Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 73, 1 - 16, 10.09.2024
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1448421

Öz

Sürdürülebilirlik kavramının artan önemi, yükseköğretim müfredatlarında da sürdürülebilirliğin
yer alması gerekliliğini doğurmuştur. Özellikle geleceğin muhasebe meslek mensuplarını yetiştiren
işletme bölümlerinin müfredatlarında sürdürülebilirlik muhasebesi ile ilgili derslere yer vermeleri
beklenmektedir. Bu nedenle çalışmada, sürdürülebilirlik kavramının muhasebe eğitimindeki
karşılığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma alanı olarak Türkiye’deki araştırma üniversiteleri
tercih edilmiştir. Doküman analizi yöntemiyle müfredatlarda doğrudan sürdürülebilirlik muhasebesi
ile ilgili dersler ve ders içeriklerine bakılarak sürdürülebilirlik konulu dersler belirlenmiştir. Elde
edilen sonuçlara göre sürdürülebilirlik muhasebesi ile ilgili tek dersin Atatürk Üniversitesi yüksek
lisans programında mevcut olduğu görülmüştür. Genel olarak sürdürülebilirlik muhasebesi ile ilgili
derslerin çok yetersiz olduğu, işletme sürdürülebilirliği ile ilgili derslerin ise kısmen müfredatlarda yer
aldığı görülmüştür. Ayrıca çalışmada araştırma üniversiteleri içerisinde AACSB akreditasyonu olan
üniversitelere yer verilmiştir. Muhasebe alanında önemli bir kalite göstergesi olan AACSB’nin genel
kriterlerinden biri sürdürülebilirlik olduğundan bu durumun müfredatlara olan etkisi incelenmiştir.
AACSB akreditasyonuna sahip tüm üniversitelerde sürdürülebilirlik temalı derslere yer verildiği
görülmüştür. Yükseköğretim muhasebe eğitiminde ve uluslararası literatürde konuyla alakalı sınırlı sayıda çalışma olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın tüm muhasebe akademisyenlerinin ilgisini
çekmekle birlikte müfredatlar oluşturulurken katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ahmed, A. (2019). Integrating Global Sustainability Elements Into Accounting Programs: UAE University Busi ness Education Case Study, The Business and Management Review, 10(3), 1-11.
  • Al-Hazaima, H., Low, M., & Sharma, U. (2021). Perceptions of Salient Stakeholders on the Integration of Susta inability Education Into The Accounting Curriculum: A Jordanian Study. Meditari Accountancy Research, 29(2), 371-402.
  • Botes, V., Low, M., & Chapman, J. (2014). Is Accounting Education Sufficiently Sustainable? Sustainability Ac counting, Management and Policy Journal, 5(1), 95-124.
  • Boulianne, E., Keddie, L. & Postaire, M. (2018). Non Coverage of Sustainability Within The French Professional
  • Accounting Education Program, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 9(3), 313-335.
  • Boyce, G., Greer, S., Blair, B., & Davids, C (2012). Expanding The Horizons Of Accounting Education: Incorpo rating social and critical perspectives
  • Ebaid, I. E. S. (2022). Sustainability And Accounting Education: Perspectives Of Undergraduate Accounting Stu dents İn Saudi Arabia. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(4), 1371-1393.
  • Ergün, İ., Kaldırım, Z., & Özcan, İ. (2022). İşletme ve Muhasebe Eğitimi Müfredatı Yeterince Sürdürülebilir mi?
  • Türkiye ve Diğer Ülke Üniversitelerinin Müfredatlarının Doküman Analizi ile Karşılaştırılması. Selçuk Üniversi tesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(Özel Sayı), 314-324.
