Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Mobil Odaklanma Sayaçlarının Ders Çalışma Alışkanlıklarına ve LGS Puanlarına Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 237, 489 - 514, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1138182

Öz

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının mobil odaklanma sayacı kullanma durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ve ders çalışma alışkanlıkları ile ilişkili olabileceği düşünülen bazı değişkenlerin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli olarak yürütülen çalışmanın evrenini 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında ilimizdeki devlet liselerinde öğrenim gören lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise kolayda örneklem yöntemiyle seçilen toplam 480 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin cinsiyeti, okul türü, sınıf düzeyi, anne ve babalarının eğitim durumları, ailelerinin gelir düzeyi, LGS puanları, mobil odaklanma sayacı (MOS) kullanma durumları hakkında bilgi almak için 18 soruluk Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarını belirlemek için ise 24 maddelik Likert tipi ‘Ders Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmada bağımsız değişkenler ve öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını anlamak için ilişkisiz gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırmanın dokuzuncu sorusu olan ‘Lise öğrencilerinin LGS hazırlık sürecinde mobil odaklanma sayacı kullanıp kullanmama durumu ile LGS’ den aldıkları puanlar arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?’ sorusu da Ki-kare (Chi-Square) analizi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgular MOS kullanan öğrencilerin içsel motivasyon düzeyinin, MOS kullanmayanlardan daha yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca LGS hazırlık sürecinde MOS’u en çok tercih eden grubun 300-374 puan aralığındaki öğrenciler olduğu ve bu grubun 419-500 puan aralığındaki gruba göre çok daha fazla kaçınma davranışı gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1689b012204067

Teşekkür

Teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • ALİÇAVUŞOĞLU, Ç., & Boyraz, E. (2019). Kendimi biliyorum, kork(m)uyorum! Yenilikleri kaçırma korkusu (fomo) ve sosyal medya bağımlılığında dijital üstbilişin rolü. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(33), 682-697.
  • ANADOLU AJANSI (2021). (https://www.aa.com.tr/tr/egitim/yuksekogretim-kurumlari-sinavi- istatistikleri-aciklandi/2316633 adresinden alınmıştır.
  • BALYER, A., Karataş, H., & Alcı, B. (2015). School principals’ roles in establishing collaborative professional learning communities at schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences 197, 1340 – 1347.
  • BAŞARAN, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • BAŞBAY, A., Bıyıklı, C., & Demir, E. K. (2018). Öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. İlköğretim Online, 17(2), 848-863. ttps://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419316.
  • ÇAKIR, Y., & Balcı Çelik, S. (2020). 11. ve 12. Sınıf öğrencilerinin teknolojiyle kendi kendine öğrenme ve ders çalışma öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Teknoloji, 2(1), 29- 47.
  • GÜNAYDIN, F. (2011). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • HAIR, J. F., Black, B., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. (2013). Multivariate data analysis: Global edition, 7th edition. Pearson Education. https://data.tuik.gov.tr. (2020, Aralık). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Egitim-Harcamalari-Istatistikleri-2020-37199 adresinden alınmıştır.
  • KARASAR, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2020,2021). Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2020/2021. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf adresinden alınmıştır.
  • OECD (2021). https://www.oecd.org. adresinden alınmıştır.
  • ÖZDAMAR Akarçay, G., Demirezen, S., & Akhan, N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169-183.
  • ÖZKAN, Z., & Samur, Y. (2017). Oyunlaştırma yönteminin öğrencilerin motivasyonları üzerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 857-886.
  • ÖZTÜRK, D. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile matematik dersi akademik başarıları ve ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • PISA (2018). https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_TUR.pdf adresinden alınmıştır.
  • SUBAŞI, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56.
  • USLU, B., Gür, Ş., Eren, T., & Özcan, E. (2020). Mobil uygulama seçiminde etkili olan kriterlerin belirlenmesi ve örnek uygulama. İstanbul İktisat Dergisi - İstanbul Journal of Economics, 70(1), 113-139. htttps://doi.org/10.26650/ISTJECON2019-0022.
  • YILDIRIR, S. C., & Kaplan, B. (2019). Mobil uygulama kullanımının benimsenmesi: teknoloji kabul modeli ile bir çalışma. KAÜİİBFD, 10(19), 22-51.

