Dijital eşitsizlik, bireylerin dijital teknolojilere erişim, kullanım ve yarar sağlamasında ortaya çıkan farklılıkları tanımlamak için kullanılmaktadır. Bu çalışma, demografik farklılıkların dijital eşitsizlik üzerindeki etkilerini ve dijital kültüre dahil olmanın ya da dışında kalmanın ne ifade ettiğini incelenmeyi amaçlamaktadır. Araştırma ardışık karma modelde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini Sakarya ilinde yaşayan 18 yaş üzeri bireyler oluşturmaktadır. Evrenden yansız örnekleme tekniği ile seçilen 504 katılımcıdan anket kullanılarak veri toplanmıştır. Konu ile ilgili ayrıntılı bilgi verebilecek nitelikte olduğu değerlendirilen 8 katılımcıya ise yarı-yapılandırılmış görüşme uygulanmıştır. Anket çalışmasında katılımcıların erişim ve yarar düzeyini ölçmeye yönelik ifadeler yöneltilmiştir. Kullanım boyutu ise Mike Ribble’nın geliştirdiği dijital vatandaşlık alt boyutlarına göre araştırmacı tarafından hazırlanan Likert tekniğine uygun sorularla ele alınmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların dijital teknolojilere erişim düzeyi oldukça yüksektir. Kullanım düzeyinde ise özellikle yaş faktörüne göre kullanım farklılıkları belirlenmiştir. Yarar elde etme düzeyinde eğitim seviyesi yükseldikçe ve yaş azaldıkça doyum düzeyinin arttığı görülmüştür. Yarı-yapılandırılmış görüşmelerde ise dijital kültüre ilişkin bulgular elde edilmiştir. Sonuçlara göre dijital teknolojileri kullanmak bu kültüre dahil olanları aktifleştirmekte, yaşamlarını kolaylaştırmakta ve popüler konulara dahil olmalarını sağlamaktadır. Son olarak katılımcıların yeni medyada yer alan etkinlikleri kendilerinin de yapmak zorunda olduğu bir eylem gibi düşündükleri ve dijital teknoloji kullanmadıklarında haber alma konusunda kendilerini eksik hissettikleri sonucuna varılmıştır.
Dijital Eşitsizlik Dijital Uçurum Dijital Teknolojiler Dijital Kültür Sosyal Dışlama
Digital inequality refers to the differences in individuals' access to, use of and benefits from digital technologies. This study aims to explore the effects of demographic differences on digital cultural inclusion and exclusion. The study is designed using a sequential mixed model. The population of the study is consisted of individuals over the age of 18 living in the Sakarya province of Turkey. The survey form was administered to collect data from 504 participants selected from the population by random sampling. Semi-structured interviews were carried out with 8 participants who are considered capable of providing detailed information on the subject. The survey form contained statements intended to measure the access and benefit levels of the participants. The usage frequency is discussed via questions prepared by the researcher based on the Likert scale, considering the sub-dimensions of digital citizenship introduced by Mike Ribble. According to the results, the participants' access to digital technologies is at high level. Concerning digital technology usage, differences are primarily determined on the basis of the age factor. With regard to the level of benefits, the satisfaction level increased as the education level increased and age decreased. Results obtained through interviews suggested that using digital technologies activated those involved in this digital culture, made their lives easier, and allowed them to engage in popular issues. Finally, the participants thought that the activities in the new media helped them engaging in current events and get important news to cope with recent events and discussions.
Digital Inequality Digital Divide Digital Technologies Digital Culture Social Exclusion
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, Yeni Medya |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.