  • Gimenez, C., Sierra, V., & Rodon, J. (2012). Sustainability Operations: Their İmpact On The Triple Bottom Line, Int. J. Prod. Econ. 140, 149–159.
  • Gray, R., & Collison D. (2002). Can’t See The Wood For The Trees, Can’t See The Trees For The Numbers? Ac counting Education, Sustainability And The Public Interest, Critical Perspectives on Accounting, 13, 5–6.
  • Gomes, S., Jorge, S. & Eugenio, T. (2021). Teaching Sustainable Development in Business Sciences Degrees:
  • Evidence from Portugal, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 12.
  • Hazelton, J., & Haigh, M. (2010). Incorporating Sustainability Into Accounting Curricula: Lessons Learnt From An Action Research Study, Accounting Education, 19(2), 159-178.
  • King, M. & Atkins, J. (2016). The Chief Value Officier: Accountants Can Save the Planet, Greenleaf Publishing Book, Austin.
  • Liu, X., Chen, Y., Yang, Y., Liu, B., Ma, C., Craig, G. & Gao, F. (2020). Understanding Vocational Accounting Stu dents’ Attitudes Towards Sustainable Development, Journal of Vocational Education and Training, 72(2), 161-172.
  • Makarenko, I,. & Plastun, A. (2017), The Role of Accounting in Sustainable Development, Accounting and Finan cial Control, 1(2), 4-12.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Sharma, U., & Stewart, B. (2022). Enhancing Sustainability Education in The Accounting Curriculum: An Effec tive Learning Strategy. Pacific Accounting Review, 34(4), 614-633.
  • Özerhan, Y. & Sultanoğlu, B. (2022). Muhasebe Eğitiminde “Sürdürülebilirlik – Türkiye’deki Üniversitelerde Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25. Yıl Özel Sayısı , 325-334 .
  • Yüksel, F. (2020). Sustainability in Accounting Curriculum of Turkey Higher Education Institutions . Turkish Online, Journal of Qualitative Inquiry, 11(3), 393-416 .
  • https://www.ankara.edu.tr/programlar (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://obs.atauni.edu.tr/moduller/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://mgmt.bogazici.edu.tr/tr (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://uludag.edu.tr/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://ebs.cu.edu.tr/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://isletme.deu.edu.tr/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://ebp.ege.edu.tr/ (Erişim Tarihi 06.11.2023)
  • https://dbp.erciyes.edu.tr/Program/ (Erişim Tarihi 06.11.2023)
  • https://isletme.firat.edu.tr/page/4607 (Erişim Tarihi 06.11.2023)
  • https://abl.gtu.edu.tr/ects (Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • https://akts.hacettepe.edu.tr/ (Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • http://fb a.bilkent.edu.tr/programs/ (Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • https://islmuh.itu.edu.tr/akademik/( Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • https://ebs.istanbul.edu.tr/ (Erişim Tarihi 13.11.2023)
  • https://katalog.ktu.edu.tr/DersBilgiPaketi/ (Erişim Tarihi 13.11.2023)
  • https://case.ku.edu.tr/akademik/isletme/ (Erişim Tarihi 20.11.2023)
  • https://isletme.marmara.edu.tr/ (Erişim Tarihi 20.11.2023)
  • https://sbs.sabanciuniv.edu/tr (Erişim Tarihi 21.11.2023)
  • http://www.bologna.yildiz.edu.tr (Erişim Tarihi 21.11.2023)
  • https://ba.metu.edu.tr (Erişim Tarihi 21-11.2023)
  • https://www.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi 05.01.2024)
  • https://www.aacsb.edu/ (Erişim Tarihi 25.06.2024)