INVESTIGATION OF THE EFFECT OF HIGH SCHOOL STUDENTS' MOBILE FOCUS METER ON STUDY HABITS AND LGS SCORES

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 237, 489 - 514, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1138182

Öz

The aim of this study is to determine whether the study habits of high school students differ according to their use of mobile focus counter and to examine some variables that are thought to be related to their study habits. The universe of the study, which was carried out as a relational screening model, consists of high school students studying in public high schools in our province in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 480 high school students selected by convenience sampling method. An 18-question Personal Information Form was applied to obtain information about the students' gender, school type, grade level, educational status of their parents, income level of their families, LGS scores, and mobile focus counter (MOS) usage. A 24-item Likert-type 'Study Habits Scale' was used to determine the study habits of the students. In the study, unrelated groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were applied to understand whether there was a significant difference between the independent variables and the study habits of the students. The ninth question of the research, "Is there a significant relationship between whether high school students use a mobile focus counter in the LGS preparation process and their scores from LGS?" was also tested with Chi-Square analysis. The findings showed that the intrinsic motivation level of students using MOS was higher than those who did not use MOS. In addition, it was concluded that the group who preferred MOS the most during the LGS preparation process was the students in the range of 300-374 points, and this group showed much more avoidance behavior than the group in the range of 419-500 points.

Proje Numarası

1689b012204067

Kaynakça

  • ALİÇAVUŞOĞLU, Ç., & Boyraz, E. (2019). Kendimi biliyorum, kork(m)uyorum! Yenilikleri kaçırma korkusu (fomo) ve sosyal medya bağımlılığında dijital üstbilişin rolü. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(33), 682-697.
  • ANADOLU AJANSI (2021). (https://www.aa.com.tr/tr/egitim/yuksekogretim-kurumlari-sinavi- istatistikleri-aciklandi/2316633 adresinden alınmıştır.
  • BALYER, A., Karataş, H., & Alcı, B. (2015). School principals’ roles in establishing collaborative professional learning communities at schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences 197, 1340 – 1347.
  • BAŞARAN, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • BAŞBAY, A., Bıyıklı, C., & Demir, E. K. (2018). Öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. İlköğretim Online, 17(2), 848-863. ttps://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419316.
  • ÇAKIR, Y., & Balcı Çelik, S. (2020). 11. ve 12. Sınıf öğrencilerinin teknolojiyle kendi kendine öğrenme ve ders çalışma öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Teknoloji, 2(1), 29- 47.
  • GÜNAYDIN, F. (2011). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • HAIR, J. F., Black, B., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. (2013). Multivariate data analysis: Global edition, 7th edition. Pearson Education. https://data.tuik.gov.tr. (2020, Aralık). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Egitim-Harcamalari-Istatistikleri-2020-37199 adresinden alınmıştır.
  • KARASAR, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2020,2021). Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2020/2021. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf adresinden alınmıştır.
  • OECD (2021). https://www.oecd.org. adresinden alınmıştır.
  • ÖZDAMAR Akarçay, G., Demirezen, S., & Akhan, N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169-183.
  • ÖZKAN, Z., & Samur, Y. (2017). Oyunlaştırma yönteminin öğrencilerin motivasyonları üzerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 857-886.
  • ÖZTÜRK, D. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile matematik dersi akademik başarıları ve ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • PISA (2018). https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_TUR.pdf adresinden alınmıştır.
  • SUBAŞI, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56.
  • USLU, B., Gür, Ş., Eren, T., & Özcan, E. (2020). Mobil uygulama seçiminde etkili olan kriterlerin belirlenmesi ve örnek uygulama. İstanbul İktisat Dergisi - İstanbul Journal of Economics, 70(1), 113-139. htttps://doi.org/10.26650/ISTJECON2019-0022.
  • YILDIRIR, S. C., & Kaplan, B. (2019). Mobil uygulama kullanımının benimsenmesi: teknoloji kabul modeli ile bir çalışma. KAÜİİBFD, 10(19), 22-51.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdulaziz Yeniyol Bu kişi benim 0000-0003-2778-8574

Beyza Taşdönderen 0000-0002-4447-5150

Sema Sağlık 0000-0002-3737-2196

Proje Numarası 1689b012204067
Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 237

Kaynak Göster

APA Yeniyol, A., Taşdönderen, B., & Sağlık, S. (2023). Lise Öğrencilerinin Mobil Odaklanma Sayaçlarının Ders Çalışma Alışkanlıklarına ve LGS Puanlarına Etkisinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 489-514. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1138182