BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE VE FİNANSMAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ YAŞAM DEĞERİ YÖNELİMLERİNİ OLUŞTURAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2011, Sayı: 35, 97 - 116, 01.09.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, muhasebe ve finansman alanındaki öğretim elemanlarının yaşam değeri yönelimlerinioluşturan faktörlerin belirlenmesidir. Çalışma Schwartz 1992 tarafından geliştirilen değerler teorisine dayanmaktadır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek amacıyla hazırlanan anket formu Türkiye’de farklı üniversitelerde görev yapan 170 öğretim elemanı üzerinde uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15 istatistik paket programı kullanılarak faktör analizine Temel Bileşenler Analizi, Varimax Rotasyonu tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre muhasebe ve finansman öğretim elemanlarının yaşam değeri yönelimleri; yardımseverlik, güç, özyönelim, uyum, hazcılık, gelenek, dürtü ve güvenlik faktörlerinden oluşmaktadır

Kaynakça

  • Baloğlu, M. ve Balgalmış, E. (2004). İlköğretim ve ortaöğretim yöneticilerinin öz-değerlerinin betimlenmesi: to- kat ili örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), ss. 19-31.
  • Bardi, A. ve Schwartz, S.H.. (2003). Values and behavior: Strength and Structure of Relations, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.29, No.10, pp. 1207-1220.
  • Bayazıtlı, E, Yayla, H.E. ve Gürel, E. (2006). Serbest muhasebeci mali müşavirlerin yaşam değeri yönelimlerini oluşturan faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Yıl. 20, Sayı. 6, ss. 1-12.
  • Bilsky, W. and Koch, M., (2002). On the content and structure of values: universals or methodological artefacts?
  • In J. Blasius, J. Hox, E. deLeeuw & P. Schmidt (Eds.), Social Science Methodology in the New Millennium. Up- dated and Extended Proceedings of the Fifth International Conference on Logic and Methodology, October 3-6, (ss. 1-15), Cologne, Germany. Leverkusen: Leske + Budrich. Gauthier, J. (2007). Onward toward a universal declaration of ethical principles for psychologists: draft and progress report, International Union of Psychological Science’s Preface to the 2006 Report, Canada.
  • Holdsworth, D. (2003). Measuring the structure and importance of consumer values for segmenting an eco tou- rism market using schwartz’s values survey, ANZMAC 2003 Conference Proceedings Adelaide, ss. 1890-1896.
  • Kapu, H. (2001). Orta ve Güneydoğu Anadolu’da yaşayan girişimci/yöneticilerin yaşam ve girişim değerleri,
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001, İstanbul.
  • Lee, J. A; Soutar, G. N; Daly, T. M; Kelley, J. B. & Louviere, J. (2007). Schwartz Values Clusters and Tourists’
  • Activities, http://conferences.anzmac.org /ANZMAC2007/papers/C%20Mathies_1a.pdf (Erişim Tarihi, 01 Nisan ).
  • Mills, G R., Austin, S.A., Thomson, D. S. & Devine-Wright, H. (2009). Applying a universal content and struc- ture of values in construction management, Journal of Business Ethics, Vol. 90, iss. 4, pp. 473-501.
  • Naktiyok, A. and Timuroğlu, M. K. (2009). Öğrencilerin motivasyonel değerlerinin girişimcilik niyetleri üzerine etkisi ve bir uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt. 23, Sayı. 3, ss. 85-103.
  • Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries.. M.P. Zanna (Ed.), Vol.25, ss.1-65, Advances in experimental social psychology, San Diego, CA: Academic Pres.
  • Schwartz, S. H. (2006). Basic human values: an overview, www.yourmorals.org/ schwartz.2006.basic%20hu- man%20values.pdf. (Erişim Tarihi, 07 Ocak 2011)
  • Schwartz, S. H. & Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analy- sis, Journal of Research in Personality, 38: 230–255.
  • Schwartz, S. H., Sagiv, L. and Boehnke, K (2000). Worries and values, Journal of Personality, 68:2, pp. 309-346.
  • Schwartz, S. H., Struch, N. and Bilsky, W. (1990). Values and intergroup social motives: a study of Israeli and German students, Social Psychology Quarterly, Vol. 53, No. 3, pp. 185-198.
  • Schwartz’s Value Inventory, http://changingminds.org/explanations/values/schwartz inventory.htm (Erişim Tari- hi, 07 Ocak 2011)
  • Yıldız, S. (2004). Örgüt kültürü ve Kafkas Üniversitesi akademik personeli arasında paylaşılan değerler, Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.

