Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 38, 443 - 478, 22.12.2022
https://doi.org/10.56524/msydergi.1206333

Öz

Kaynakça

  • Kaynakça Gazete, Dergi, Risale, Yazma Eser
  • “Cemiyyet-i İlmiyye-i Osmaniye’nin Nizamnamesidir”, Mecmua-i Fünun, 1 (1), Muharrem 1279/Temmuz 1862, s. 2-3. “Din ile Hükümet Ayrılırsa”, Sırat-ı Müstakim, S. 178, 19 Kanun-ı Sani 1327/1 Şubat 1912, s. 354.
  • “Dün Camilerde Hutbe Nasıl Okundu?: Cumhuriyete ve Millete Dua Edildi”, İkdam, 8 Mart 1340/8 Mart 1924, s. 1. Ahmet Saip, Rehnüma-i İnkılap, Mısır, 1318.
  • Ali Suavi, “Demokrasi, Hükümet-i Halk, Müsavat”, Ulum, S. 18, 29 Muharrem 1287/1 Mayıs 1870, s. 1083-1108.
  • Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1060, 2 Mart 1924/25 Receb 1342, s. 1.
  • Lütfi Fikri, “Huzur-ı Hazret-i Hilafetpenahiye; Açık Arîza”, Tanin, Nr. 387, 10 Teşrin-i Sani 1923, s. 1.
  • Mehmet Akif, “Açık Mektup: Ebuzziya Tevfik Efendi’ye”, Sırat-ı Müstakim, 78 (1325/1910), s. 409-410.
  • Milli Egemenlik Belgeleri (2015), [Ankara], TBMM Basımevi, Yazıcı, Sefer (Der.), TBMM Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Başkanlığı Yayınları, Çeviri Hizmetleri Bölümü.
  • Namık Kemal, “Tanzimat”, İbret, Nr. 46, 4 Ramazan 1289, s. 1-2. Namık Kemal, “Usul-ı Meşveret Mektupları I”, Hürriyet, Nr. 12, 27 Cemaziyelevvel 1285 (14 Eylül 1868).
  • Gazi Mustafa Kemal (Atatürk), Nutuk-Söylev, C. 1-2, (Söylevi Hazırlayanlar: İsmail Arar, Uluğ İğdemir, Sami N. Özerdim), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1989.
  • Reşat, “El Hakku Ya’lû Velâ Yu’lâ Aleyh” Hürriyet, Nr. 1, 1 Rebiülevvel 1285 (29 Haziran 1868), s. 1-4.
  • Şeyh Saffet Efendi “Ehli Bedr ve Kuvayı Milliye”, Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1049, 12 Receb 1342/18 Şubat 1924, s. 3.
  • Şeyh Saffet Efendi “Türkler ve Kur’an-ı Kerim”, Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1064, 6 Mart 1924/29 Receb 1342, s. 3. Şeyh Saffet Efendi, “İçtihat Kapıları”, Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1061, 26 Receb 1342/3 Mart 1924, s. 3. s. 975-978.
  • Araştırma ve Tetkik Eser
  • Arslan, Hüsamettin (1995), “Pozitivizm: Bir Bilim İdeolojisinin Anatomisi”, Türk Aydını ve Kimlik Sorunu, Şen, Sabahattin (Der.), (İstanbul: Bağlam Yayınları): 541-583.
  • Bayraktar, Bayram (1996), “Günümüzde Yeniden Değerlendirilmesi Gereken Bir Düşünür: Prens Sabahaddin Bey”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, , S. 6, s. 51-61.
  • Berkes, Niyazi (2012), Türkiye’de Çağdaşlaşma, Kuyaş, Ahmet (Haz.), (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Bora, Tanıl (2017), Cereyanlar: Türkiye’de Siyasî İdeolojiler, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Emir Bi’l-Ma’ruf Nehiy Ani’l-Münker, Deringil, Selim (2007), Osmanlı İmparatorluğu’nda “Geleneğin İcadı” “Muhayyel Cemaat” (“Tasarlanmış Topluluk”), ve Pan- İslamizm”, II. Abdülhamit’ten Mustafa Kemal’e Devlet ve Millet, Ünivar, Kerem (Der.), (İstanbul: İletişim Yayınları): 19- 51.
  • Eagleton (1996), Terry, İdeoloji, (Çev. Muttalip Özcan), (İstanbul: Ayrıntı Yayınları).
  • Ege, Nevzat Nurettin (1997), Prens Sabahaddin Hayatı ve İlmi Müdafaaları, (İstanbul: Güneş Neşriyat).
  • Emiroğlu, Kudret ve Aydın, Suavi (2003), Antropoloji Sözlüğü, (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları).
  • Evsile, Mehmet (2006), Açıklamalı Dizin, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, I-III (Açıklamalı Dizin İle), (Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları): 498-555.
  • Ziya Gökalp(a), “İttihat ve Terakki Kongresi”, İslam Mecmuası, 27 Teşrinievvel 1332/8 Kasım 1916, S. 48
  • Ziya Gökalp(b), “İttihat ve Terakki Kongresi”, İslam Mecmuası, 17 Teşrinisani 1332/30 Kasım 1916, S. 49, s. 987-994.
  • Çağrıcı, Mustafa (1995), “474 TDV İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, C. 11, s. 138-141.
  • Genç, Reşat (1998), Türkiye’de Lâikleştirme Yasaları, (Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları).
  • Hadot, Pierre (2011), Wittgenstein’ın “Tractatus Logico- Philosophicus”u Açısından Wittgenstein ve Dilin Sınırları, (Çeviren: Murat Erşen), (Ankara: Doğu Batı Yayınları).
  • Jameson, Fredric (2019), Dil Hapishanesi: Yapısalcılığın ve Rus Biçimciliğinin Eleştirel Öyküsü, (Çev. Mehmet H. Doğan, (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Jameson, Fredric (1997), Marksizm ve Biçim: Yirminci Yüzyılda Diyalektik Yazın Kuramları, (Çev. Mehmet H. Doğan), (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Kotlu, Emine (2007), Yapısalcı ve Post-Yapısalcı Sosyal Teoride Dil (Sosyal Teoride Bir Model Olarak Dil), Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kili, Suna ve Şeref Gözübüyük (2000), “Teşkilatı Esasiye Kanunu ve Değişiklikleri”, Türk Anayasa Metinleri (Sened-i İttifaktan Günümüze), (İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları): 120-141.
  • Lewis, Bernard (1993), Modern Türkiye’nin Doğuşu, (Çev. Metin Kıratlı), (Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları).
  • Mardin, Şerif (2019), Jön Türklerin Siyasî Fikirleri 1895-1908, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Mardin, Şerif (1996), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, (Çev. Mümtaz’er Türköne, Fahri Unan, İrfan Erdoğdu), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Marshall, Gordon (2005), Sosyoloji Sözlüğü, (Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü), (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları).
  • Nikitin, P. (1990), Ekonomi Politik, (Çev. Hamdi Konur), (Ankara: Sol Yayınları).
  • Özbudun, Ergun (2012), 1924 Anayasası, (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları).
  • Petrosyan, Yuriy Aşatoviç (1974), Sovyet Gözüyle Jöntürkler, (Çev. Mazlum Beyhan, Ayşe Hacıhasanoğlu), (Ankara: Bilgi Yayınevi Yayınları).
  • Seyitdanlıoğlu, Mehmet (1996), “Maliye Nâzırı Cavit Bey ve Ûlum-ı İktisadiyye ve İctimâ’iyye Mecmuası’nın Mukaddime ve Programı”, Liberal Düşünce Dergisi, 1 (1), s. 120-123.
  • Sorokin, Pitirim Alexandrovitch (1994), Çağdaş Sosyoloji Kuramlar (Çev. M. Münir Reşit Öymen), C. 1, (Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları).
  • Stalin, Josef V. (2013), Marksizm ve Dil, (Çev. S. Nuhoğlu), (İstanbul: Evrensel Yayınları).
  • Sungu, İhsan (1999), “Tanzimat ve Yeni Osmanlılar”, Tanzimat, (İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları), C. 2, s. 777-857.
  • Tanör, Bülent (2008), Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Titus, Charles H. (1931), “A Numenclature in Political Science”, American Political Science Review, 25 (1), s. 45-60.
  • Toprak, Zafer (2013), Türkiye’de Popülizm (1908-1923), (İstanbul: Doğan Kitap Yayınları).
  • Toynbee, Arnold J. (1998), 1920’lerde Türkiye Hilafet’in İlgası, (Çev. Hasan Aktaş), (İstanbul: Yöneliş Yayınları).
  • Tunaya, Tarık Zafer (1991), İslamcılık Akımı, (İstanbul: Simavi Yayınları).
  • Uçman, Abdullah (2003), “Mecmüa-i Fünûn”, Uygur, Mermi (1994), Dilin Gücü, (İstanbul: Kabalcı Yayınları).
  • Ülken, Hilmi Ziya (1992), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, (İstanbul: Ülken Yayınları).
  • Voloşinov, Valentin Nikolayeviç (2001), Marksizm ve Dil Felsefesi, (Çev. Mehmet Küçük), (İstanbul: Ayrıntı Yayınları).
  • Wittgenstein, Ludwig (2013), Tractatus Logico-Philosophicus, (Çev. Oruç Aruoba), (İstanbul: Metis Yayınları).
  • Yaguello, Marina (2001), “Fransızca Basıma Sunuş”, (Çev. Nilgün Tutal), Valentin Nikolayeviç Voloşinov, Marksizm ve Dil Felsefesi, (Çev. Mehmet Küçük), (İstanbul: Ayrıntı Yayınları): 30-42.
  • Yaran, Rahmi (1992), “Bid’at”, TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 6,(İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları): 129-131.
  • TBMM Zabıt Ceridesi, Resmi Ceride“Teşkilat-ı Esasiye Kanununun Bazı Mevaddının Tavzihan Tadiline Dair Kanun”, TBMM Zabıt Ceridesi, C. 3, Kanun No: 364, 29 Teşrinievvel 1339/29.10.1923, s. 80.
  • Resmi Ceride, 24 Rebiülevvel 1342/4 Kasım 1923, S. 40, s. 1.
  • “Türkiye Büyük Millet Meclisinin Hukuku Hâkimiyet ve Hükümraninin Mümessili Hakikisi Olduğuna Dair Heyeti Umumiye Kararı”, TBMM Zabıt Ceridesi, C. 24, Kanun No: 308, 18 Teşrinevvel 1338/18.10.1922, s. 314-315.
  • “Teşkilâtı Esasiye Kanunu Lâyihası ve Encümeni Mahsus Mazbatası”, TBMM Zabıt Ceridesi, C. 7, 20.01.1337, s. 321-339.

DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 38, 443 - 478, 22.12.2022
https://doi.org/10.56524/msydergi.1206333

Öz

Osmanlı-Türk modernleşme sürecinde modern bir dil ve terminoloji ve onunla içkin yeni bir yapı inşa edilmedi. Geleneksel meşrulaştırma söylemi Tanzimat Fermanı’ndan cumhuriyetin kuruluşuna değin, ekonomi-politik bilimin terminoloji ile ifade etmek gerekirse sürekli kendini “basit yeniden üretti”. Buna karşılık, Kuva-yı Milliye dönemi ve bu dönemde toplanan yerel ve ulusal ölçekli kongre belgelerindeki dil ve anlam yapılarının içerik analizi yapıldığında yeni bir dil ve yeni bir terminolojinin gelişmekte olduğu gözlemlenebilmektedir. 1921 Anayasası’nda Türk devriminin mantığı, “egemenlik bilâ kayd ü şart milletindir” ifadesi ile “dil”e geldi. Takip eden dönemde, bu yeni “dil” ve terminoloji ile ilintili yeni bir siyasal/kurumsal “yapı” inşası kaçınılmazdı. Bunun anlamı dilin, yine ekonomi-politik bilimden ödünç aldığımız tabirle, kendini “geniş yeniden üretmesi” suretiyle yeni bir rejimi inşa etmesidir.
Osmanlı-Türk aydını söz konusu olduğunda, gerek dillerinin kendi dünyalarının sınırlarını oluşturması, gerekse yeni kelime ve terminoloji oluşturmaktaki çekingenlikleri, yeni bir “dil” ve onunla içkin “yapı”nın inşa edilmesindeki başarısızlıkları dikkkat çekicidir. Tüm geleneksel-yapısal tahakkümlere rağmen, yine de, “dil”sel ve bununla içkin bir şekilde “yapı”sal dönüşüm, yeni bir rejimin inşası ile sonuçlanan modernleşme sürecine karşılık gelmektedir.
