Bu makalede Yakıt Pili (YP) ve Güneş Panelleri (GP)
karma sisteminde hem reaktif güç kontrolü hem de yük üzerindeki gerilimin genliğinin
denetimi yapılmaktadır. Güç sistemlerinde hem harmoniklerin azaltılması hem de güç
faktörünün düzeltilmesi için kompanzasyon yapılması gerekmektedir. Bu kompanzasyon
sistemlerinin daha gelişmişi olan STATCOM yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır.
STATCOM iki seviyeli evirici kontrollü bir eviricidir ve reaktif gücü ortadan kaldırmak
için kondansatörleri devreye alıp çıkartarak gerekli ayarlamaları yapmaktadır. Burada
evirici kapı sinyallerini üretmek ve kontrol etmek için Bulanık Mantık Denetleyici
(BMD) kullanılmaktadır. Ayrıca yük tarafında YP ve GP sisteminden elde edilen Doğru
Akım (DA) yeşil bir barada birleştirilmekte ve elde edilen gerilim yine bir evirici
vasıtasıyla Alternatif Akıma (AA) çevrilmektedir. Burada da yine BMD kullanılarak
yükler üzerinde 380V/50 Hz’lik sabit gerilim elde edilmeye çalışılmıştır. Dolayısıyla
sistem hem yükler üzerinde gerilim kontrolü yaparken hem de kompanzasyon yapmaktadır.
Tüm sistemin benzetimi MATLAB/Simulink ortamında gerçekleştirilmiştir.
In this study, both the reactive power and
amplitude of the voltage on the load are controlled in the Fuel Cell (FC)/Solar
Panels (SP) hybrid system. Compensation is required to reduce harmonics and to
correct power factor in power systems. STATCOM, a more advanced version of
these compensation systems, has started to be widely used. STATCOM has a
two-level inverter and it performs the necessary adjustments by switching the
capacitors to remove the reactive power in the system. The Fuzzy Logic
Controller (FLC) is used here to generate and control inverter gate
signals. In addition, the direct current (DC) obtained from the FC/SP
system on the load side is connected to a green bus and the obtained voltage is
converted to Alternating Current (AC) by means of an inverter. Again using
FLC, it was tried to obtain constant voltage of 380V / 50 Hz on the
loads. Therefore, the system performs both controlling the voltage on the
loads and compensation. Simulation of the whole system was performed in
MATLAB / Simulink environment.
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Elektrik, Elektronik Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |