This study aims to examine the relationship between
the talent exam grades (2016) of 2 voice hearing, 3 voice hearing, 4 voice
hearing, melody repetition, rythym repetition, dictation and solfege and the
implementation exam grades which is a part of final exam (2018) of second class
undergraduate music education students of a University located in Blacksea
reagion. The same questions were directed to the students both in talent exam
and the final exam of Musical Hearing, Reading and Writing lesson at the end of
the second semester of the second year, and the corelation among two exam
scores are examined. The data is obtained from the talent exam and implementation exam. In 2016, 44 of 50
students who became successfull in talent exam of the related university Fine
Arts Faculty Fine Arts Education Branch Music Education Department registered
to the school. The study group consists
of the same 44 students who were 2nd class students in 2016. The talent exam
grades and implementation exam grades which was held at the end of the second
year are analysed and compared by using statistical analysis programs that
frequently used in social sciences. The relationship between the grades is
measured with Pearson Correlation Coefficient.. As the result of the study,
it’s understood that there low relationship, which is not meaningful, between
talent exam grades and implementation exam grades of two voice hearing, three
voice hearing, four voice hearing, melody repetition, rythym repetition,
dictation and solfege. Dictation grades are higher in implementation exam.
Music Education Talent Exam Melody Repetition Rythym Repetition
Bu çalışmada, Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi
Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Özel Yetenek Sınavı
(2016) 2 ses, 3 ses, 4 ses, ezgi tekrarı, ritim tekrarı, dikte ve solfej
deşifre sorularının sınav puanları ile aynı soruların aynı öğrencilere 2018
yılında, (ikinci sınıf sonunda) Müziksel İşitme Okuma Yazma dersi final
sınavının bir bölümü olan “Uygulama” sınavında tekrar sorulması sonucu
aldıkları puanlar arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Veriler, Özel Yetenek Sınavından ve M.İ.O.Y. sınavı Uygulama aşamasından elde
edilmiştir. 2016 yılında ilgili üniversitenin Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar
Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında yapılan Yetenek Sınavını kazanan
50 öğrenciden 44’ü kayıt yaptırmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2018 yılında ikinci sınıf olan aynı 44
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubunun Yetenek Sınavı puanları ile ikinci
sınıfın sonunda yapılan Uygulama puanları, SPSS 21 programı ve Microsoft Excel
kullanılarak analiz edilmiş ve gerekli karşılaştırmalar yapılmıştır. Yetenek
Sınavı puanları ve Uygulama puanları arasındaki ilişki, Pearson Korelasyon
Katsayısı ile hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda yetenek sınavı ile uygulama
puanları arasında 2 ses işitme, 3 ses işitme, 4 ses işitme, ezgi tekrarı, ritim
tekrarı, dikte ve solfej deşifrede anlamlı olmayan düşük düzeyde bir ilişki
olduğu görülmüştür. Dikte puanı uygulamada daha yüksek çıkmıştır.
Müzik Eğitimi Özel Yetenek Sınavı Ezgi Tekrarı Ritim Tekrarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler - Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |