Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İş Arama Sürecinde Sosyal Medya Araçlarının Kullanımı: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Muğla Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 13, 31.03.2019

Öz

Bu
çalışmanın amacı mezuniyet aşamasındaki üniversite öğrencilerinin iş arama
sürecinde sosyal medya araçlarının kullanımı ve sosyal medya araçları yoluyla
iş arama sürecinin nasıl gerçekleştiği belirlemektir. Çalışma, Muğla Sıtkı
Koçman Üniversitesi, Muğla Meslek Yüksek Okulunun çeşitli programlarında
eğitimini tamamlayan 8 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma
verileri nitel araştırma yöntemlerinden fokus (odak) grup araştırması
yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma bulguları sosyal medya yoluyla yapılan iş
aramanın, bireye zaman, mekân ve maliyet tasarrufu sağladığı yönündedir. Ayrıca
sosyal medya uygulamalarında yayınlanan iş ilanlarının genel olarak nitelik
gerektirmeyen (kasiyerlik, garsonluk, satış temsilciliği… gibi) işler olduğu
yönünde olup, kalifiye/uzmanlık gerektiren işler olmadığı, eğer varsa bile
katılımcıların hem yaşlarının genç olması hem de çalışma hayatı için tecrübesiz
oldukları için nitelik gerektiren işlerle ilgilenmedikleri yönündedir.
Araştırma bulguları göstermektedir ki, bireyler iş arama sürecinde sık sık
sosyal medya uygulamalarına başvurmalarına  rağmen, sosyal medya uygulamaları vasıtasıyla
buldukları iş ilanları resmi bir kurum veya kurumsal bir işletmeye ait ise, bu
iş ilanına güven duymaktadırlar, diğer türlü buldukları iş ilanlarına pek güven
duymamaktadırlar. 

Kaynakça

  • Acar, S.; Gürsoy, H. ve Ünsal, N. Ö. (2014). İlişkisel Toplumda Sosyal İş Ağlarının Kariyer Gelişimi Açısından Önemi: Lınkedın Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(3), 17-34.
  • Akoğlan, M. K. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Allen, C.K.; Dugan, R.G.; Popa, E. M. And Tarasi, C. O. (2017). Helping Students Find Their Sweet Spot: A Teaching Approach Using The Sales Process To Find Jobs That Fit. Marketing Education Review, 27(3), 187–201.
  • Bao, Z. And Luo, P. (2015). How College Students’ Job Search Self-Efficacy And Clarity Affect Job Search Activities. Social Behavior And Personality, 43(1), 39-52.
  • Benevenuto, F.; Rodrigues, T.; Cha, M. and Almeida, V. (2009). Characterizing User Behavior in Online Social Networks. (https://homepages.dcc.ufmg.br/~fabricio/download/ imc126-benevenuto.pdf, (Erişim Tarihi:12.05.2018).
  • Boyd, D, M. and Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definiton, History And Scholarship. Journal of ComputerMediated Communication, 13, 210-230.
  • Broughton, A.,; Foley B.; Ledermaier S. and Cox A. (2013). The Use of Social Media in the Recruitment Process. (https://www.robertwalters.com/content/dam/robert-walters/ corporate/news-and-pr/files/whitepapers/using-social-media-in-the-recruitment-process.pdf, (Erişim Tarihi:13.06.2018).
  • Creswell, J.,W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (secondedition). London: Sage.
  • DeNardis, L. (2014). The Social Media Challenge To Internet Governance. In M. Graham & W. H. Dutton (Eds.), Society and the Internet: How İnformation and Social Networks Are Changing Our Lives (348–359). Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Doherty, R. (2010). Getting Social with Recruitment. Strategic HR Review, 9(6), 11-15.Erdem, M. T. (2012). Sosyal Medya Araçlarının İşe Alım Süreçlerinde Uygulamaları: Bir İşletme Örneği. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans tezi, Ankara.
  • Eryılmaz, B. ve Zengin, B.(2014). Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Bilimleri Dergisi, 2(1), 147-167.
  • Fuchs, C. (2014). Social media: A Critical İntroduction. London, UK: Sage
  • Gökkaya, Ö.; Latif, H. ve Uçkun, G. (2015). İş Arama Sürecinde İş İlanı Çözümlemesi ve İş Arayan - İş İlanı Uyumu. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 25-38.
  • Guan, Y.; Deng, H.; Sun, J.; Wang, Y.; Cai, Z.; Ye, L. and Li, Y. (2013). Career Adaptability, Job Search Self-Efficacy And Outcomes: A Three-Wave İnvestigation Among Chinese University Graduates. Journal Of Vocational Behavior, 83, 561-570.
  • http://web.jobvite.com/resources/ “Eyes on The Prize: 5 Ways to Take The Sourcing Frontline in the War on Talent.” (Erişim tarihi: 12.10.2018).
  • http://web.jobvite.com/rs/jobvite/images/Jobvite2012SocialRecruitingSurvey.pdf.
  • http://www.haberlikya.com/makale/rakamlarla-turkiyede-sosyal-medya-erisimi823.html (Erişim Tarihi: 25.04.2018).
  • http://www.tuik.gov.tr/ (Erişim tarihi: 11.08.2018).
  • https://www.nufusu.com/turkiye-nufusu-yas-gruplari, (Erişim Tarihi: 06. 06.2018).
  • İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama İhracatta İnternet Zamanı. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüt Merkezi, Ankara.
  • Jiří, B. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in Their Corporation. Journal of Competitivenes, 8(4), 105-123.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kietzman, J. H.; Hermkens, K.; Mccarty, I. P. and Silvestre, B. S, (2011), “Social Media? Getserious! Understanding The Functional Building Blocks of Social Media”, Business Horizons, 54, 241-251.
  • LaRose, R.; Connolly, R.; Lee, H.; Li, K. and Hales, K. D. (2014). Connection Overload? A Cross Cultural Study Of The Consequences Of Social Media Connection. Information Systems Management, 31, 59–73.
  • Lent, R., Brown, S. and Hackett, G. (1994). Toward A Unifying Social Cognitive Theory of Career And Academic İnterest, Choice, And Performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Meehan, A. and Brennan, B. (2013). Social Media Branding and Your Job Search, (http://www.rollins.edu/career-life-planning/documents/webinar-social-media.pdf, (Erişim Tarihi: 12.05.2016).
  • Melanthiou, Y.; Pavlou, F. and Constantinou, E. (2015). The Use of Social Network Sites as An E-Recruitment Tool, Journal of Transnational Management, 20(1), 31-49.
  • Morris, T.P.; LeBaron, D. and Arvi, L. (2015). Give Them a Tool Kit: Demystifying the Job Search process for Marketing Students, Marketing Education Review, 25(1), 47-51). DOI: 10.1080/10528008.2015.999582
  • Steenkamp, M. and Hyde-Clarke, N. (2014). The Use of Facebook For Political Commentary İn South Africa. Telematics and Informatics, 31, 91–97.
  • Stollak, M.; Vandenberg, A. S.; Felhofer, N. and Sutherland, P. (2014). How Social Media İs İnfluencing The Job Search Process. Journal of Management and Marketing Research, 15, 1-7.
  • Şahin, Ş. (2009). Fokus Grup Yöntemine Yönelik Reklam Ajansı Ve Araştırma Şirketlerinin Tutumu. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Vural, B. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 5(20), 3348-3382.
  • Wakelling, A. (2016). Social Media and Recruitment http://www.acas.org.uk/index. aspx?articleid=3377, (Erişim tarihi: 12.05.2018).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 6.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 13, 31.03.2019

