Dünyada pek çok çocuk, eğitim almak amacıyla ömürlerinin en az 12 yılını okulda geçirmektedir. Uzun yıllar eğitim ve öğretim faaliyetinde bulunan bir okulda olumlu ve olumsuz pek çok şey yaşanmaktadır ve tüm yaşanmışlıklar yakın tarihe ait kültürel bir miras olarak okulda birikmektedir. Ancak çoğu zaman bir okulda eğitim almaya başlayan öğrenciler, o okulun geçmişinden ve biriktirdiği kültürel mirastan kısacası içinde bulundukları eğitim kurumundaki yaşanmışlıklardan ve kültürel birikimden habersiz olmaktadır. Hâlbuki bir okul yaşanmışlıkları ve biriktirdiği kültürel miras ile, o okulda yeni okumaya başlayan öğrencilere bir ilham, ibret ve bilgi kaynağı olabilir. Bu araştırmanın amacı, bir okulda yıllar içinde oluşan kurumsal hafızayı keşfetmek ve kurumsal hafızanın o okulda yeni okumaya başlayan öğrencilere merak uyandıran ve etkili bir yolla aktarılmasının öğrenciler üzerinde oluşturduğu etkiyi incelemektir. Araştırma kapsamında belge inceleme ve derinlemesine görüşme yöntemleri kullanılarak, bir ortaokulda geçmişte yaşanan tüm başarılar, önemli hadiseler, sarsıcı deneyimler, ilham ve ibret verici olaylar tespit edilmiştir. Ardından elde edilen veriler ışığında, okulun yakın tarihine ışık tutan, 1-3 dakika arası uzunlukta kısa tematik videolar hazırlanmıştır. Devamında, bir teknolojik tasarım süreci işletilerek, okulun içinde kolay erişilebilir bir noktaya bir teknolojik kutu yerleştirilmiştir. Teknolojik kutuda bulunan lenslere gözlerini yaklaştıran öğrencilerin, hazırlanan tematik kısa videoları görüntülü ve sesli olarak izlemeleri sağlanmıştır. Bu deneyimi yaşayan öğrenciler, sistematik gözlem yoluyla izlenmiş, öğrencilerle derinlemesine görüşme ve anket yapılmıştır. Araştırma bulguları, öğrencilerin eğitim gördükleri kurumun kültürel birikimine yüksek bir ilgi ve merak duyduğunu, okullarına olan bakış açılarının değiştiğini, anlam kazandığını ve okula olan aidiyetlerinin güçlendiğini ortaya koymuştur.
okul kurumsal hafıza kültürel birikim dijital arşiv teknoloji nesiller arası aktarım
Many children in the world spend at least 12 years of their lives in school in order to get an education. Many positive and negative things are experienced in a school that has been in education and training activities for many years, and all experiences accumulate in the school as a cultural heritage of recent history. However, most of the time, students who start to study in a school are unaware of the history of that school and the cultural heritage it has accumulated, in short, the experiences and cultural accumulation in the educational institution they are in. However, a school can be a source of inspiration, lesson and information for the students who are just starting to study at that school, with their experiences and the cultural heritage it has accumulated. The purpose of this research is to explore the corporate memory that has formed over the years in a school and to examine the effect of transferring the corporate memory to the new students in that school in an intriguing and effective way. Within the scope of the research, all successes, important events, shocking experiences, inspiring and exemplary events in a secondary school were determined by using document analysis and in-depth interview methods. Then, in the light of the data obtained, short thematic videos of 1-3 minutes in length were prepared that shed light on the recent history of the school. Subsequently, a technological design process was operated and a technological box was placed at an easily accessible point inside the school. The students, who brought their eyes closer to the lenses in the technological box, were allowed to watch the thematic short videos visually and audibly. The students who had this experience were followed through systematic observation, in-depth interviews and questionnaires were conducted with the students. The research findings revealed that students have a high interest and curiosity in the cultural heritage of the institution they study, their perspectives towards their schools have changed, they have gained meaning and their belonging to the school has been strengthened.
school corporate memory history digital archive technology intergenerational transfer
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 240 |