STUDY ON FACTORS INVOLVING LIFE VALUE DIRECTIONS OF ACCOUNTING AND FINAN- CE ACADEMIC STAFF: THE CASE OF TURKEY

Yıl 2011, Sayı: 35, 97 - 116, 01.09.2011

Öz

This study aims to determine factors involving life value directions of accounting and finance academic staff.It is based on value theory developed by Schwartz 1992 . A questionnaire form has been applied on 170 academic staff in different universities for this aim. Acquired data has been applied factor analysis Basic Components Analysis, Varimax Rotation by using SPSS 15 statistical packet programme. According to the results ofthe analysis, life value directions of accounting and finance academic staff include factors as benevolence, power, self-direction, conformity, hedonism, tradition, stimulation and security

Kaynakça

  • Baloğlu, M. ve Balgalmış, E. (2004). İlköğretim ve ortaöğretim yöneticilerinin öz-değerlerinin betimlenmesi: to- kat ili örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), ss. 19-31.
  • Bardi, A. ve Schwartz, S.H.. (2003). Values and behavior: Strength and Structure of Relations, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.29, No.10, pp. 1207-1220.
  • Bayazıtlı, E, Yayla, H.E. ve Gürel, E. (2006). Serbest muhasebeci mali müşavirlerin yaşam değeri yönelimlerini oluşturan faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Yıl. 20, Sayı. 6, ss. 1-12.
  • Bilsky, W. and Koch, M., (2002). On the content and structure of values: universals or methodological artefacts?
  • In J. Blasius, J. Hox, E. deLeeuw & P. Schmidt (Eds.), Social Science Methodology in the New Millennium. Up- dated and Extended Proceedings of the Fifth International Conference on Logic and Methodology, October 3-6, (ss. 1-15), Cologne, Germany. Leverkusen: Leske + Budrich. Gauthier, J. (2007). Onward toward a universal declaration of ethical principles for psychologists: draft and progress report, International Union of Psychological Science’s Preface to the 2006 Report, Canada.
  • Holdsworth, D. (2003). Measuring the structure and importance of consumer values for segmenting an eco tou- rism market using schwartz’s values survey, ANZMAC 2003 Conference Proceedings Adelaide, ss. 1890-1896.
  • Kapu, H. (2001). Orta ve Güneydoğu Anadolu’da yaşayan girişimci/yöneticilerin yaşam ve girişim değerleri,
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001, İstanbul.
  • Lee, J. A; Soutar, G. N; Daly, T. M; Kelley, J. B. & Louviere, J. (2007). Schwartz Values Clusters and Tourists’
  • Activities, http://conferences.anzmac.org /ANZMAC2007/papers/C%20Mathies_1a.pdf (Erişim Tarihi, 01 Nisan ).
  • Mills, G R., Austin, S.A., Thomson, D. S. & Devine-Wright, H. (2009). Applying a universal content and struc- ture of values in construction management, Journal of Business Ethics, Vol. 90, iss. 4, pp. 473-501.
  • Naktiyok, A. and Timuroğlu, M. K. (2009). Öğrencilerin motivasyonel değerlerinin girişimcilik niyetleri üzerine etkisi ve bir uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt. 23, Sayı. 3, ss. 85-103.
  • Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries.. M.P. Zanna (Ed.), Vol.25, ss.1-65, Advances in experimental social psychology, San Diego, CA: Academic Pres.
  • Schwartz, S. H. (2006). Basic human values: an overview, www.yourmorals.org/ schwartz.2006.basic%20hu- man%20values.pdf. (Erişim Tarihi, 07 Ocak 2011)
  • Schwartz, S. H. & Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analy- sis, Journal of Research in Personality, 38: 230–255.
  • Schwartz, S. H., Sagiv, L. and Boehnke, K (2000). Worries and values, Journal of Personality, 68:2, pp. 309-346.
  • Schwartz, S. H., Struch, N. and Bilsky, W. (1990). Values and intergroup social motives: a study of Israeli and German students, Social Psychology Quarterly, Vol. 53, No. 3, pp. 185-198.
  • Schwartz’s Value Inventory, http://changingminds.org/explanations/values/schwartz inventory.htm (Erişim Tari- hi, 07 Ocak 2011)
  • Yıldız, S. (2004). Örgüt kültürü ve Kafkas Üniversitesi akademik personeli arasında paylaşılan değerler, Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Abdioğlu Bu kişi benim

Ahmet Büyükşalvarcı Bu kişi benim

Burcu İşgüden Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Abdioğlu, H., Büyükşalvarcı, A., & İşgüden, B. (2011). MUHASEBE VE FİNANSMAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ YAŞAM DEĞERİ YÖNELİMLERİNİ OLUŞTURAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Muhasebe Ve Denetime Bakış(35), 97-116.