Öz

Kaynakça

  • Acar, S.; Gürsoy, H. ve Ünsal, N. Ö. (2014). İlişkisel Toplumda Sosyal İş Ağlarının Kariyer Gelişimi Açısından Önemi: Lınkedın Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(3), 17-34.
  • Akoğlan, M. K. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Allen, C.K.; Dugan, R.G.; Popa, E. M. And Tarasi, C. O. (2017). Helping Students Find Their Sweet Spot: A Teaching Approach Using The Sales Process To Find Jobs That Fit. Marketing Education Review, 27(3), 187–201.
  • Bao, Z. And Luo, P. (2015). How College Students’ Job Search Self-Efficacy And Clarity Affect Job Search Activities. Social Behavior And Personality, 43(1), 39-52.
  • Benevenuto, F.; Rodrigues, T.; Cha, M. and Almeida, V. (2009). Characterizing User Behavior in Online Social Networks. (https://homepages.dcc.ufmg.br/~fabricio/download/ imc126-benevenuto.pdf, (Erişim Tarihi:12.05.2018).
  • Boyd, D, M. and Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definiton, History And Scholarship. Journal of ComputerMediated Communication, 13, 210-230.
  • Broughton, A.,; Foley B.; Ledermaier S. and Cox A. (2013). The Use of Social Media in the Recruitment Process. (https://www.robertwalters.com/content/dam/robert-walters/ corporate/news-and-pr/files/whitepapers/using-social-media-in-the-recruitment-process.pdf, (Erişim Tarihi:13.06.2018).
  • Creswell, J.,W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (secondedition). London: Sage.
  • DeNardis, L. (2014). The Social Media Challenge To Internet Governance. In M. Graham & W. H. Dutton (Eds.), Society and the Internet: How İnformation and Social Networks Are Changing Our Lives (348–359). Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Doherty, R. (2010). Getting Social with Recruitment. Strategic HR Review, 9(6), 11-15.Erdem, M. T. (2012). Sosyal Medya Araçlarının İşe Alım Süreçlerinde Uygulamaları: Bir İşletme Örneği. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans tezi, Ankara.
  • Eryılmaz, B. ve Zengin, B.(2014). Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Bilimleri Dergisi, 2(1), 147-167.
  • Fuchs, C. (2014). Social media: A Critical İntroduction. London, UK: Sage
  • Gökkaya, Ö.; Latif, H. ve Uçkun, G. (2015). İş Arama Sürecinde İş İlanı Çözümlemesi ve İş Arayan - İş İlanı Uyumu. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 25-38.
  • Guan, Y.; Deng, H.; Sun, J.; Wang, Y.; Cai, Z.; Ye, L. and Li, Y. (2013). Career Adaptability, Job Search Self-Efficacy And Outcomes: A Three-Wave İnvestigation Among Chinese University Graduates. Journal Of Vocational Behavior, 83, 561-570.
  • http://web.jobvite.com/resources/ “Eyes on The Prize: 5 Ways to Take The Sourcing Frontline in the War on Talent.” (Erişim tarihi: 12.10.2018).
  • http://web.jobvite.com/rs/jobvite/images/Jobvite2012SocialRecruitingSurvey.pdf.
  • http://www.haberlikya.com/makale/rakamlarla-turkiyede-sosyal-medya-erisimi823.html (Erişim Tarihi: 25.04.2018).
  • http://www.tuik.gov.tr/ (Erişim tarihi: 11.08.2018).
  • https://www.nufusu.com/turkiye-nufusu-yas-gruplari, (Erişim Tarihi: 06. 06.2018).
  • İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama İhracatta İnternet Zamanı. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüt Merkezi, Ankara.
  • Jiří, B. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in Their Corporation. Journal of Competitivenes, 8(4), 105-123.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kietzman, J. H.; Hermkens, K.; Mccarty, I. P. and Silvestre, B. S, (2011), “Social Media? Getserious! Understanding The Functional Building Blocks of Social Media”, Business Horizons, 54, 241-251.
  • LaRose, R.; Connolly, R.; Lee, H.; Li, K. and Hales, K. D. (2014). Connection Overload? A Cross Cultural Study Of The Consequences Of Social Media Connection. Information Systems Management, 31, 59–73.
  • Lent, R., Brown, S. and Hackett, G. (1994). Toward A Unifying Social Cognitive Theory of Career And Academic İnterest, Choice, And Performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Meehan, A. and Brennan, B. (2013). Social Media Branding and Your Job Search, (http://www.rollins.edu/career-life-planning/documents/webinar-social-media.pdf, (Erişim Tarihi: 12.05.2016).
  • Melanthiou, Y.; Pavlou, F. and Constantinou, E. (2015). The Use of Social Network Sites as An E-Recruitment Tool, Journal of Transnational Management, 20(1), 31-49.
  • Morris, T.P.; LeBaron, D. and Arvi, L. (2015). Give Them a Tool Kit: Demystifying the Job Search process for Marketing Students, Marketing Education Review, 25(1), 47-51). DOI: 10.1080/10528008.2015.999582
  • Steenkamp, M. and Hyde-Clarke, N. (2014). The Use of Facebook For Political Commentary İn South Africa. Telematics and Informatics, 31, 91–97.
  • Stollak, M.; Vandenberg, A. S.; Felhofer, N. and Sutherland, P. (2014). How Social Media İs İnfluencing The Job Search Process. Journal of Management and Marketing Research, 15, 1-7.
  • Şahin, Ş. (2009). Fokus Grup Yöntemine Yönelik Reklam Ajansı Ve Araştırma Şirketlerinin Tutumu. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Vural, B. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 5(20), 3348-3382.
  • Wakelling, A. (2016). Social Media and Recruitment http://www.acas.org.uk/index. aspx?articleid=3377, (Erişim tarihi: 12.05.2018).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 6.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8.Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research
Yazarlar

Fusun Topsumer 0000-0002-6598-1466

Murat Sağlam

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Topsumer, F., & Sağlam, M. (2019). İş Arama Sürecinde Sosyal Medya Araçlarının Kullanımı: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Muğla Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 4(1), 1-13.