Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İlk Dönem Çalışmalarında Jean Baudrillard’ın Tüketim İdeolojisi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 63 - 76, 29.12.2020

Öz

Bir nesne üretilmesinin ve insanoğlunun dünyasına katılmasının altında yatan gerekçeyi ve buna bağlı olarak ilk anlamını yitireli çok olmuştur. Nesneler, insan ilişkilerinde yeni anlamlar dünyası kurmaya ve insanların kullanılmaları için ortaya atılmış ürünler olmalarına rağmen onları egemenlikleri altına alarak onları yönlendirmeye başlamışlardır. Bir araba, ev, hatta cep telefonu birer statü göstergesi olurlarken kapitalist sistem insanlara çeşitli iletişim araçları yoluyla yeni ihtiyaçlar sunmaktadır. İnsanoğlu bu ihtiyaçları koşulsuzca kabullenmektedir. Nesneler arasından seçim yapıp tüketim ideolojisine katkıda bulunmakta, özgür ve kişilik sahibi bir insan olduğunu sanmaktadır. İnsanoğlu tükettikçe varlığını hem kendisi hissetmekte hem de başkalarına gösterdiğini düşünmektedir. Çünkü tüketim, artık yaradılışın şartı değil, var olmanın bir koşuludur.

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean, (2009), Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, Çev. Oğuz Adanır, 2. Basım, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean, (2010), Nesneler Sistemi, Çev. Oğuz Adanır ve Aslı Karamollaoğlu, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean, (2019), Tüketim Toplumu: Söylenceleri, Yapıları, Çev. Nilgün Tutal ve Ferda Keskin, 12. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Coser A., Lewis, (2010), “Amerikan Eğilimleri”, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Haz. Mete Tunçay ve Aydın Uğur, Çev. Alâeddin Şenel, 2. Basım, İstanbul: Kırmızı Yayınları, ss. 319-357.
  • Giddens, Anthony ve Sutton, Philip W, (2014), Sosyolojide Temel Kavramlar, Çev. Ali Esgin, Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Slater, Don, (2014), “İhtiyaçlar/İstekler”, Temel Sosyolojik Dikotomiler, ed. Chris Jenks, çev. ed. İhsan Çapcıoğlu, çev. Mualla Yıldız, 2. Basım, Ankara: Atıf Yayınları, ss.429-446.

In His Early Works Jean Baudrillard’s Consumption Ideology

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 63 - 76, 29.12.2020

Öz

An object has lost the reason why it’s beeen produced and joined to the human world and consequently it’s first meaning. Although objects are products for being used by people, they began to build a meaning World in human relationships and began to judge on mankind. A car, a house or even a mobile phone are indicators of status and the capitalist system offers to people new needs and necessities by varios mass media. Mankind accept these needs unconditionally. He chooses from objects and contributes to consumption ideology and supposes of being free and characterful. When mankind consumes both he feels his presence and thinks to show this presence to others. This is because consumption is not the condition of cretion but requirement of being existence.

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean, (2009), Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, Çev. Oğuz Adanır, 2. Basım, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean, (2010), Nesneler Sistemi, Çev. Oğuz Adanır ve Aslı Karamollaoğlu, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean, (2019), Tüketim Toplumu: Söylenceleri, Yapıları, Çev. Nilgün Tutal ve Ferda Keskin, 12. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Coser A., Lewis, (2010), “Amerikan Eğilimleri”, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Haz. Mete Tunçay ve Aydın Uğur, Çev. Alâeddin Şenel, 2. Basım, İstanbul: Kırmızı Yayınları, ss. 319-357.
  • Giddens, Anthony ve Sutton, Philip W, (2014), Sosyolojide Temel Kavramlar, Çev. Ali Esgin, Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Slater, Don, (2014), “İhtiyaçlar/İstekler”, Temel Sosyolojik Dikotomiler, ed. Chris Jenks, çev. ed. İhsan Çapcıoğlu, çev. Mualla Yıldız, 2. Basım, Ankara: Atıf Yayınları, ss.429-446.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Özgan

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özgan, A. (2020). İlk Dönem Çalışmalarında Jean Baudrillard’ın Tüketim İdeolojisi. Modern Leisure Studies, 2(2), 63-76.