This article seeks to interrogate the perception and attitudes towards Turks and Turkey of the attendees in Harvard Kennedy School of Government Senior Managers in Government Program HKS-SMG. The participants are well educated, high level managers and elites from all over the World. The paper not only seeks the knowledge and perception of attendees in terms of Turks and Turkey but also from which main and secondary resources that their knowledge and perceptions come from. Opinions about Turks and Turkey consist on political appearance, lifestyle, democracy, human rights and an example of the Arab spring, Turkey's recognition consist on tourism, political leaders, sports and trademarks examined four sizes as well. The participants’ rate of "perception of Turks" is higher than the rate of perception of Turkey shows us Turkish individual's image is better than the state's image although both of them are respectively high. Conversely, among principle component analysis, only İstanbul is well-known, other components have subliminal perception. In short, measuring the perception of Turkey and Turks among elite persons’ from all over the world may led a path way for defining the states approach to Turkey, due to different parameters were tested whether a change may occur or not. Hence, this study will attempt to shed light not only on the 2012-2013s’ Turkish and Turkey’s image and perception related to economic, politic and social aspects but also on the current debates inside and outside the country may be the touchstone to measure as a basis of comparison
Özet
Bu makale Harvard Kennedy School of Government Üst Düzey Yönetici Eğitimi Programı HKS-SMG Müdavimlerinin Türkler ve Türkiye hakkındaki algı ve tutumlarını sorgulamayı araştırmaktadır. Müdavimler Dünya’nın dört bir yanından gelen eğitimli ve seçkin üst düzey yöneticilerdir. Bu çalışma, sadece katılımcıların bilgi ve algısını ölçmekle kalmamakta, aynı zamanda bu bilgi ve algının birincil ve ikincil kaynaklarını da ortaya koymaktadır. Katılımcıların, her iki imgeyi de yüksek oranda popüler görmesine rağmen, Türk algısı oranının Türkiye algısı oranına göre yüksek olması, bizlere Türklerin bireysel imajının devlet imajına göre daha iyi olduğunu göstermektedir. Bunun tersine olarak Türkiye ve Türk algısının bileşenleri arasında sadece İstanbul çok iyi tanınmakta, bunun dışındaki bileşenler eşik altı algılama içinde yer almaktadır. Türkiye hakkındaki görüşler; siyasi görünüm, yaşam tarzı, demokrasi insan hakları ve Arap baharına örnek olma biçiminde dört ana yelpazede ele alınmışken, Türkiye’nin tanınırlığı da; turizm, siyasi liderler, spor ve ticari markalar olarak dörder boyutta incelenmiştir. Kısaca, Dünyanın birçok ülkesinden siyasi, yönetsel ve sosyal bakımdan seçkin yöneticilerin Türkiye ve Türk algısını ölçmek, bu kişiler kadar bağlı oldukları devletlerin de Türkleri ve Türkiye’yi nasıl tanımladıklarını anlamamıza yol açabilir. Ayrıca, 2012 ve 2013 yıllarında yapılan bu çalışma ile Türkiye’deki markalar, demokrasi, insan hakları sistemi, hayat tarzı ve uluslararası sistemdeki yeri gibi değişik parametrelere göre test edilen algısı, şimdiki tartışmalara ışık tutacağı gibi gelecekteki değişimleri ölçmeye de bir mihenk taşı olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Algı, Türkler, Türkiye, Harvard, HKS/SMG Programı.
Abstract
This article seeks to interrogate the perception and attitudes towards Turks and Turkey of the attendees in Harvard Kennedy School of Government Senior Managers in Government Program HKS-SMG. The participants are well educated, high level managers and elites from all over the World. The paper not only seeks the knowledge and perception of attendees in terms of Turks and Turkey but also from which main and secondary resources that their knowledge and perceptions come from. Opinions about Turks andTurkey consist on political appearance, lifestyle, democracy, human rights and an example of the Arab spring, Turkey's recognition consist on tourism, political leaders, sports and trade marks examined four sizes as well. The participants’ rate of "perception of Turks" is higher than the rate of perception of Turkey shows us Turkish individual's image is better than the state's image although both of them are respectively high. Conversely, among principle component analysis, only İstanbul is well-known, other components have subliminal perception. In short, measuring the perception of Turkey and Turks among elite persons’ from all over the world may led a path way for defining the states approach to Turkey, due to different parameters were tested whether a change may occur or not. Hence, this study will attempt to shed light not only on the 2012-2013s’ Turkish and Turkey’s image and perception related to economic, politic and social aspects but also on the current debates inside and outside the country may be the touchstone to measure as a basis af comparison.
Keywords: Perception, Turks, Turkey, Harvard, HKS/SMG Program.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 29 |
.