İncelemede, İmparatorluktan Cumhuriyete, Türkiye’de “dilsel dönüşüm”ün “yapısal dönüşüm”e etkisinin tarihsel süreçlerini izleyeceğiz.

Kaynakça

  • Kaynakça Gazete, Dergi, Risale, Yazma Eser
  • “Cemiyyet-i İlmiyye-i Osmaniye’nin Nizamnamesidir”, Mecmua-i Fünun, 1 (1), Muharrem 1279/Temmuz 1862, s. 2-3. “Din ile Hükümet Ayrılırsa”, Sırat-ı Müstakim, S. 178, 19 Kanun-ı Sani 1327/1 Şubat 1912, s. 354.
  • “Dün Camilerde Hutbe Nasıl Okundu?: Cumhuriyete ve Millete Dua Edildi”, İkdam, 8 Mart 1340/8 Mart 1924, s. 1. Ahmet Saip, Rehnüma-i İnkılap, Mısır, 1318.
  • Ali Suavi, “Demokrasi, Hükümet-i Halk, Müsavat”, Ulum, S. 18, 29 Muharrem 1287/1 Mayıs 1870, s. 1083-1108.
  • Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1060, 2 Mart 1924/25 Receb 1342, s. 1.
  • Lütfi Fikri, “Huzur-ı Hazret-i Hilafetpenahiye; Açık Arîza”, Tanin, Nr. 387, 10 Teşrin-i Sani 1923, s. 1.
  • Mehmet Akif, “Açık Mektup: Ebuzziya Tevfik Efendi’ye”, Sırat-ı Müstakim, 78 (1325/1910), s. 409-410.
  • Milli Egemenlik Belgeleri (2015), [Ankara], TBMM Basımevi, Yazıcı, Sefer (Der.), TBMM Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Başkanlığı Yayınları, Çeviri Hizmetleri Bölümü.
  • Namık Kemal, “Tanzimat”, İbret, Nr. 46, 4 Ramazan 1289, s. 1-2. Namık Kemal, “Usul-ı Meşveret Mektupları I”, Hürriyet, Nr. 12, 27 Cemaziyelevvel 1285 (14 Eylül 1868).
  • Gazi Mustafa Kemal (Atatürk), Nutuk-Söylev, C. 1-2, (Söylevi Hazırlayanlar: İsmail Arar, Uluğ İğdemir, Sami N. Özerdim), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1989.
  • Reşat, “El Hakku Ya’lû Velâ Yu’lâ Aleyh” Hürriyet, Nr. 1, 1 Rebiülevvel 1285 (29 Haziran 1868), s. 1-4.
  • Şeyh Saffet Efendi “Ehli Bedr ve Kuvayı Milliye”, Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1049, 12 Receb 1342/18 Şubat 1924, s. 3.
  • Şeyh Saffet Efendi “Türkler ve Kur’an-ı Kerim”, Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1064, 6 Mart 1924/29 Receb 1342, s. 3. Şeyh Saffet Efendi, “İçtihat Kapıları”, Hakimiyet-i Milliye, Nr. 1061, 26 Receb 1342/3 Mart 1924, s. 3. s. 975-978.
  • Araştırma ve Tetkik Eser
  • Arslan, Hüsamettin (1995), “Pozitivizm: Bir Bilim İdeolojisinin Anatomisi”, Türk Aydını ve Kimlik Sorunu, Şen, Sabahattin (Der.), (İstanbul: Bağlam Yayınları): 541-583.
  • Bayraktar, Bayram (1996), “Günümüzde Yeniden Değerlendirilmesi Gereken Bir Düşünür: Prens Sabahaddin Bey”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, , S. 6, s. 51-61.
  • Berkes, Niyazi (2012), Türkiye’de Çağdaşlaşma, Kuyaş, Ahmet (Haz.), (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Bora, Tanıl (2017), Cereyanlar: Türkiye’de Siyasî İdeolojiler, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Emir Bi’l-Ma’ruf Nehiy Ani’l-Münker, Deringil, Selim (2007), Osmanlı İmparatorluğu’nda “Geleneğin İcadı” “Muhayyel Cemaat” (“Tasarlanmış Topluluk”), ve Pan- İslamizm”, II. Abdülhamit’ten Mustafa Kemal’e Devlet ve Millet, Ünivar, Kerem (Der.), (İstanbul: İletişim Yayınları): 19- 51.
