Reklamlarda kadınların temsili konusu uzun bir süredir birçok araştırmacının ilgisini çekmiş
ve bu doğrultuda temsil değişikliklerini araştırmak için çok sayıda çalışma yapılmıştır. Fakat,
literatüre yönelik kapsamlı ve sistematik bir incelemenin eksikliği nedeniyle bu bilgi birikimi
dağınık haldedir. Bu çalışma, reklamda kadın temsili ile ilgili yapılan araştırmaların
durumuna ilişkin sistematik ve kapsamlı bir genel bakış sunmayı amaçlamaktadır. Bu amacı
gerçekleştirmek için son 50 yıl içerisinde Scopus veri tabanında yer alan 181 farklı dergide
yayınlanan 298 makalenin sistematik literatür incelemesi yapılmıştır. Verilerin analizinde
bibliyometrik analiz tekniği kullanılmıştır. Performans analizi açısından bulgular, özellikle
2019 yılı itibariyle makale sayısının arttığını, Michael LaTour’un en üretken yazar olduğunu,
en çok yayın yapılan dergilerin Sex Roles, International Journal of Advertising ve Journal of
Advertising şeklinde sıralandığını ve ABD’nin literatüre en çok katkı yapan ülke olduğunu
ortaya koymaktadır. Ayrıca, toplam atıf sayısı odağında konu ile ilgili en etkili olan makaleler
belirlenmiştir. Öte yandan, bilimsel haritalama açısından, tematik gelişim analizi üç evre
halinde değerlendirilmiş ve ortak kelime analizi sonucunda araştırmaların odaklandığı üç
küme ortaya çıkmıştır: (1) Toplumsal cinsiyet rolü, tüketici eğilimleri ve feminizm, (2) medya
türleri ve ideolojik bakış, (3) cinsel çekicilik ve moda reklamlarında kadın bedeni. Sonuç
olarak, bu çalışma reklamda kadın temsili araştırmalarının sistematik ve kapsamlı bir
incelemesini sunarak literatüre ve uygulamaya katkıda bulunmaktadır.
Reklamcılık Reklamda Kadın Temsili Cinsiyet Stereotipleri Sistematik Literatür İncelemesi Bibliyometrik Analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.