Örgüt kültürü, bir işletmede; çalışanların birbirleriyle, tedarikçileriyle, müşterileriyle ve diğer insanlarla etkileşimini kontrol eden ortak norm ve değerlerden oluşmaktadır. Bir örgütte kültürün temellerini: Örgüt yapısı, etik kodları, müşterileri, çalışanları ve onlara verilen değer (haklar) oluşturur. Örgütsel yapının örgüte ait hedeflerle ve örgütün kültürüyle uyu içinde olması ve bu sayede değişen ve gelişen koşullara ayak uydurabilmesi beklenir. Ayrıca örgüt yapısı biçimsel iletişim sistemini belirlediğinden kültürün önemli bir kaynağı haline gelmektedir. Örgüt yapısı, bir işletmenin iskeletidir. Örgüt kültürü gibi, örgüt yapısı da bir organizasyon içindeki davranışı şekillendirir ve kontrol eder. Bu araştırmanın amacı, örgüt kültürünün örgüt yapıları üzerindeki etkisini incelemek ve arasındaki ilişkileri belirlemektir. Çalışmanın örneklem kümesini Çanakkale Merkez’de yer alan küresel otomotiv firmalarının servis çalışanları oluşturmaktadır. Otomotiv Sektörü’ne yönelik gerçekleştirilen çalışmada, ağırlıklı olarak satış ve teknik destek elemanlarının çalıştıkları işletmelerdeki kültür-yapı algıları ortaya konulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre örgüt kültürünün alt boyutları olan misyon ve uyum ile mekanik örgüt yapısı arasında anlamlı ilişkilerin varlığı tespit edilmiştir.
Örgüt kültürü örgüt yapısı mekanik örgüt organik örgüt misyon uyum
Araştırmanın örneklem kümesini oluşturan otomotiv sektörü temsilcisi firmaların yönetici ve çalışanlarına teşekkürü borç biliriz.
Organizational culture in a business consists of common norms and values that control the interaction of employees with each other, their suppliers, customers and other people. The foundations of culture in an organization are the organizational structure, the code of ethics, customers, employees and the value and rights given to them. It is expected that the organizational structure will be in harmony with the goals and culture of the organization, and thus be able to keep up with the changing and developing conditions. In addition, since the organizational structure determines the formal communication system, it becomes an important source of culture. Organizational structure is the backbone of a business. Similarly, organizational culture and structure shape and control behavior within an organization. The main purpose of this research is to examine the effects of organizational culture on organizational structures and to determine the relationships between them. The sample set of the study consists of service employees of global automotive companies located in the city center of Çanakkale. In the study performed for the Automotive Sector, the culture-structure perceptions of the businesses were revealed, where predominantly sales and technical support personnel work. According to the results revealed in the research, there are significant relationships between mission and adaptability, which are the sub-dimensions of organizational culture, and mechanical organizational structure.
Organizational culture organizational structure mechanistic organization organic organizational structure mission adaptability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |