Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması

Yıl 2018, Sayı: 9, 52 - 63, 14.12.2018

Öz

Karmaşık yapısı ile tasarlama süreci keşfedilmesi ve yaratıcılık kavramı ile birlikte değerlendirilmesi gereken, problem çözme becerisi açısından zihinsel bağlantıların nasıl kurulduğunun oldukça önemli olduğu, çok katmanlı bir süreçtir. Bu nedenle, ilk yıl mimari tasarım stüdyoları, tasarlama deneyimi olmayan ve yaratıcılık potansiyellerini henüz bilmeyen öğrencilerin keşif ve deneyimleri açısından oldukça kritik bir yere sahiptir. Bu bakış açısıyla, Anadolu Üniversitesi Mimarlık bölümünde, 2017-2018 güz döneminde öğrencilerin yaratıcılıklarını açığa çıkartacağı ve zihindeki bağlantıları aktive edeceği öngörülen bir stüdyo çalışması gerçekleştirilmiştir. “Kitaptan mekâna” adlı bu çalışmada, öğrencilerin okudukları bir metinden seçecekleri üç sahneyi, bir poster tasarımı ve sahnelerin birbirleri arasındaki geçişlerinin düşünüldüğü, mekânsal örgütlenmeyi içeren verili bir hacmin tasarımı aracılığıyla görselleştirmeleri istenmiştir. Okuma metinlerinden gelen kavramlardan yola çıkarak, öğrencilerin imgelemini ve kişisel yorumunu ortaya koyduğu çalışmalarda, kavramların soyutluk veya somutluğuna göre kişisel yorum becerisinde belirgin bir farklılık olduğu gözlemlenmiştir. Kelimelerin kalıplaşmış kodları dışında, farklı açılımlara ve bağlantılara neden olan bu durumun, yaratıcılığı arttırmada etkin bir araca dönüşebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alexander, C., Ishikawa, S., Silverstein, M., i Ramió, J. R., Jacobson, M., & Fiksdahl-King, I. (1977). A pattern language. Gustavo Gili.
  • Arnheim, R. (1969). Visual thinking. Univ of California Press.
  • Cross, N. (2006). Designerly ways of knowing. London: Springer.
  • Culler, J. (1976). Presupposition and intertextuality. MLN, 91(6), 1380-1396.
  • Fischer, G. (2015). Mimarlık ve Dil. (F. E. Akerson, Çev.), İstanbul: Daimon Yayıncılık.
  • Frow, J. (1990). Intertextuality and ontology. Intertextuality: Theories and practices, ss.45-55.
  • Gregory, S. A. (1966). Design science. In The design method (pp. 323-330). Springer US.
  • Lawson, B. (1993). Parallel lines of thought. LANG DES, 1(4), 321-331.
  • Lawson, B. (2006). How designers think: the design process demystified. Routledge.
  • Sæbo A. B., McCammon, L. A., & O’Farrell, L. (2006). Exploring teaching creativity and creative teaching: The first step in an international research project.
  • Tevfik, E. K. İ. Z. (2017). Alımlama estetiği mi metinlerarasılık mı?. DTCF Dergisi, 47(2).
  • Weiner, F. (2005). Five critical horizons for architectural educators in an age of distraction. EAAE PRIZE 2003-2005, 21.
Yıl 2018, Sayı: 9, 52 - 63, 14.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Alexander, C., Ishikawa, S., Silverstein, M., i Ramió, J. R., Jacobson, M., & Fiksdahl-King, I. (1977). A pattern language. Gustavo Gili.
  • Arnheim, R. (1969). Visual thinking. Univ of California Press.
  • Cross, N. (2006). Designerly ways of knowing. London: Springer.
  • Culler, J. (1976). Presupposition and intertextuality. MLN, 91(6), 1380-1396.
  • Fischer, G. (2015). Mimarlık ve Dil. (F. E. Akerson, Çev.), İstanbul: Daimon Yayıncılık.
  • Frow, J. (1990). Intertextuality and ontology. Intertextuality: Theories and practices, ss.45-55.
  • Gregory, S. A. (1966). Design science. In The design method (pp. 323-330). Springer US.
  • Lawson, B. (1993). Parallel lines of thought. LANG DES, 1(4), 321-331.
  • Lawson, B. (2006). How designers think: the design process demystified. Routledge.
  • Sæbo A. B., McCammon, L. A., & O’Farrell, L. (2006). Exploring teaching creativity and creative teaching: The first step in an international research project.
  • Tevfik, E. K. İ. Z. (2017). Alımlama estetiği mi metinlerarasılık mı?. DTCF Dergisi, 47(2).
  • Weiner, F. (2005). Five critical horizons for architectural educators in an age of distraction. EAAE PRIZE 2003-2005, 21.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Kolsal Bu kişi benim

Berna Üstün

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Kolsal, F., & Üstün, B. (2018). Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması. Sanat - Tasarım Dergisi(9), 52-63.
AMA Kolsal F, Üstün B. Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması. Sanat - Tasarım Dergisi. Aralık 2018;(9):52-63.
Chicago Kolsal, Fatma, ve Berna Üstün. “Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması”. Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 9 (Aralık 2018): 52-63.
EndNote Kolsal F, Üstün B (01 Aralık 2018) Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması. Sanat - Tasarım Dergisi 9 52–63.
IEEE F. Kolsal ve B. Üstün, “Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması”, Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 9, ss. 52–63, Aralık 2018.
ISNAD Kolsal, Fatma - Üstün, Berna. “Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması”. Sanat - Tasarım Dergisi 9 (Aralık 2018), 52-63.
JAMA Kolsal F, Üstün B. Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması. Sanat - Tasarım Dergisi. 2018;:52–63.
MLA Kolsal, Fatma ve Berna Üstün. “Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması”. Sanat - Tasarım Dergisi, sy. 9, 2018, ss. 52-63.
Vancouver Kolsal F, Üstün B. Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çalışması. Sanat - Tasarım Dergisi. 2018(9):52-63.