.11.2014]
  • Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsan Gücü Durum Raporu, Eskişehir. 2014, pp.79.
  • Balta E. Mesleki Gelişmenin Zorunlu Basamağı: MİEP, TEB Haberler. http://www.e-kutuphane.teb.org.tr/pdf/tebhaberler/mayis_haziran05/8.pdf [Erişim Tarihi: 04.11.2014].
  • TEB 37. Dönem Merkez Heyeti Çalışma Raporu, Bölüm 8,Eczacılık Akademisi Çalışmaları, Ankara. 2011, pp.572-584.
  • TEB 38. Dönem Merkez Heyeti Çalışma Raporu, Bölüm 4,Eczacılık Akademisi Çalışmaları, Ankara. 2013, pp.533-551.
  • Conte N. Pharmacists Attitudes Toward Using The İnternet To Satisfy Their Continuing Education Needs: An Exploratory Study, Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 2012; 4: 180–187.
  • Bölge Eczacı Odaları, Türk Eczacıları Birliği Web Portalı, www.teb.org.tr/?modul=eczaci_oda, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • TEB Akademi Eğitim Takvimi, www.eczakademi.org/?modul=takvim, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • İllere Göre Serbest Eczane Sayıları, Eczane Haberleri İnternet Sitesi, www.eczanehaberleri.com/sayfa.asp?sayfaID=36, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • Serbest Eczacıların Sürekli Meslek İçi Eğitime İlişkin Görüşleri, TEB Araştırması, Ankara. 2003, pp.44.
  • Buxton EC, De Muth JE. Pharmacists’ Perceptions Of A Live Continuing Education Program Comparing Distance Learning Versus Local Learning. Research in Social and Administrative Pharmacy 2013; 9: 230–235
  • Khatony A, Nayery ND, Ahmadi F, Haghani H, Vehvilainen-Julkunen K. The Effectiveness Of Web-Based And Face-To-Face Continuing Education Methods On Nurses' Knowledge About AIDS: A Comparative Study. BMC Medical Education 2009; 9: 41
  • Buxton EC, Burns EC, De Muth JE. Professional Development Webinars For Pharmacists. American Journal Of Pharmaceutical Education, 2012; 76(8): 155
  • Uçar H, Berk K, Kumtepe AT. Moodle Öğretim Yönetim Sisteminde Bir Dersin Tasarımı ve Öğretimi: İngilizce Dersi Örneği. http://ab.org.tr/ab15/bildiri/279.pdf Erişim Tarihi: 25 Ocak 2015.
  • Eraslan BZ, Şar S. Sürekli Mesleki Eğitimin Serbest Eczacılıkta Önemi Üzerine Bir Çalışma. Ankara Eczacılık Fakültesi Dergisi 2005; 34(4): 263-285
  • Kıran B, Koyu FR. İzmir İli Serbest Eczacılarının Eczacılık Eğitimi Hakkındaki Görüşleri ve Gereksinim Duydukları Meslek İçi Eğitim Konularının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Alan Araştırması, İzmir, 2011.
  • Sönmez V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Ankara. 2005, pp.334
  • Demirel Ö. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı, Ankara. 2006, pp.35-46
  • TEB Akademisi Geçmiş Eğitimleri. www.eczakademi.org/?modul=gecmis_egitim, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • TEB Akademisi Eğitimleri. www.eczakademi.org/?modul=egitimlerimiz, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • TEB Akademi TV. www.eczakademi.org/?modul=tebakademitvsoru, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • 6308 Sayılı Kanun Eczacılar Ve Eczaneler Hakkında Kanun İle Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 31 Mayıs 2012 tarih ve 28309 sayılı Resmi Gazete, 2012. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/05/20120531.htm Erişim Tarihi: 19.06.2013.
  • Al U, ve Madran RO. Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemleri: Sahip Olması Gereken Özellikler ve Standartlar. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~umutal/publications/webbaseddistanceeducation.pdf Erişim Tarihi: 02.02.2015.
  • Trewet CB, Fjortoft N. Evaluation Of The İmpact Of A Continuing Professional Development Worksheet On Sustained Learning And İmplementing Change After A Continuing Pharmacy Education Activity, Research in Social and Administrative Pharmacy, 2013; 9: 215–221

TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ

Year 2015, Volume: 19 Issue: 3, 222 - 231, 23.02.2015
https://doi.org/10.12991/mpj.20151966656

Abstract

Amaç: Günümüzde bilim, teknoloji ve mesleki gelişmelerle birlikte, eczacıların sistemli mezuniyet sonrası eğitimi giderek önem kazanmıştır. Bu araştırmada, TEB Eczacılık Akademisi eğitimleri, konuları, eğitimlerde uygulanan yöntemler, eğitimlerin Türkiye genelindeki yaygınlıkları, kapsayıcılıkları ve sürelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma kesitsel ve tanımlayıcıdır. Evreni, TEB Eczacılık Akademisi tarafından 2009- 2013 yıllarında yapılan eğitimlerinin; oluşturmaktadır. Eğitimlerin konu başlıkları, düzenlendikleri iller, süreleri, eğitim yöntemleri, tarihlerine ilişkin bilgiler, Akademinin internet sayfalarından ve TEB 37. ve 38. Dönem Çalışma Raporlarından taranarak derlenmiştir. Veriler SPSS 18 paket programı kullanılarak frekans ve yüzde dağılımları ile değerlendirilmiştir.
Bulgular : TEB Eczacılık Akademisi tarafından 2009-2013 yılları arasında 275 meslek içi eğitim programı düzenlendiği; en fazla eğitimin 2010 yılında (%25,5) yapıldığı saptanmıştır. Eğitimlerin ülkemizdeki eczacı odalarının üçte birinden biraz fazlasına ulaşabildiği (%37), ve Türkiye’deki serbest eczacıların % 33,8’nin eğitimlere katıldığı belirlenmiştir. Eğitim konularının ağırlıklı olarak (%56,7) farmasötik bakım ve hastalık bilgisi konularından oluştuğu, eczacılık mevzuatı konularında hiç eğitim verilmediği, konu seçiminde eczacı taleplerinin belirlenmesine yönelik yeterli ön çalışma yapılmadığı saptanmıştır. Eğitim yöntemi olarak çoğunlukla yüz yüze eğitim yönteminin (%58,9) uygulandığı, dünyada giderek yaygınlaşan web tabanlı interaktif eğitim tekniklerinin ise hiç kullanılmadığı saptanmıştır.
Sonuç: TEB tarafından yapılan sürekli mezuniyet sonrası eğitimlerin tüm eczacılara ulaşamadığı ve kapsayıcılığının düşük olduğu saptanmıştır. Programların kapsayıcılığının ve etkinliğinin arttırılabilmesi için ihtiyaç belirlenmesi yapılmış, planlı eğitimlerin, internet tabanlı interaktif eğitim teknikleriyle mekân ve zamandan bağımsız kılınarak tüm eczacılara ulaştırılabilir ve zorunlu hale getirilmesi gerektiği vurgulanmıştır. 

