Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ İLE FEN BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN DİĞERKÂMLIK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 75 - 87, 16.11.2017

Öz

Sosyal hizmet mesleği gönüllülük esası üzerine bina edilmiş bir
meslektir. Sosyal hizmetin etik ilkelerinden olan “hizmet” ilkesi, sosyal
çalışmacıların, müracaatçıların yararlarını kendi yararlarının önünde tutması
gerektiğini ifade etmektedir. Buradan hareketle sosyal çalışmacının diğerkâmlık
özelliğine sahip olmaları gerektiği ve bu özelliğin temellerinin sosyal hizmet
eğitimi sürecinde alınması gerektiği söylenebilir. Bu çalışmada, sosyal hizmet
bölümü öğrencileri ile fen bilimleri öğrencilerinin diğerkâmlık açısından
karşılaştırılması, diğerkâmlık düzeyinin hangi değişkenlerden etkilendiğinin
anlaşılması amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında Sosyal Hizmet Bölümünden 236,
diğer bölümlerden 184 olmak üzere toplam 420 öğrenciye diğerkâmlık ölçeği
(Ersanlı ve Çabuker, 2015) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket
programı ile analiz edilmiştir. Sırasıyla bölümler arası, sınıflar arası,
sosyal hizmet bölümü içerisinde ve sosyal hizmet bölümü ile diğer bölümler
arasında diğerkâmlık düzeyleri karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda
yalnızca sosyal hizmet bölümü ile makine mühendisliği arasında diğerkâmlık
düzeylerinde (p<0.05) anlamlı fark görülmüştür. Bununla birlikte sınıf ve
cinsiyet durumlarının da (p<0.05) diğerkâmlık düzeyi üzerinde etkili olduğu
bulunmuştur.

Kaynakça

  • ACAR, M. Cevat, Apak, Hıdır, (2017), “Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri ile Özgecilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Toplum ve Sosyal Hizmet, C. 28, S. 1, ss. 93-112.
  • AK, Kaşif, (2013), Üniversite Öğrencilerinin Özgecilik Düzeylerinin Yordayıcısı Olarak Yaşam Amaçları, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • ASLANARGUN, E., (2007), “Modern Eğitim Yönetimi Anlayışına Yönelik Eleştiriler ve PostmodernEğitim Yönetimi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, C. 50, ss. 195-212.
  • BRILL, Carol Kopeikin, (2001), "Looking at the Social Work Profession Through the Eye of the NASW Code of Ethics”, Research on Social Work Practice, vol. 11, no. 2, pp. 223-234.
  • BUDAK, S., (2009), Psikoloji Sözlüğü, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • ERSANLI, Kurtman ve Doğru Çabuker, Nurdan, (2015), “Diğerkamlık Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.14, S. 52, ss. 043-053.
  • CABİN, W. D., (2008), “Actualizing ‘Professional Altruism’ A Comparison of Home Health Care and Hospice Social Workers”, Home Health Care Management & Practice, vol. 20, no. 6, pp. 474-481.
  • COMTE, Auguste, (1875-1877), System of Positive Polity, , London, Longmans Green and Co.
  • CUSHMAN, P., (1990), “Why the Self Is Empty Toward a Historically Situated Psychology”, American Psychologist, vol. 45, no. 5, pp. 599-611.
  • OLINER, P. M., (1988), The Altruistic Personality: Rescuers of Jews in Nazi Europe, New York, Free Press.
  • İŞMEN, A. Esra, ve Yıldız, S. Armağan, (2005), "Öğretmenliğe İlişkin Tutumların Özgecilik ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, C. 42, S. 42, ss. 151-66.
  • KAÇAR-BANBAL, Güliz, (2010), Hemşirelik Öğrencilerinin Diğerkamlık Düzeyleri, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Öğretimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • KARADAĞ, E. ve Mutafçılar, I., (2009). “Prososyal Davranış Ekseninde Özgecilik Üzerine Teorik Bir Çözümleme”, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, C. 8, ss. 41-70.
  • KASAPOĞLU, Figen, (2013), Üniversite Öğrencilerinde İyilik Hali ile Özgecilik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisan Tezi, Malatya.
  • MATEER, N. H. ve Willover, D. J., (1994), “Teacher Altruism: Implications for Administrators”, Pennsylvania Educational Leadership, vol. 13, no. 2, pp. 29-31.
  • MARSHALL, G., (1999), Sosyoloji Sözlüğü, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • SHEAFOR, B. W., Horejsi, C. J., (2015), Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler ve İlkeler, Ankara, Nika Yayınevi.
  • WANGYAL, T., (2001) “Ensuring Social Sustainability: Can Bhutan's Education System Ensure Intergenerational Transmission of Values?”, Journal of Bhutan Studies, vol. 3, no. 1, pp. 106-111.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 75 - 87, 16.11.2017

