Erkekliğe ilişkin kabuller yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren değişime uğramıştır. Ekonomik ve toplumsal açıdan erkeklik ayrıcalıkları sürmekle birlikte kadınların işgücüne artan şekillerde dahil olmasıyla, iş, aile ve cinsiyet kimlikleri de değişime uğramış, kimliklerin şekillendiği alanlar olan özel ve kamusal alan arasındaki ayrımlar eski kesinliğini yitirmeye başlamıştır. Ekonomik açıdan yaşanan değişim, kültürel alanı da değiştirmiştir. Tüketim alanı da yaşanan değişime paralel olarak değişmiş, özellikle genç erkekler arasında tüketmek kimlik duygusunun vazgeçilmezleri arasına girmiştir. Modern kapitalist toplumun sınıf, cinsiyet, kişilik rollerinde sağlamış olduğu göreceli sabitlik post modern dönemde aşınmış, oturmuş/tutunmuş kodları yerinden etmekle tehdit etmektedir. Tüm post kimlikler gibi “erkeklik” de çok değişime açık, istikrarsız ve parçalı bir yapıya sahiptir. Kapitalizmin evcilleştirici, ticarileştiren dalgasına karşı alt kültürler değişik tepkiler vermektedir. Alt kültürler toplumsal yapı içindeki kültürün normlarına uyan, ancak kendi normlarını da yaratarak var olanların kültürüdür. Bu araştırma, Tofaş marka modifiye araç kullanan genç erkekleri bir alt kültür üyesi olarak kabul etmekte, bu gruba mensup erkeklerin erkekliklerini yaşama biçimlerini, erkekliklerini nasıl deneyimlediklerini ve kent dokusu içinde kabul gören/meşru bulunanın dışında kalan kimliklerini nasıl kurduklarını bulmayı amaçlamaktadır. Sabit olanın ve geleneğin altının sürekli oyulduğu bir ortamda tutunumlu bir yapı kurmanın da gerekli oluşunun yarattığı paradoks, erkekliği de içine alır. Bu anlamda Tofaş modifiye araçlara sahip olmak, bireyselliğin bir biçimi olarak karşımıza çıkar. Bireyselliği yaşayabilmek ve farklılaşmak için arabaları dolayısıyla gençlerin sahip oldukları manevraya bağlı olarak deneyimlenen erkeklikler, modern erkekliği anlamaya yardımcı olacaktır. Araştırma bu gençlerin kimler olduğunu, kendi aralarında kullandıkları dilin, giyim ve saç tarzının, müzik ve boş zamanları değerlendirme biçimlerinin neler olduğunu bulmayı hedeflemektedir.
Assumptions regarding masculinity have been subject to change since the second half of the twentieth century. Although men continue to enjoy their economic and social privileges, with the increasing participation of women in the workforce, gender identities at work and in the family have started to transform, blurring the previously clear-cut distinction between the public and the private spheres – the sites of identity formation. This shift in the economic realm has led to a transformation in the cultural realm. Forms of consumption have changed accordingly, particularly making the act of consumption an inevitable part of young men’s identity. The relative stability in the roles based on class, gender and identity in the modern capitalist society has eroded in the postmodern era, threatening to disrupt the steady codes. Similar to the other “post-identities”, masculinity too is subject to change, instable and fragmented. Subcultures respond differently to the commercialization and the taming nature of capitalism. Subcultures survive by creating their own norms while they also comply with the norms of the broader society. This paper regards young men who drive “modified Tofaş” cars as members of a particular subculture and aims to explore the ways in which they experience their masculinity and construct their identities which are outside the boundaries of the accepted and the legitimate in the urban space. Masculinity is influenced by the paradox of the need to build a coherent identity in an era in which the notion of stability and traditions are constantly undermined. In this context, owning a modified Tofaş becomes a form of individualisation. The study of masculinities experienced by young men through ownership of their cars modified to distinguish themselves from others will contribute to our understanding of modern masculinities. This study aims to look into who these young men are – their language, clothing and hair styles, their taste in music and pastime activities.
Other ID | JA34GB98PC |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 4 |