  • Eagleton (1996), Terry, İdeoloji, (Çev. Muttalip Özcan), (İstanbul: Ayrıntı Yayınları).
  • Ege, Nevzat Nurettin (1997), Prens Sabahaddin Hayatı ve İlmi Müdafaaları, (İstanbul: Güneş Neşriyat).
  • Emiroğlu, Kudret ve Aydın, Suavi (2003), Antropoloji Sözlüğü, (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları).
  • Evsile, Mehmet (2006), Açıklamalı Dizin, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, I-III (Açıklamalı Dizin İle), (Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları): 498-555.
  • Ziya Gökalp(a), “İttihat ve Terakki Kongresi”, İslam Mecmuası, 27 Teşrinievvel 1332/8 Kasım 1916, S. 48
  • Ziya Gökalp(b), “İttihat ve Terakki Kongresi”, İslam Mecmuası, 17 Teşrinisani 1332/30 Kasım 1916, S. 49, s. 987-994.
  • Çağrıcı, Mustafa (1995), “474 TDV İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, C. 11, s. 138-141.
  • Genç, Reşat (1998), Türkiye’de Lâikleştirme Yasaları, (Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları).
  • Hadot, Pierre (2011), Wittgenstein’ın “Tractatus Logico- Philosophicus”u Açısından Wittgenstein ve Dilin Sınırları, (Çeviren: Murat Erşen), (Ankara: Doğu Batı Yayınları).
  • Jameson, Fredric (2019), Dil Hapishanesi: Yapısalcılığın ve Rus Biçimciliğinin Eleştirel Öyküsü, (Çev. Mehmet H. Doğan, (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Jameson, Fredric (1997), Marksizm ve Biçim: Yirminci Yüzyılda Diyalektik Yazın Kuramları, (Çev. Mehmet H. Doğan), (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Kotlu, Emine (2007), Yapısalcı ve Post-Yapısalcı Sosyal Teoride Dil (Sosyal Teoride Bir Model Olarak Dil), Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kili, Suna ve Şeref Gözübüyük (2000), “Teşkilatı Esasiye Kanunu ve Değişiklikleri”, Türk Anayasa Metinleri (Sened-i İttifaktan Günümüze), (İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları): 120-141.
  • Lewis, Bernard (1993), Modern Türkiye’nin Doğuşu, (Çev. Metin Kıratlı), (Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları).
  • Mardin, Şerif (2019), Jön Türklerin Siyasî Fikirleri 1895-1908, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Mardin, Şerif (1996), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, (Çev. Mümtaz’er Türköne, Fahri Unan, İrfan Erdoğdu), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Marshall, Gordon (2005), Sosyoloji Sözlüğü, (Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü), (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları).
  • Nikitin, P. (1990), Ekonomi Politik, (Çev. Hamdi Konur), (Ankara: Sol Yayınları).
  • Özbudun, Ergun (2012), 1924 Anayasası, (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları).
  • Petrosyan, Yuriy Aşatoviç (1974), Sovyet Gözüyle Jöntürkler, (Çev. Mazlum Beyhan, Ayşe Hacıhasanoğlu), (Ankara: Bilgi Yayınevi Yayınları).
  • Seyitdanlıoğlu, Mehmet (1996), “Maliye Nâzırı Cavit Bey ve Ûlum-ı İktisadiyye ve İctimâ’iyye Mecmuası’nın Mukaddime ve Programı”, Liberal Düşünce Dergisi, 1 (1), s. 120-123.
  • Sorokin, Pitirim Alexandrovitch (1994), Çağdaş Sosyoloji Kuramlar (Çev. M. Münir Reşit Öymen), C. 1, (Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları).
  • Stalin, Josef V. (2013), Marksizm ve Dil, (Çev. S. Nuhoğlu), (İstanbul: Evrensel Yayınları).
  • Sungu, İhsan (1999), “Tanzimat ve Yeni Osmanlılar”, Tanzimat, (İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları), C. 2, s. 777-857.
  • Tanör, Bülent (2008), Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları).