A RESEARCH ON THE SUSTAINABILITY OF ACCOUNTING EDUCATION

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 73, 1 - 16, 10.09.2024
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1448421

Öz

The increasing importance of the concept of sustainability has necessitated the inclusion of sustainability in higher education curricula. In particular, business departments that train future accounting professionals are expected to include courses on accounting sustainability in their curricula. For this reason, the study aimed to determine the equivalent of the concept of sustainability in accounting education. Research universities in Turkey were chosen as the research area. With the document analysis method, courses directly related to sustainability accounting in the curricula and courses on sustainability were determined by looking at the course contents. According to the results obtained, it was seen that the only course on sustainability accounting was available in the Atatürk University master's program. In general, it has been observed that courses on sustainability accounting are very insufficient, and courses on business sustainability are partially included in the curriculum. Additionally, the study included universities with AACSB accreditation among research universities. Since sustainability is one of the general criteria of AACSB, which is an important quality indicator in the field of accounting, the effect of this situation on the curricula was examined. It has been observed that all universities with AACSB accreditation include sustainability-themed courses.
It has been observed that there are a limited number of studies on the subject in higher education accounting education and international literature. It is thought that this study will attract the attention of all accounting academics and will contribute to the creation of curricula.

Kaynakça

  • Ahmed, A. (2019). Integrating Global Sustainability Elements Into Accounting Programs: UAE University Busi ness Education Case Study, The Business and Management Review, 10(3), 1-11.
  • Al-Hazaima, H., Low, M., & Sharma, U. (2021). Perceptions of Salient Stakeholders on the Integration of Susta inability Education Into The Accounting Curriculum: A Jordanian Study. Meditari Accountancy Research, 29(2), 371-402.
  • Botes, V., Low, M., & Chapman, J. (2014). Is Accounting Education Sufficiently Sustainable? Sustainability Ac counting, Management and Policy Journal, 5(1), 95-124.
  • Boulianne, E., Keddie, L. & Postaire, M. (2018). Non Coverage of Sustainability Within The French Professional
  • Accounting Education Program, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 9(3), 313-335.
  • Boyce, G., Greer, S., Blair, B., & Davids, C (2012). Expanding The Horizons Of Accounting Education: Incorpo rating social and critical perspectives
  • Ebaid, I. E. S. (2022). Sustainability And Accounting Education: Perspectives Of Undergraduate Accounting Stu dents İn Saudi Arabia. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(4), 1371-1393.
  • Ergün, İ., Kaldırım, Z., & Özcan, İ. (2022). İşletme ve Muhasebe Eğitimi Müfredatı Yeterince Sürdürülebilir mi?
  • Türkiye ve Diğer Ülke Üniversitelerinin Müfredatlarının Doküman Analizi ile Karşılaştırılması. Selçuk Üniversi tesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(Özel Sayı), 314-324.
  • Gimenez, C., Sierra, V., & Rodon, J. (2012). Sustainability Operations: Their İmpact On The Triple Bottom Line, Int. J. Prod. Econ. 140, 149–159.
  • Gray, R., & Collison D. (2002). Can’t See The Wood For The Trees, Can’t See The Trees For The Numbers? Ac counting Education, Sustainability And The Public Interest, Critical Perspectives on Accounting, 13, 5–6.
  • Gomes, S., Jorge, S. & Eugenio, T. (2021). Teaching Sustainable Development in Business Sciences Degrees:
  • Evidence from Portugal, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 12.
  • Hazelton, J., & Haigh, M. (2010). Incorporating Sustainability Into Accounting Curricula: Lessons Learnt From An Action Research Study, Accounting Education, 19(2), 159-178.
  • King, M. & Atkins, J. (2016). The Chief Value Officier: Accountants Can Save the Planet, Greenleaf Publishing Book, Austin.
  • Liu, X., Chen, Y., Yang, Y., Liu, B., Ma, C., Craig, G. & Gao, F. (2020). Understanding Vocational Accounting Stu dents’ Attitudes Towards Sustainable Development, Journal of Vocational Education and Training, 72(2), 161-172.
  • Makarenko, I,. & Plastun, A. (2017), The Role of Accounting in Sustainable Development, Accounting and Finan cial Control, 1(2), 4-12.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Sharma, U., & Stewart, B. (2022). Enhancing Sustainability Education in The Accounting Curriculum: An Effec tive Learning Strategy. Pacific Accounting Review, 34(4), 614-633.
  • Özerhan, Y. & Sultanoğlu, B. (2022). Muhasebe Eğitiminde “Sürdürülebilirlik – Türkiye’deki Üniversitelerde Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25. Yıl Özel Sayısı , 325-334 .
  • Yüksel, F. (2020). Sustainability in Accounting Curriculum of Turkey Higher Education Institutions . Turkish Online, Journal of Qualitative Inquiry, 11(3), 393-416 .
  • https://www.ankara.edu.tr/programlar (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://obs.atauni.edu.tr/moduller/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://mgmt.bogazici.edu.tr/tr (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://uludag.edu.tr/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://ebs.cu.edu.tr/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://isletme.deu.edu.tr/ (Erişim Tarihi 02.11.2023)
  • https://ebp.ege.edu.tr/ (Erişim Tarihi 06.11.2023)
  • https://dbp.erciyes.edu.tr/Program/ (Erişim Tarihi 06.11.2023)
  • https://isletme.firat.edu.tr/page/4607 (Erişim Tarihi 06.11.2023)
  • https://abl.gtu.edu.tr/ects (Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • https://akts.hacettepe.edu.tr/ (Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • http://fb a.bilkent.edu.tr/programs/ (Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • https://islmuh.itu.edu.tr/akademik/( Erişim Tarihi 07.11.2023)
  • https://ebs.istanbul.edu.tr/ (Erişim Tarihi 13.11.2023)
  • https://katalog.ktu.edu.tr/DersBilgiPaketi/ (Erişim Tarihi 13.11.2023)
  • https://case.ku.edu.tr/akademik/isletme/ (Erişim Tarihi 20.11.2023)
  • https://isletme.marmara.edu.tr/ (Erişim Tarihi 20.11.2023)
  • https://sbs.sabanciuniv.edu/tr (Erişim Tarihi 21.11.2023)
  • http://www.bologna.yildiz.edu.tr (Erişim Tarihi 21.11.2023)
  • https://ba.metu.edu.tr (Erişim Tarihi 21-11.2023)
  • https://www.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi 05.01.2024)
  • https://www.aacsb.edu/ (Erişim Tarihi 25.06.2024)
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meltem Gül 0000-0002-8085-0704

Yayımlanma Tarihi 10 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2024
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 73

Kaynak Göster

APA Gül, M. (2024). MUHASEBE EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 24(73), 1-16. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1448421