Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 226, 35 - 52, 05.05.2020

Öz

Kaynakça

  • ALLINDER, R. M., Fuchs, L. S., Fuchs, D., & Hamlett, C. L. (1992). Effects of summer break on math and spelling performance as a function of grade level. The Ele- mentary School Journal, 92(4), 451-460.
  • ALEXANDER, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2007). Summer learning and its ımplications: Insights from the beginning school study. New Directions for Youth Development, 114, 11-32.
  • ARI, A. (2004). Yaz tatili öğrenme kaybı konusunda öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 163, 91-103.
  • ARI, A. (2005a). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları.Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ARI, A. (2005b). Ülkemizde İlköğretim ders yılının diğer bazı Avrupa ülkeleriyle karşılaştırılması ve farklı uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, 167, 309-319.
  • ARI, A. (2005c). Öğrencilerin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • BLAZER, C. (2011). Summer learning loss: Why its effect is strongest among low-income stu-dents and how it can be combated. Research Services. Miami-Dade County PublicSchools.
  • COOPER, H. M. (2003). Summer learning loss: The problem and some solutions. Champa- ign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  • COOPER, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268.
  • ENTWISLE, D. R., & Alexander, K. L. (1992). Summer setback: Race, poverty, school composition, and mathematics achievement in the first two years of school. American Sociological Review, 57(1), 72-84.
  • GERSHENSON, S. (2013). Do summer time-use gaps vary by socioeconomic status? American Educational Research Journal, 50(6), 1219-1248.
  • GERSHENSON, S., & Hayes, M. S. (2018). The implications of summer learning loss for value-added estimates of teacher effectiveness. Educational Policy, 32(1), 55-85.
  • GLADWELL, M. (2009). Çizginin dışındakiler (A. Özer, Çev.). İstanbul: MediaCat.
  • KARABAY, E. (2013). Aile ve okul özelliklerinin PISA okuma becerileri, matematik ve fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KERRY, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122.
  • MENARD, J., & Wilson, A. M. (2014). Summer learning loss among elementary school children with reading disabilities. Exceptionality Education International, 23(1), 72-85.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dos- yalar/2014_10/01060217_mebdesteklemeveyetistirmekurslariyonergesi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). PISA 2015 Ulusal Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2015). Education at a Glance 2015; OECD Indicators. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag- 2015-en
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
  • PALA, N. M. (2008). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • PATTON, S. K. L., & Reschly, A. L. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50(7), 738-753.
  • SLATES, S. L., Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2012). Counteracting summer slide: Social capital resources within socioeconomically disadvantaged families. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 17(3), 165-185.
  • WINTRE, M. G. (1986). Challenging the assumption of generalized academic losses over summer. The Journal of Educational Research, 79(5), 308-312.
  • ŞEN, E. U. (2009). Yapılandırmacı yaklaşım temelli yeni ilköğretim programı kılavuzluğunda gerçekleştirilen öğretim etkinlikleri sonrası yaz tatili öğrenme kayıpları. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • ÖZDEMİR, S., Erkan, S., Karip, E., Sezgin, F., & Şirin, H. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okulu terk etme nedenleri ve çözüm önerileri. TÜBİTAK Projesi, (107K453).
  • ZVOCH, K., & Stevens, J. J. (2011). Summer school and summer learning: An examination of theshort-and longer term changes in student literacy. Early Education & Development, 22(4), 649-675.

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ

Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 226, 35 - 52, 05.05.2020

Öz

Öz: Bu araştırmanın amacı ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin yaz tatili döneminde
matematik, edebiyat ve İngilizce derslerinde yaşadıkları öğrenme kayıpları ile bu kayıpların aile
eğitim durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 191
dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanması amacıyla öğrencilere 2018 yılı Mayıs
ve Eylül aylarında araştırmacılar tarafından geliştirilen akademik başarı testleri uygulanmıştır.
Öğrencilerin öğrenme kaybı yaşayıp yaşamadıkları ilişkili örneklemler için t-testi ile öğrenme
kayıplarının ailenin eğitim durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise tek yönlü varyans
analizi ile belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları öğrencilerin yaz tatilinde matematik, edebiyat
ve İngilizce derslerinde anlamlı şekilde öğrenme kaybı yaşadıklarını ortaya koymuştur. Bununla
birlikte, öğrencilerin edebiyat ve İngilizce derslerinde yaşadıkları öğrenme kayıpları annenin
eğitim durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Araştırmanın sonuçları öğrencilerin yaz
tatili öğrenme kayıplarının azaltılmasına yönelik öneriler bağlamında tartışılmıştır.

