BibTex RIS Kaynak Göster

FİNANSAL HİZMETLER SEKTÖRÜNDE FİNANSALOLMAYAN PERFORMANS ÖLÇÜMLEMESİ: JAPON BANKALARI ÖRNEĞİ

Yıl 2006, Sayı: 19, 1 - 28, 01.07.2006

Öz

Bu çalışmanın amacı finansal hizmetler sektöründe uygulanmakta olan finansal performans ölçülerinin performans değerlendirmelerinde tek başına yeterli olmadığını ortaya koymak ve finansal olmayan performans ölçülerinin de performans değerlendirmelerine katılması gerektiğini vurgulamaktır. Finansal hizmetler sektöründe kullanılmakta olan finansal olmayan performans ölçüleri müşteri tatmini, yeni eklenen müşteri sayısı, pazar payı,verimlilik, kalite-süreç ilişkisi, personel devir hızı, hız-kalite-esneklik, yenilik ve yeni ürün geliştirme süreci, tedarik kaynakları ve demografik özellikler kapsamında kararlaştırılan ölçülerdir. Finansal olmayan performans ölçülerinin bankacılık sisteminde uygulanmasını etkileyen başlıca faktörler ülkenin içinde bulunduğu ekonomikdurum, rekabet baskısı, teknolojik gelişmeler, sosyoekonomik durum, siyasi kurumların baskıları, üst yönetim veşirket kültürü ile merkez bankalarının düzenleyici kontrolü olarak sayılabilir. Bu çalışmada konunun kavramsalboyutu incelenerek Japonya’da dört banka ile yapılmış olan araştırma sonuçları ve karşılaştırmaları, bu bankaların konuya farklı bireysel yaklaşımları aktarılmış ve finansal olmayan performans ölçümlemesinin bankacılık faaliyetleri açısından öneminin ortaya koyulmasına çalışılmıştır

Kaynakça

  • ACTIVE, “Bankalarda Performans ve Risk Yönetimi: Analitik Bir Çerçeve”, Active, Ekim-Kasım 2000.
  • Akal Zühal, “Performans Kavramları ve Performans Yönetimi”, Milli Prodüktivite Merkezi, Ankara, Ocak 2003.
  • Akpınar Evrim, “Sadece Finansal Başarımızı Sorgulayarak Ayakta Kalabilir miyiz? Capital, Kasım 2005 Eki.
  • Apak Sudi, “2005 Başlarında Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sektörü”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 27, Temmuz 2005.
  • Banker D. Rajiv, Potter Gordon, Srinivasan Dhinu, “An Emprical Investigation of an Incentive Plan Based on Non-Financial Performance Measures”, 1997 AAA Management Accounting Research Seminar at Memphis, February 27, 1998.
  • Bir Atıf Ali, “Tüketici Olmanın Zorlukları”, Hürriyet Gazetesi, 2 Ekim 2005.
  • Ekren Nazım, “Finansal Hizmetler Sektörünün Önemi”, Activeline, Sayı:13, Nisan 2001.
  • El-Shishini Hatem, “Integrating Financial and Non-Financial Performance Measures, State of The Art and Research Opportunities”, The Management Accounting Research Group Conference, Aston Business School, Birmingham,13–14 September, 2001.
  • Hussain Mostaque Md. Gunasekaran A. “An Institutional Perspective of Non-Financial Management Accounting Measures: A Review of The Financial Services Industry”, Managerial Auditing Journal, 17/9, 2002.