References

  • KAYNAKLAR
  • FIP Statement on Professional Standarts Code of Ethics for Pharmacists,Vancouver,1997. www.fip.org, Erişim Tarihi: 10 Haziran 2013
  • International Pharmaceutical Federation. Statement of professional standards on continuing professional development. September 2002. www.fip.org, Erişim Tarihi: 11 Haziran 2013
  • Miller SW, Willims NK. Research Reports Certificate Programs in Pharmacy Practice, 1996.
  • Buxton A. The National Health Service Pharmacy Contract in England. The Pharmaceutical Journal, 2003; 271: 406-407.
  • International Pharmaceutical Federation (FIP) Statements,2005. www.fip.org/statements, Erişim Tarihi: 13 Haziran 2013.
  • FIP, Good Pharmacy Practice (GPP), Tokyo 1993. https://www.fip.org/files/fip/WHO/GPP%20guidelines%20FIP%20publication_final.pdf Erişim Tarihi: 13 Haziran 2013.
  • Professional Practice Standards Version 3, Pharmaceutical Society of Australia (PSA),2006. www.psa.org.au, Erişim Tarihi: 14 Haziran 2013.
  • FIP Policy Statement on Good Pharmacy Education Practice,Vienna 2000, www.fip.org/statements, Erişim Tarihi: 14 Haziran 2013.
  • Türk Eczacıları Birliği, Uluslararası Eczacılık Federasyonu İlkeleri, Ankara. 2005, pp.65-68
  • T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Sınav Arşivi, 2014
  • http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/OSYS/yerlestirme/2014-%C3%96SYS-TABLO4-EnKucukEnBuyukPuanlar23072014.pdf [Erişim Tarihi: 04.11.2014]
  • Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsan Gücü Durum Raporu, Eskişehir. 2014, pp.79.
  • Balta E. Mesleki Gelişmenin Zorunlu Basamağı: MİEP, TEB Haberler. http://www.e-kutuphane.teb.org.tr/pdf/tebhaberler/mayis_haziran05/8.pdf [Erişim Tarihi: 04.11.2014].
  • TEB 37. Dönem Merkez Heyeti Çalışma Raporu, Bölüm 8,Eczacılık Akademisi Çalışmaları, Ankara. 2011, pp.572-584.
  • TEB 38. Dönem Merkez Heyeti Çalışma Raporu, Bölüm 4,Eczacılık Akademisi Çalışmaları, Ankara. 2013, pp.533-551.
  • Conte N. Pharmacists Attitudes Toward Using The İnternet To Satisfy Their Continuing Education Needs: An Exploratory Study, Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 2012; 4: 180–187.
  • Bölge Eczacı Odaları, Türk Eczacıları Birliği Web Portalı, www.teb.org.tr/?modul=eczaci_oda, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • TEB Akademi Eğitim Takvimi, www.eczakademi.org/?modul=takvim, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • İllere Göre Serbest Eczane Sayıları, Eczane Haberleri İnternet Sitesi, www.eczanehaberleri.com/sayfa.asp?sayfaID=36, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • Serbest Eczacıların Sürekli Meslek İçi Eğitime İlişkin Görüşleri, TEB Araştırması, Ankara. 2003, pp.44.
  • Buxton EC, De Muth JE. Pharmacists’ Perceptions Of A Live Continuing Education Program Comparing Distance Learning Versus Local Learning. Research in Social and Administrative Pharmacy 2013; 9: 230–235
  • Khatony A, Nayery ND, Ahmadi F, Haghani H, Vehvilainen-Julkunen K. The Effectiveness Of Web-Based And Face-To-Face Continuing Education Methods On Nurses' Knowledge About AIDS: A Comparative Study. BMC Medical Education 2009; 9: 41
  • Buxton EC, Burns EC, De Muth JE. Professional Development Webinars For Pharmacists. American Journal Of Pharmaceutical Education, 2012; 76(8): 155
  • Uçar H, Berk K, Kumtepe AT. Moodle Öğretim Yönetim Sisteminde Bir Dersin Tasarımı ve Öğretimi: İngilizce Dersi Örneği. http://ab.org.tr/ab15/bildiri/279.pdf Erişim Tarihi: 25 Ocak 2015.
  • Eraslan BZ, Şar S. Sürekli Mesleki Eğitimin Serbest Eczacılıkta Önemi Üzerine Bir Çalışma. Ankara Eczacılık Fakültesi Dergisi 2005; 34(4): 263-285
  • Kıran B, Koyu FR. İzmir İli Serbest Eczacılarının Eczacılık Eğitimi Hakkındaki Görüşleri ve Gereksinim Duydukları Meslek İçi Eğitim Konularının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Alan Araştırması, İzmir, 2011.
  • Sönmez V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Ankara. 2005, pp.334
  • Demirel Ö. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı, Ankara. 2006, pp.35-46
  • TEB Akademisi Geçmiş Eğitimleri. www.eczakademi.org/?modul=gecmis_egitim, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • TEB Akademisi Eğitimleri. www.eczakademi.org/?modul=egitimlerimiz, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • TEB Akademi TV. www.eczakademi.org/?modul=tebakademitvsoru, Erişim Tarihi: 19 Haziran 2013.
  • 6308 Sayılı Kanun Eczacılar Ve Eczaneler Hakkında Kanun İle Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 31 Mayıs 2012 tarih ve 28309 sayılı Resmi Gazete, 2012. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/05/20120531.htm Erişim Tarihi: 19.06.2013.
  • Al U, ve Madran RO. Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemleri: Sahip Olması Gereken Özellikler ve Standartlar. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~umutal/publications/webbaseddistanceeducation.pdf Erişim Tarihi: 02.02.2015.
  • Trewet CB, Fjortoft N. Evaluation Of The İmpact Of A Continuing Professional Development Worksheet On Sustained Learning And İmplementing Change After A Continuing Pharmacy Education Activity, Research in Social and Administrative Pharmacy, 2013; 9: 215–221
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

BÜLENT Kıran

Publication Date February 23, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Kıran, B. (2015). TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ. Marmara Pharmaceutical Journal, 19(3), 222-231. https://doi.org/10.12991/mpj.20151966656
AMA Kıran B. TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ. J Res Pharm. August 2015;19(3):222-231. doi:10.12991/mpj.20151966656
Chicago Kıran, BÜLENT. “TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ”. Marmara Pharmaceutical Journal 19, no. 3 (August 2015): 222-31. https://doi.org/10.12991/mpj.20151966656.
EndNote Kıran B (August 1, 2015) TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ. Marmara Pharmaceutical Journal 19 3 222–231.
IEEE B. Kıran, “TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ”, J Res Pharm, vol. 19, no. 3, pp. 222–231, 2015, doi: 10.12991/mpj.20151966656.
ISNAD Kıran, BÜLENT. “TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ”. Marmara Pharmaceutical Journal 19/3 (August 2015), 222-231. https://doi.org/10.12991/mpj.20151966656.
JAMA Kıran B. TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ. J Res Pharm. 2015;19:222–231.
MLA Kıran, BÜLENT. “TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ”. Marmara Pharmaceutical Journal, vol. 19, no. 3, 2015, pp. 222-31, doi:10.12991/mpj.20151966656.
Vancouver Kıran B. TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ ECZACILIK AKADEMİSİ MESLEK İÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN ANALİZİ. J Res Pharm. 2015;19(3):222-31.

.