AMAÇ:Bu çalışmada Adnan Menderes Üniversitesi (ADÜ) Tıp Fakültesi Psikiyatri polikliniğine başvuranhastaların ruhsal sorunları nedeniyle ilk başvuru merkezlerinin saptanması ve ilk başvuruyu birinci basamağayapanların bu merkezlerdeki verilen hizmetle ilgili değerlendirmelerinin saptanması amaçlandı.GEREÇ ve YÖNTEM:Ocak-Şubat 2006 döneminde ADÜ Tıp Fakültesine Psikiyatri polikliniğine başvuranhastalara sosyodemografik bilgileri, ruhsal ve diğer rahatsızlıklar nedeniyle birinci basamağa ilk başvurusıklıkları, tercih etme veya etmeme nedenleri ve yaşadıkları deneyimleri ile ilgili 26 sorudan oluşan anket formuuygulandı.BULGULAR: Sağlık sorunları nedeniyle ilk başvuruyu sağlık ocaklarına yapanlar; psikiyatrik sorunlar için 44(% 17.7), psikiyatri dışı sağlık sorunları nedeniyle 169 (% 66.3) kişiydi. İlk başvuruyu sağlık ocağına yapanların29'u (% 65.9) kadın, 30'u (% 68.2) evli, 25'i (% 56.9) lise veya üniversite mezunu, 39'u (%93.2) düşük/orta gelirseviyesine sahipti. Ruhsal rahatsızlıkları için birinci basamağa başvuran 33 kişiye (%75'sine) 1-10 dakikaarasında bilgi verilmiş; 3'ü (%9.7) sevk edilmiş, 18'ine (%58.1) ilaç yazılmış, 9'una (%29.0) önce ilaç yazılmışsonra sevk edilmişti. Ancak sadece 3 kişi (%9.7) kendilerine verilen bilgiden tatmin olduğunu belirtmişti.Katılımcılardan sadece 57'si (%22.9) ruhsal sorunlar nedeniyle pratisyen hekime güvendiğini belirtmiştir.Birinci basamaktaki pratisyen hekime güvenmeme nedenleri olarak: sadece uzman hekim anlayabilir (n=79,%54.5), eğitimleri yetersiz (n=52, %35.9), psikiyatrik hastalık diğerlerinden farklıdır (n=12, %8.3), hastalığımgizli kalmalı (n=4, %2.8) olarak belirtilmiştir.SONUÇ:Psikiyatrik sorunlar nedeniyle birinci basamak sağlık merkezini tercih etme oranı oldukça düşüktür.Birinci basamakta psikiyatrik görüşme için ayrılan süre ile birlikte, birinci basamaktaki psikiyatrik hizmetlerdentatmin olma ve pratisyen hekime olan güvenin sınırlı olduğu görülmektedir
OBJECTIVE: In the present study, we aimed to investigate to which primary care facilities did the psychiatric outpatients applied very first time due to their psychiatric problems before coming to the Psychiatry Department of University of Adnan Menderes and what were their satisfaction ratios with service given by the primary care. MATERIALS and METHODS: The data were collected from the psychiatric outpatients consecutively assessed in the University clinic in Aydın during the first two months of 2006. The voluntered patients were administered a questionnaire consisting of 26 questions probing patients' previous experiences at, and attitudes toward primary care facilities. The participants of the study were 160 female and 89 male with a mean age of 38.9. RESULTS: Fourtyfour participants (17.7%) reported to have applied to primary care facilities for psychiatric problems, and 169 participants (66.3%) reported to have applied for medical problems. Of these patients, 29 (65.9%) were female, 30 (68.2%) were married, 25 (56.9%) were high school or university graduates, and 39 (93.2%) were from middle or low income families. Of these patients initially applied to primary care facilities for psychiatric complaints, 33 (75%) reported to have been informed by the physician on the diagnoses and treatment for 1-10 minutes, and only 3 patients reported to have been satisfied with the information provided. Fiftyseven (22.9%) participants felt that she/he could rely on the competence of the practitioner in dealing with mental problems. Reported reasons for not relying on the practitioners were; the opinion that only psychiatrist are competent in diagnosing and treating mental disorders (54.5%), the sentiment that practitioners have not been trained enough to deal with mental disorders (35.9%), the idea that psychiatric disorders are entirely different than medical disorders (8.3%), and the wish to keep his /her disturbance secret (2.8%). CONCLUSION: The ratio of individuals with psychiatric complaints who choose to apply to primary care facilities is quite low. The main reasons for this is the insufficient interview time reserved for each psychiatric patient, causing a discontent and distrust in patients.
Other ID | JA39VR24FM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 1 |