Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARINA (DYK) YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 221, 91 - 122, 15.02.2019

Öz

Öz: Bu çalışmada, destekleme ve yetiştirme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşlerinin
ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma metotlarından
durum çalışması deseni kullanılmıştır. Kurslarda görev alan 33 öğretmen,
araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak toplanmıştır ve içerik analizi tekniği kullanılarak
analiz edilmiştir. Katılımcıların kurslarla ilgili düşüncelerinin genel
olarak olumlu olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin kurslarda kullandığı en
yaygın öğretme-öğrenme yöntem-teknikleri: soru-cevap, düz anlatım ve test-soru
çözmedir. Akıllı tahta, testler-fotokopiler, yardımcı kaynaklar, EBA içerik ve
dokümanları, öğretmenlerin DYK derslerinde sıklıkla tercih ettikleri materyallerdir.
Öğretmenler, DYK’ların öğrenci açısından en büyük avantajlarını; derste
öğrenilenlerin tekrar edilmesi, pekiştirilmesi, kursun ücretsiz olması ve fırsat
eşitliğini sağlaması, konu eksikliklerinin giderilebilmesi, anlaşılmayan konulara
odaklanılması olarak belirtmişlerdir. Dezavantajlarının ise sıklıkla olmadığını
belirtmekle birlikte, kurs saatleri, yorucu olması, zaman ve bıkkınlık oluşturması
durumları olarak ifade etmişlerdir. Öğretmenler kursların kendileri açısından
avantajlarını en yoğun olarak; ekonomik katkı, öğrenilmeyen, eksik konulara
yoğunlaşma, kişisel ve mesleki gelişim olarak, dezavantajlarını ise yorucu olması,
tatil ve dinlenme sürelerinin azalması olarak vurgulamışlardır. Öğretmenlere
göre kurslarda yaşanılan en önemli sorunlar: öğrenci devamsızlığı, motivasyon
eksikliği, ulaşım ve beslenme sorunudur.

Kaynakça

  • Aküzüm, C. ve Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Jourmal of Educational Studies, 5(2),97-121.
  • Aydın, A., Sarıer, Y. ve Uysal, Ş. (2014). PISA sonuçları bağlamında öğrencilerin akademik başarılarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 13(3), 1065-1074.
  • Baştürk, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ya da başarısızlığına atfettikleri nedenler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 105-118.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Biber, A.Ç., Tuna, Abdulkadir, Polat, A.C., Altınok, F. ve Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 103-119.
  • Bozbayındır, F. ve Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349.
  • Bozkurt, B. Ü. (2016). Türkiye’de okuma eğitiminin karnesi: PISA ölçeğinden çıkarımlar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (4), 1673-1686.
  • Bozkurt, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını sergilemelerine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Bray, M. (2006). Private supplementary tutoring: comparative perspectives on patterns and implications. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 36(4), 515-530.
  • Canpolat, U. ve Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TE
  • Creswell, J. W. (2013). Research Desıgn Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.
  • Dağlı, S. (2006). Özel dershanelere öğrenci gönderen velilerin özel dershaneler hakkındaki görüş ve beklentileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Darling-Hammond, L.(2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-46. Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına (DYK) Yönelik Öğretmen Görüşleri
  • Demir-Başaran, S. ve Narinalp-Yıldız, N. (2017). Türkiye’de ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(29), 1152-1173.
  • Denizli, H. ve Uzoğlu, M. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37.
  • Duran, A., Düzgün, O. ve Duran, S. (2014). Sosyo-ekonomik düzeyleri farklı öğrenci velilerinin özel dershanelere yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 171-185.
  • Garipağaoğlu, B.Ç. (2016). Özel dershanelerden özel okullara dönüşüm projesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 140-162.
  • Gök, R. ve Şekerci, R. (2017). Yetiştirme kurslarının halk eğitimi merkezlerine devredilmesine ilişkin paydaş görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 276-296.
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Günal, H. ve Kaya, R. (2016). Tarih öğretmenlerinin tartışmalı ve hassas konuların öğretimi sırasında yaşadıkları çekince ve sorunlar (Erzurum örneği). Turkish History Education Journal, 5(1), 44-73.
  • Gündüver, A. ve Gökdaş, İ. (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınav başarılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 30-47.
  • İncirci, A., İlğan, A., Sırem, Ö. ve Bozkurt, S. (2017). Ortaöğretim destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 50-68.
  • Kaya, V. H. ve Kaya, E. (2018). Fen başarısını artırmak için ödevler ve kurslar gerekli midir? Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1), 48-62.
  • Lee, C. J., Lee, H. ve Jang, H.M. (2010). The history of policy responses to shadow education in South Korea: ımplications for the next cycle of policy responses. Asia Pacific Education Review, 11(1), 97-108.
  • MEB, (2017). Destekleme ve Yetiştirme Kursları E-Kılavuzu. http://www.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2016_08/23110302_20162017dykkilavuzu.pdf adresinden 21/08/2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publication.
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564. doi:10.14527/ kuey.2016.021.
  • MİLLÎ EĞİTİM ● Cilt: 48 ● Sayı: 221, (91-122)
  • Özoğlu, M. (2011). Özel dershaneler: gölge eğitim sistemiyle yüzleşmek. SETA Analiz Dergisi, 36, 4–26.
  • Stevenson, D. L. ve Baker, D. P. (1992). Shadow education and allocation in formal schooling: Transition to university in Japan. American Journal of Sociology, 97 (6), 1639–1657.
  • Şahin, C. ve Gül, K. (2017). Yetiştirme kursuna devam eden ve etmeyen ortaokul öğrencilerinin İngilizce ders başarısı ile okul tükenmişliği ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi (INESJOURNAL), 4(12), 216-229.
  • Uğurlu, F. ve Aylar, F. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen öz algı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 3(1), 28-43.
  • Uzoğlu, M., ve Denizli, H., (2016). Fen bilimleri dersi öğretmeninin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37.
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına İlişkin görüşleri. Uluslararası insan bilimleri dergisi, 8(1), 942-973.
  • Zhang, W. ve Bray, M. (2018). Equalising schooling, unequalising private supplementary tutoring: access and tracking through shadow education in China. Oxford Review of Education, 44(2), 221-238.
Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 221, 91 - 122, 15.02.2019

Öz

Kaynakça

  • Aküzüm, C. ve Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Jourmal of Educational Studies, 5(2),97-121.
  • Aydın, A., Sarıer, Y. ve Uysal, Ş. (2014). PISA sonuçları bağlamında öğrencilerin akademik başarılarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 13(3), 1065-1074.
  • Baştürk, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ya da başarısızlığına atfettikleri nedenler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 105-118.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Biber, A.Ç., Tuna, Abdulkadir, Polat, A.C., Altınok, F. ve Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 103-119.
  • Bozbayındır, F. ve Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349.
  • Bozkurt, B. Ü. (2016). Türkiye’de okuma eğitiminin karnesi: PISA ölçeğinden çıkarımlar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (4), 1673-1686.
  • Bozkurt, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını sergilemelerine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Bray, M. (2006). Private supplementary tutoring: comparative perspectives on patterns and implications. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 36(4), 515-530.
  • Canpolat, U. ve Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TE
  • Creswell, J. W. (2013). Research Desıgn Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.
  • Dağlı, S. (2006). Özel dershanelere öğrenci gönderen velilerin özel dershaneler hakkındaki görüş ve beklentileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Darling-Hammond, L.(2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-46. Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına (DYK) Yönelik Öğretmen Görüşleri
  • Demir-Başaran, S. ve Narinalp-Yıldız, N. (2017). Türkiye’de ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(29), 1152-1173.
  • Denizli, H. ve Uzoğlu, M. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37.
  • Duran, A., Düzgün, O. ve Duran, S. (2014). Sosyo-ekonomik düzeyleri farklı öğrenci velilerinin özel dershanelere yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 171-185.
  • Garipağaoğlu, B.Ç. (2016). Özel dershanelerden özel okullara dönüşüm projesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 140-162.
  • Gök, R. ve Şekerci, R. (2017). Yetiştirme kurslarının halk eğitimi merkezlerine devredilmesine ilişkin paydaş görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 276-296.
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Günal, H. ve Kaya, R. (2016). Tarih öğretmenlerinin tartışmalı ve hassas konuların öğretimi sırasında yaşadıkları çekince ve sorunlar (Erzurum örneği). Turkish History Education Journal, 5(1), 44-73.
  • Gündüver, A. ve Gökdaş, İ. (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınav başarılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 30-47.
  • İncirci, A., İlğan, A., Sırem, Ö. ve Bozkurt, S. (2017). Ortaöğretim destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 50-68.
  • Kaya, V. H. ve Kaya, E. (2018). Fen başarısını artırmak için ödevler ve kurslar gerekli midir? Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1), 48-62.
  • Lee, C. J., Lee, H. ve Jang, H.M. (2010). The history of policy responses to shadow education in South Korea: ımplications for the next cycle of policy responses. Asia Pacific Education Review, 11(1), 97-108.
  • MEB, (2017). Destekleme ve Yetiştirme Kursları E-Kılavuzu. http://www.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2016_08/23110302_20162017dykkilavuzu.pdf adresinden 21/08/2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publication.
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564. doi:10.14527/ kuey.2016.021.
  • MİLLÎ EĞİTİM ● Cilt: 48 ● Sayı: 221, (91-122)
  • Özoğlu, M. (2011). Özel dershaneler: gölge eğitim sistemiyle yüzleşmek. SETA Analiz Dergisi, 36, 4–26.
  • Stevenson, D. L. ve Baker, D. P. (1992). Shadow education and allocation in formal schooling: Transition to university in Japan. American Journal of Sociology, 97 (6), 1639–1657.
  • Şahin, C. ve Gül, K. (2017). Yetiştirme kursuna devam eden ve etmeyen ortaokul öğrencilerinin İngilizce ders başarısı ile okul tükenmişliği ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi (INESJOURNAL), 4(12), 216-229.
  • Uğurlu, F. ve Aylar, F. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen öz algı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 3(1), 28-43.
  • Uzoğlu, M., ve Denizli, H., (2016). Fen bilimleri dersi öğretmeninin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37.
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına İlişkin görüşleri. Uluslararası insan bilimleri dergisi, 8(1), 942-973.
  • Zhang, W. ve Bray, M. (2018). Equalising schooling, unequalising private supplementary tutoring: access and tracking through shadow education in China. Oxford Review of Education, 44(2), 221-238.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rabia Sarıca 0000-0002-8725-3646

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 221

Kaynak Göster

APA Sarıca, R. (2019). DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARINA (DYK) YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 91-122.