  • Hussain Mostaque Md. Hoque Zahirul, “Understanding Non-Financial Performance In Japanese Banks, A New Institutional Sociology Perspective”, Accounting Auditing&Accountability Journal, Vol. 15, No.2, 2002.
  • Hussain Mostaque Md. Gunasekaran A. “Non-Financial Management Accounting Measures In Finnish Financial Institutions”, European Business Review, Volume 14. Number 3. 2002.
  • IOMA’s Report, “Which Non-Financial Performance Measures are Companies Using”, Ioma’s, November 2001.
  • IOMA’s Report, “Time for Non-Financial Performance Measures?”, Ioma’s, February 2002.
  • Ittner D. Chrıstopher, Larcker F. David, “Coming up Short on Non-Financial Performance Measurement”, Harvard Business Review, November 2003.
  • Jones H. Kumen, Werner L. Michael, Terrell. P. Katherene, Terrell L.Robert, “Introduction to Management Accounting A User Perspective”, Prentice Hall, New Jersey, 2000.
  • Joseph Kissan, Srinivasan Dhinu, Thevaranjan Alex, “Managerial Myopia and Non-Financial Measures: The Case of Customer Satisfaction Mitigating Hardselling”, Managerial Accounting Research Conference, Orlando, 1999.
  • Kaplan Robert, “Strateji Odaklı Kurumlar”, Capital, Kasım 2005 Eki.
  • Kartal Haluk, “Sadece Karlılık Yeterli mi?” Activeline, Ocak 2005.
  • Lovelock Christopher, Wright Lauren, “Principles of Service Marketing And Management”, Second Edition, Prentice Hall, N.J.2002.
  • Neely Andy, “The Performance Measurement Revolution: Why Now and What Next?” International Journal of Operations&Production Management, Vol.19, No.2,1999.
  • Ratnatunga Janek, Gray Norman,Balachandran R. Kashi, “ The Measurement and Reporting of Strategic Capabilities”, 1 st Annual International Accounting Conference, MÖDAV, 4–5 Kasım 2004, İstanbul.
  • Riley Jr. Richard A. Pearson A. Timothy, Trompeter Greg, “The Value Relevance of Non- Financial Performance Variables and Accounting Information: The Case of The Airline Industry”, Journal of Accounting and Public Policy 22, 2003.
  • Surysekar Krishnamurthy, “A Note on The Interaction Effects of Non-Financial Measures of Performance”, Management Accounting Research 14, 2003.
  • Tek Nergis, “Bütünleşik Bir Performans Göstergeleri Olarak “Dengeli Ölçüm Kartı Uygulamaları”, Standart, Nisan 2003.
  • Toni A. De. Tonchia S. “Performance Measurement Systems Models, Characteristics and Measures”, International Journal of Operations&Production Management, Vol.21, No.1/2,2001.
  • Tözüm Haluk, “Bankalarda Performans Değerlendirmesi”, Active, Kasım-Aralık 2002.
  • Vural Mahmut, “Finansal Hizmetlerin Vergilendirilmesi”, Active, Ekim-Kasım 1999.
  • Yeniçeri Özcan, Demirel Yavuz, “Teknolojik Değişimin Örgüt Kültürü Üzerine Etkisi”, Standart, Aralık 2004.

Non - Financial Performance Measurements in the Financial Services Sector: The Case of Some Japanese Banks

Yıl 2006, Sayı: 19, 1 - 28, 01.07.2006

Öz

se BanksThe purpose of this study is to reveal the inadequacy of financial performance measurements the evaluation ofperformance applied in financial service sector and to emphasis the necessity of including non-financial performance measurements in such evaluations. Non- financial performance measurements generally used in financial service sector are those which are considered in the context of customer satisfaction, number of customers added, market share, productivity, quality and process relation, employee turnover rate, speed-quality-elasticity, innovation and new product development process, supplier resources and demographics. The factors that affectthe use of non-financial performance measures in the banking system are mainly economic constraints, competition, technological improvements, socio-economic, political institutions’ pressures, top management and corporate culture and central banks’ regulatory control. In this study, conceptual dimension of the subject is analyzed. This paper draws upon the results of another research done for four commercial and cooperative JapaneseBanks. Setting out from the findings of that research, their individual approaches to financial and non-financialmeasurements are compared. The differences among these approaches are spelled out through the findings ofthat study. As a consequence, the arising need to adapt and implement the non-financial performance measurements in banking activities is emphasized

Kaynakça

  • ACTIVE, “Bankalarda Performans ve Risk Yönetimi: Analitik Bir Çerçeve”, Active, Ekim-Kasım 2000.
  • Akal Zühal, “Performans Kavramları ve Performans Yönetimi”, Milli Prodüktivite Merkezi, Ankara, Ocak 2003.
  • Akpınar Evrim, “Sadece Finansal Başarımızı Sorgulayarak Ayakta Kalabilir miyiz? Capital, Kasım 2005 Eki.
  • Apak Sudi, “2005 Başlarında Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sektörü”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 27, Temmuz 2005.
  • Banker D. Rajiv, Potter Gordon, Srinivasan Dhinu, “An Emprical Investigation of an Incentive Plan Based on Non-Financial Performance Measures”, 1997 AAA Management Accounting Research Seminar at Memphis, February 27, 1998.
  • Bir Atıf Ali, “Tüketici Olmanın Zorlukları”, Hürriyet Gazetesi, 2 Ekim 2005.
  • Ekren Nazım, “Finansal Hizmetler Sektörünün Önemi”, Activeline, Sayı:13, Nisan 2001.
  • El-Shishini Hatem, “Integrating Financial and Non-Financial Performance Measures, State of The Art and Research Opportunities”, The Management Accounting Research Group Conference, Aston Business School, Birmingham,13–14 September, 2001.
  • Hussain Mostaque Md. Gunasekaran A. “An Institutional Perspective of Non-Financial Management Accounting Measures: A Review of The Financial Services Industry”, Managerial Auditing Journal, 17/9, 2002.
  • Hussain Mostaque Md. Hoque Zahirul, “Understanding Non-Financial Performance In Japanese Banks, A New Institutional Sociology Perspective”, Accounting Auditing&Accountability Journal, Vol. 15, No.2, 2002.
  • Hussain Mostaque Md. Gunasekaran A. “Non-Financial Management Accounting Measures In Finnish Financial Institutions”, European Business Review, Volume 14. Number 3. 2002.
  • IOMA’s Report, “Which Non-Financial Performance Measures are Companies Using”, Ioma’s, November 2001.
  • IOMA’s Report, “Time for Non-Financial Performance Measures?”, Ioma’s, February 2002.
  • Ittner D. Chrıstopher, Larcker F. David, “Coming up Short on Non-Financial Performance Measurement”, Harvard Business Review, November 2003.
  • Jones H. Kumen, Werner L. Michael, Terrell. P. Katherene, Terrell L.Robert, “Introduction to Management Accounting A User Perspective”, Prentice Hall, New Jersey, 2000.
  • Joseph Kissan, Srinivasan Dhinu, Thevaranjan Alex, “Managerial Myopia and Non-Financial Measures: The Case of Customer Satisfaction Mitigating Hardselling”, Managerial Accounting Research Conference, Orlando, 1999.
  • Kaplan Robert, “Strateji Odaklı Kurumlar”, Capital, Kasım 2005 Eki.
  • Kartal Haluk, “Sadece Karlılık Yeterli mi?” Activeline, Ocak 2005.
  • Lovelock Christopher, Wright Lauren, “Principles of Service Marketing And Management”, Second Edition, Prentice Hall, N.J.2002.
  • Neely Andy, “The Performance Measurement Revolution: Why Now and What Next?” International Journal of Operations&Production Management, Vol.19, No.2,1999.
  • Ratnatunga Janek, Gray Norman,Balachandran R. Kashi, “ The Measurement and Reporting of Strategic Capabilities”, 1 st Annual International Accounting Conference, MÖDAV, 4–5 Kasım 2004, İstanbul.
  • Riley Jr. Richard A. Pearson A. Timothy, Trompeter Greg, “The Value Relevance of Non- Financial Performance Variables and Accounting Information: The Case of The Airline Industry”, Journal of Accounting and Public Policy 22, 2003.
  • Surysekar Krishnamurthy, “A Note on The Interaction Effects of Non-Financial Measures of Performance”, Management Accounting Research 14, 2003.
  • Tek Nergis, “Bütünleşik Bir Performans Göstergeleri Olarak “Dengeli Ölçüm Kartı Uygulamaları”, Standart, Nisan 2003.
  • Toni A. De. Tonchia S. “Performance Measurement Systems Models, Characteristics and Measures”, International Journal of Operations&Production Management, Vol.21, No.1/2,2001.
  • Tözüm Haluk, “Bankalarda Performans Değerlendirmesi”, Active, Kasım-Aralık 2002.
  • Vural Mahmut, “Finansal Hizmetlerin Vergilendirilmesi”, Active, Ekim-Kasım 1999.
  • Yeniçeri Özcan, Demirel Yavuz, “Teknolojik Değişimin Örgüt Kültürü Üzerine Etkisi”, Standart, Aralık 2004.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nergis Tek Bu kişi benim

Yusuf Gümüş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Tek, N., & Gümüş, Y. (2006). FİNANSAL HİZMETLER SEKTÖRÜNDE FİNANSALOLMAYAN PERFORMANS ÖLÇÜMLEMESİ: JAPON BANKALARI ÖRNEĞİ. Muhasebe Ve Denetime Bakış(19), 1-28.