Within the scope of teacher training cirriculum updating pursuant to the contemporary
teacher training considerations, Yök was decided in the academic year of 2006
that a course called community service practices must be involved in the cirriculum of
education faculties. Based on Community Service-Learning, (CSL) with the lesson of
community service it is expected that preservice teachers determine the current problems
of society and develop projects to solutions of these problems. Therefore, they acquire
awareness for being sensitive and participant to communal living and society.
CSL lesson activities are implemented out of the classroom i.e. directly in the
community. It enables students to use their personal initiative because it dont surround
them with scholl walls. It must be seen as an important experience area in terms participation
in various social responsibility projects as volunteer, acquisition of basic knowledge
and skills for the application of the community service learning in the schools.
The purpose of this study is to form a frame for multi pedagogical in the context
of the community service learning lesson by considering its being new in our
country.
In this regard, by examining community service courses’ theoreticalbasis, framework,
intended audiences, international implementations,it is expected to contribute
to creating a theoretical basis for community service courses in our country.
Concordantly, it is anticipated that the study make a contribution to form a
applicable model for Turkey by presenting theoretical bases, application areas, target
group and international applications.
Community service community service learning social responsibility education
Öğretmen yetiştirme programlarının çağdaş öğretmen yetiştirme anlayışı çerçevesinde yapılan güncelleme çalışması kapsamında YÖK 2006 eğitim-öğretim yılındaeğitim fakültelerinde uygulanan öğretim programlarında “Topluma HizmetUygulamaları” (THU) adlı bir dersin yer almasını kararlaştırmıştır. Hizmet EderekÖğrenmeyaklaşımına dayalı olan THU dersi ile öğretmen adaylarından toplumungüncel sorunlarını belirlemeleri ve çözüm üretmeye yönelik projeler getirmeleri; böylecetopluma yaşama duyarlı ve katılımcı bilinci kazanmaları beklenmektedir THU ders etkinlikleri sınıfın dışında ve doğrudan toplumun içerisinde gerçekleştirilmektedir.
Öğrencileri okulun dört duvarı arasına sokmaması sebebiyle de öğrencilerin
bireysel inisiyatiflerini kullanmalarına zemin hazırlamaktadır. THU, sosyal
sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet
çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması
açısından son derece önemli bir deneyim alanı olarak görülmelidir.
Bu çalışma ile ülkemiz için yeni olan THU’nın çerçevesi çoklu bir pedagojik
bağlamda çizilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda Topluma Hizmet Uygulamaları dersinin
kuramsal temelleri, uygulama alanları, hedef kitlesi ve uluslararası uygulamaları incelenerek
ülkemizdeki uygulamalar için kuramsal bir temelin oluşturulmasına katkı sağ-
lanabileceği umulmaktadır.
Bu kapsamda kuramsal temelleri, uygulama alanları, hedef kitlesi ve uluslararası
uygulamalar ortaya konularak ülkemiz için uygulanabilir bir modelin oluşmasına
katkı sağlanacağı umulmaktadır.
Toplumsal hizmet topluma hizmet uygulamaları sosyalsorumluluk eğitim
Diğer ID | JA95MN84BF |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 42 Sayı: 194 |