Öz

Kaynakça

  • ACAR, M. Cevat, Apak, Hıdır, (2017), “Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri ile Özgecilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Toplum ve Sosyal Hizmet, C. 28, S. 1, ss. 93-112.
  • AK, Kaşif, (2013), Üniversite Öğrencilerinin Özgecilik Düzeylerinin Yordayıcısı Olarak Yaşam Amaçları, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • ASLANARGUN, E., (2007), “Modern Eğitim Yönetimi Anlayışına Yönelik Eleştiriler ve PostmodernEğitim Yönetimi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, C. 50, ss. 195-212.
  • BRILL, Carol Kopeikin, (2001), "Looking at the Social Work Profession Through the Eye of the NASW Code of Ethics”, Research on Social Work Practice, vol. 11, no. 2, pp. 223-234.
  • BUDAK, S., (2009), Psikoloji Sözlüğü, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • ERSANLI, Kurtman ve Doğru Çabuker, Nurdan, (2015), “Diğerkamlık Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.14, S. 52, ss. 043-053.
  • CABİN, W. D., (2008), “Actualizing ‘Professional Altruism’ A Comparison of Home Health Care and Hospice Social Workers”, Home Health Care Management & Practice, vol. 20, no. 6, pp. 474-481.
  • COMTE, Auguste, (1875-1877), System of Positive Polity, , London, Longmans Green and Co.
  • CUSHMAN, P., (1990), “Why the Self Is Empty Toward a Historically Situated Psychology”, American Psychologist, vol. 45, no. 5, pp. 599-611.
  • OLINER, P. M., (1988), The Altruistic Personality: Rescuers of Jews in Nazi Europe, New York, Free Press.
  • İŞMEN, A. Esra, ve Yıldız, S. Armağan, (2005), "Öğretmenliğe İlişkin Tutumların Özgecilik ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, C. 42, S. 42, ss. 151-66.
  • KAÇAR-BANBAL, Güliz, (2010), Hemşirelik Öğrencilerinin Diğerkamlık Düzeyleri, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Öğretimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • KARADAĞ, E. ve Mutafçılar, I., (2009). “Prososyal Davranış Ekseninde Özgecilik Üzerine Teorik Bir Çözümleme”, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, C. 8, ss. 41-70.
  • KASAPOĞLU, Figen, (2013), Üniversite Öğrencilerinde İyilik Hali ile Özgecilik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisan Tezi, Malatya.
  • MATEER, N. H. ve Willover, D. J., (1994), “Teacher Altruism: Implications for Administrators”, Pennsylvania Educational Leadership, vol. 13, no. 2, pp. 29-31.
  • MARSHALL, G., (1999), Sosyoloji Sözlüğü, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • SHEAFOR, B. W., Horejsi, C. J., (2015), Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler ve İlkeler, Ankara, Nika Yayınevi.
  • WANGYAL, T., (2001) “Ensuring Social Sustainability: Can Bhutan's Education System Ensure Intergenerational Transmission of Values?”, Journal of Bhutan Studies, vol. 3, no. 1, pp. 106-111.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Apak

İhsan Yılkan

Metin Erdem

Yayımlanma Tarihi 16 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Apak, E., Yılkan, İ., & Erdem, M. (2017). SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ İLE FEN BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN DİĞERKÂMLIK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Akademik MATBUAT, 1(1), 75-87.