  • Titus, Charles H. (1931), “A Numenclature in Political Science”, American Political Science Review, 25 (1), s. 45-60.
  • Toprak, Zafer (2013), Türkiye’de Popülizm (1908-1923), (İstanbul: Doğan Kitap Yayınları).
  • Toynbee, Arnold J. (1998), 1920’lerde Türkiye Hilafet’in İlgası, (Çev. Hasan Aktaş), (İstanbul: Yöneliş Yayınları).
  • Tunaya, Tarık Zafer (1991), İslamcılık Akımı, (İstanbul: Simavi Yayınları).
  • Uçman, Abdullah (2003), “Mecmüa-i Fünûn”, Uygur, Mermi (1994), Dilin Gücü, (İstanbul: Kabalcı Yayınları).
  • Ülken, Hilmi Ziya (1992), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, (İstanbul: Ülken Yayınları).
  • Voloşinov, Valentin Nikolayeviç (2001), Marksizm ve Dil Felsefesi, (Çev. Mehmet Küçük), (İstanbul: Ayrıntı Yayınları).
  • Wittgenstein, Ludwig (2013), Tractatus Logico-Philosophicus, (Çev. Oruç Aruoba), (İstanbul: Metis Yayınları).
  • Yaguello, Marina (2001), “Fransızca Basıma Sunuş”, (Çev. Nilgün Tutal), Valentin Nikolayeviç Voloşinov, Marksizm ve Dil Felsefesi, (Çev. Mehmet Küçük), (İstanbul: Ayrıntı Yayınları): 30-42.
  • Yaran, Rahmi (1992), “Bid’at”, TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 6,(İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları): 129-131.
  • TBMM Zabıt Ceridesi, Resmi Ceride“Teşkilat-ı Esasiye Kanununun Bazı Mevaddının Tavzihan Tadiline Dair Kanun”, TBMM Zabıt Ceridesi, C. 3, Kanun No: 364, 29 Teşrinievvel 1339/29.10.1923, s. 80.
  • Resmi Ceride, 24 Rebiülevvel 1342/4 Kasım 1923, S. 40, s. 1.
  • “Türkiye Büyük Millet Meclisinin Hukuku Hâkimiyet ve Hükümraninin Mümessili Hakikisi Olduğuna Dair Heyeti Umumiye Kararı”, TBMM Zabıt Ceridesi, C. 24, Kanun No: 308, 18 Teşrinevvel 1338/18.10.1922, s. 314-315.
  • “Teşkilâtı Esasiye Kanunu Lâyihası ve Encümeni Mahsus Mazbatası”, TBMM Zabıt Ceridesi, C. 7, 20.01.1337, s. 321-339.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cenk Reyhan

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Reyhan, C. (2022). DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ. Memleket Siyaset Yönetim, 17(38), 443-478. https://doi.org/10.56524/msydergi.1206333
AMA Reyhan C. DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ. Memleket Siyaset Yönetim. Aralık 2022;17(38):443-478. doi:10.56524/msydergi.1206333
Chicago Reyhan, Cenk. “DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ”. Memleket Siyaset Yönetim 17, sy. 38 (Aralık 2022): 443-78. https://doi.org/10.56524/msydergi.1206333.
EndNote Reyhan C (01 Aralık 2022) DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ. Memleket Siyaset Yönetim 17 38 443–478.
IEEE C. Reyhan, “DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ”, Memleket Siyaset Yönetim, c. 17, sy. 38, ss. 443–478, 2022, doi: 10.56524/msydergi.1206333.
ISNAD Reyhan, Cenk. “DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ”. Memleket Siyaset Yönetim 17/38 (Aralık 2022), 443-478. https://doi.org/10.56524/msydergi.1206333.
JAMA Reyhan C. DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ. Memleket Siyaset Yönetim. 2022;17:443–478.
MLA Reyhan, Cenk. “DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ”. Memleket Siyaset Yönetim, c. 17, sy. 38, 2022, ss. 443-78, doi:10.56524/msydergi.1206333.
Vancouver Reyhan C. DİL VE YAPI: OSMANLI-TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE DİLSEL DÖNÜŞÜMÜN YAPISAL DÖNÜŞÜME ETKİSİ. Memleket Siyaset Yönetim. 2022;17(38):443-78.