Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının “yapay zekâ” kavramına ilişkin algılarını metaforlar
aracılığı ile belirlemektir. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninin kullanıldığı bu çalışma, 2022-
2023 bahar yarı yılında Anadolu’da bir üniversitenin fizik öğretmenliği programında öğrenim gören 84
öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Fizik öğretmen adaylarının yapay zekâ kavramına ilişkin
metaforik algılarını belirlemek amacıyla, onlardan “Yapay zekâ ………… gibidir, çünkü …………………”
cümlesini tamamlamaları istenmiş ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma
sonucunda, fizik öğretmen adaylarının yapay zekâ kavramına ilişkin 49 farklı metafor ürettikleri görülmüş
olup bunlardan frekansları en yüksek olanlar insan, beyin, evren, uzay, kütüphane, makine ve robot
şeklindedir. Üretilen bu metaforlar 9 farklı kategoride toplanmış olup bu kategorilerden öne çıkanlar
genişlik/sınırsızlık, risk/tehlike, insansılık/taklit, işlev/yapı şeklinde oluşmuştur.
The aim of this study is to determine the perceptions of prospective physics teachers on the concept of 'artificial intelligence' through metaphors. This study, which uses the phenomenological design among qualitative research patterns, was conducted on 84 teacher candidates studying in the physics teaching program of a university in Anatolia during the 2022-2023 spring semester. In order to determine the metaphorical perceptions of prospective physics teachers regarding the concept of artificial intelligence, they were asked to complete the sentence “Artificial intelligence is like …………, because …………………”, and the data obtained were subjected to content analysis. As a result of the study, it was observed that the prospective physics teachers produced 49 different metaphors related to the concept of artificial intelligence, with the most frequent ones being human, brain, universe, space, library, machine, and robot. These metaphors were categorized into 9 different categories, with the prominent ones being breadth/limitlessness, risk/danger, humanity/imitation, and function/structure.
Artificial Intelligence Metaphor Prospective Physics Teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapay Zeka (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.