Anahtar kelimeler:

Kaynakça

  • ALLINDER, R. M., Fuchs, L. S., Fuchs, D., & Hamlett, C. L. (1992). Effects of summer break on math and spelling performance as a function of grade level. The Ele- mentary School Journal, 92(4), 451-460.
  • ALEXANDER, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2007). Summer learning and its ımplications: Insights from the beginning school study. New Directions for Youth Development, 114, 11-32.
  • ARI, A. (2004). Yaz tatili öğrenme kaybı konusunda öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 163, 91-103.
  • ARI, A. (2005a). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları.Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ARI, A. (2005b). Ülkemizde İlköğretim ders yılının diğer bazı Avrupa ülkeleriyle karşılaştırılması ve farklı uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, 167, 309-319.
  • ARI, A. (2005c). Öğrencilerin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • BLAZER, C. (2011). Summer learning loss: Why its effect is strongest among low-income stu-dents and how it can be combated. Research Services. Miami-Dade County PublicSchools.
  • COOPER, H. M. (2003). Summer learning loss: The problem and some solutions. Champa- ign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  • COOPER, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268.
  • ENTWISLE, D. R., & Alexander, K. L. (1992). Summer setback: Race, poverty, school composition, and mathematics achievement in the first two years of school. American Sociological Review, 57(1), 72-84.
  • GERSHENSON, S. (2013). Do summer time-use gaps vary by socioeconomic status? American Educational Research Journal, 50(6), 1219-1248.
  • GERSHENSON, S., & Hayes, M. S. (2018). The implications of summer learning loss for value-added estimates of teacher effectiveness. Educational Policy, 32(1), 55-85.
  • GLADWELL, M. (2009). Çizginin dışındakiler (A. Özer, Çev.). İstanbul: MediaCat.
  • KARABAY, E. (2013). Aile ve okul özelliklerinin PISA okuma becerileri, matematik ve fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KERRY, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122.
  • MENARD, J., & Wilson, A. M. (2014). Summer learning loss among elementary school children with reading disabilities. Exceptionality Education International, 23(1), 72-85.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dos- yalar/2014_10/01060217_mebdesteklemeveyetistirmekurslariyonergesi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). PISA 2015 Ulusal Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2015). Education at a Glance 2015; OECD Indicators. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag- 2015-en
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
  • PALA, N. M. (2008). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • PATTON, S. K. L., & Reschly, A. L. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50(7), 738-753.
  • SLATES, S. L., Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2012). Counteracting summer slide: Social capital resources within socioeconomically disadvantaged families. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 17(3), 165-185.
  • WINTRE, M. G. (1986). Challenging the assumption of generalized academic losses over summer. The Journal of Educational Research, 79(5), 308-312.
  • ŞEN, E. U. (2009). Yapılandırmacı yaklaşım temelli yeni ilköğretim programı kılavuzluğunda gerçekleştirilen öğretim etkinlikleri sonrası yaz tatili öğrenme kayıpları. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • ÖZDEMİR, S., Erkan, S., Karip, E., Sezgin, F., & Şirin, H. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okulu terk etme nedenleri ve çözüm önerileri. TÜBİTAK Projesi, (107K453).
  • ZVOCH, K., & Stevens, J. J. (2011). Summer school and summer learning: An examination of theshort-and longer term changes in student literacy. Early Education & Development, 22(4), 649-675.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferudun Sezgin Bu kişi benim 0000-0002-7645-264X

Onur Erdoğan Bu kişi benim 0000-0002-3442-2303

Sinan Dağ Bu kişi benim 0000-0002-6687-5219

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 226

Kaynak Göster

APA Sezgin, F., Erdoğan, O., & Dağ, S. (2020). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 35-52.