AMAÇ:Bu araştırma mesleki eğitim alan ergenlerde öz bakım gücünü belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarakplanlanmıştır.GEREÇ ve YÖNTEM:Araştırma 04.12.2006-08.01.2007 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırma evreniniMesleki Eğitim merkezinde öğrenim gören 345 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma örneklemine ise; araştırmayakatılmayı kabul eden 345 öğrenci alınmıştır. Veriler gerekli izinler alındıktan sonra ergenlerle yüz yüze görüşmeyöntemi ile toplanmıştır. Araştırmada veri toplanma aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen ergenlerintanıtıcı bir Sosyo Demografik Formu (29 soru), ile Öz Bakım Gücü Ölçeği (35 soru) kullanılmıştır. Verilerindeğerlendirilmesinde sayı ve yüzde dağılımları, Student t testi, oneway ANOVA ve Kuruskal Wallis testiyapılmıştır.BULGULAR: Ergenlerin, cinsiyete göre öz-bakım gücü düzeyinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farkbulunmuştur. Ergenlerin, aile tipine göre öz-bakım gücü düzeyinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farkbulunmuştur. Ergenlerin, anne çalışma durumuna göre öz-bakım gücü düzeyinde istatistiksel açıdan anlamlı birfark bulunmuştur. Araştırmaya katılan ergenlerin, öz-bakım gücü ile algılanan gelir düzeyi arasında anlamlı birilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan ergenlerin, alkol kullanma durumu ile öz-bakım düzeyi arasındaistatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmaya katılan ergenlerin, sigara kullanma durumu ile özbakım düzeyi arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmaya katılan ergenlerin, yapılanistatistiksel değerlendirme sonucunda akademik başarı ile öz-bakım düzeyi arasında istatistiksel açıdan anlamlıbir fark bulunmuşturSONUÇ:Yapılan çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda; ergenlerin bireysel gereksinimlerinikarşılamada öz-bakım gücünün önemini bilmesi ve öz-bakım gücü ile kişi özellikleri arasındaki bilgi eksikliğiningiderilmesine yönelik çalışmaların yapılması önerilmiştir
OBJECTIVE: This research was planned as a descriptive study to determine self-care agency of adolescents who receive vocational education. MATERIALS and METHODS: The research was carried out between December 4, 2006 and January 8, 2007. Universe of the research included 345 studends who attended inVocational Education Center. On the other hand sample of the study comprised 345 students who accepted to participate in this reserch. Data from adolescents was obtained through face to face after required permission was obtained. It was used Socio-demographic Data Form (20 questions) and Self-CareAgency Scale (35 questions), which were developed by researcher as a means of receiving data. Number and percent distributions, Student t test, oneway ANOVA and KuruskalWallis were used to analyse the data. RESULTS: It has been found that there are statically significant differences in terms of self-care agency levels for adolescent gender. It has also been found the same results for family type and situation of working mother. It has been found that there is a significant relationship between self-care agency and perceiving income level for adolescents who accepted to participate in this reserach. On the other hand it has been determined that there is a significant difference between self-care level and drinking and smoking. As a result of statically analizing, it has been found that there is a statically significant difference between academic success and self care level for adolescents. CONCLUSION: According to results obtained, it is suggested that adolescents should understand the importance of self-care agency for meeting their personal needs and researches should be carried out aiming to eliminate information deficiency between personal characteristics and self-care agency.
Other ID | JA35TD43EP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 10 Issue: 3 |