In this study, the relationship between the crisis management abilities of the managers in secondary schools and the social capital level of the institution isresearched. The environment of the research, which is carried by using the relational scanning tecnique of quantitative tecniques, consists of the secondary school teachers who are in duty in Gaziantep’s Şehitkâmil district. Sample includes ramdomly choosen 418 teachers. Data is collected from the 31-item-scale of the primary school managers’ crisis management abilities developed by Aksu and Deveci (2009) and from the Töremen’s (2002) the Social Capital Scale’s first 21 item which includes the dimension of ‘’Propositions about our school teachers’’. According to the results of the study, it is seen that, there is a positive relationship between the crisis managemnet abilities, crisis management abilities’ sub-dimensions and social capital. Furthermore, with the result of the regression analysis made, it is seen that crisis management abilities predicts social capital meaningfully
Bu çalışmada, ortaöğretim kurumlarında yöneticilerin kriz yönetimi becerileri ile kurumun sosyal sermaye düzeyi arasındaki ilişki araştırılmıştır. Nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın evreni, Gaziantep merkez Şehitkâmil ilçesindeki ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi rastgele seçilen 418 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, Aksu ve Deveci (2009) tarafından geliştirilen 31 maddelik İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kriz Yönetimi Becerileri Ölçeği ile Töremen (2002) tarafından geliştirilen Sosyal Sermaye ölçeğinin ilk 21 maddeden oluşan “Okulunuzdaki Öğretmenlerle ilgili Önermeler” boyutu ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre kriz yönetim becerileri, kriz yönetim becerilerinin alt boyutları ve sosyal sermaye arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda kriz yönetim becerilerinin sosyal sermayeyi anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır
Diğer ID | JA77JG22DT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 46 Sayı: 213 |