One of the most important debates in moral philosophy is about sources or foundations of human moral behavior. Different moral theories give us different explanations for human moral behavior. A considerable number of such theories argue that human moral behavior can be reduced to a set of founding principles. For these traditional accounts of morality, human conduct should be examined from a strictly foundationalist perspective. However, there is another and hardly a traditional line in which human moral behavior is a necessary by-product of and should be considered in reference to socialization. John Dewey, one of the important philosophers of this second line, defines the boundaries for this anti-foundationalist side of human morality. For him, morality does not have universal rules or sources and it is not something completely different from habit or custom. Keeping all this in mind, this study aims to employ Dewey’s ethical framework and his conception of morality to understand and evaluate current discussion in moral philosophy. The view evolutionary morality in general has some problems caused by the foundationalist attitude towards morality. It can be argued that a different reading of Darwinian evolutionary morality can help us to avoid taking human moral behavior as a direct consequence of biological determination and unpersuasive results of sociobiological account. In order to achieve this; this study reconsider the notion of altruistic behavior, which is one of the frequently revisited concepts of Darwinian evolutionary morality, in communication with Dewey’s ethical framework.
Ahlak felsefesi’nin en önemli tartışmalarından biri insanın ahlaki davranışının kaynağı veya temelleri hakkındadır. Farklı ahlak teorileri insanın ahlaki davranışı için farklı açıklamalar sunmaktadırlar. Bu teorilerin pek çoğu, insanın ahlaki davranışının bir takım kurucu ilkelere indirgenebileceğini iddia etmektedirler. Bu geleneksel ahlak açıklamalarına göre, insanın davranışları katı bir şekilde temelci bir bakış açısından incelenmelidir. Ancak, insanın ahlaki davranışının zorunlu bir ürün olarak insanın sosyalleşmesine göre düşünüldüğü başka bir geleneksel çizgi de vardır. Bu ikinci çizginin önemli filozoflarından John Dewey, bu temelci görüşe karşı taraftaki ahlak anlayışı için sınırlar tanımlamaktadır. Dewey için ahlak, evrensel kurallara ve kaynaklara sahip değildir ve alışkanlık ya da gelenekten tamamen farklı değildir. Bütün bunları düşünerek, bu çalışma ahlak felsefesinin bu güncel tartışmasını anlamak ve değerlendirmek amacıyla Dewey’nin ahlaki çerçevesini ve ahlak anlayışını sunmayı amaçlamaktadır. Genel olarak evrimsel ahlak, ahlaka yönelik temelci tavırdan kaynaklanan bazı problemlere sahiptir. Darwinci evrimsel ahlakın farklı bir okumasının, insanın ahlaki davranışının biyolojik belirlenimin doğrudan bir sonucu olarak görülmesinden ve sosyobiyolojik yaklaşımın ikna edici olmayan sonuçlarından kaçınmamıza yardımcı olacağı iddia edilebilir. Bu amaçla, bu çalışma Darwinci evrimsel ahlakın sıkça yinelenen kavramlarından biri olan özgeci davranış nosyonunu Dewey’nin ahlaki çerçevesi ile iletişim içinde yeniden ele almaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |