BibTex RIS Kaynak Göster

YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 38, 01.04.2015

Öz

Çalışma, yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelere uygulanansorun çözme eğitiminin hemşirelerin stresle başa çıkma tarzlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.Deney ve kontrol gruplarını içine alan, ön-test ve son-test ölçümlü deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini bir eğitim araştırma hastanesinin yoğun bakım servislerinde çalışan 84 hemşire, örneklemini ise 63 hemşire oluşturmuş olup, 32’si deney 31’i ise kontrol grubuna alınmıştır. Araştırmada Tanımlayıcı Anket Formu, Stresle Başaçıkma Tarzları Ölçeği (SBTÖ) kullanılmıştır. Deney grubuna, sekiz seanslık, birebir görüşme şeklinde, 20-30 dk sorun çözme eğitimi verilmiş, kontrol grubuna hiçbir işlem yapılmamıştır. Eğitim bitiminde ve üç ay sonra her iki gruba ölçekler tekrar uygulanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede Ki-kare, Student t, ANOVA, LSD testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda deney grubundaki hemşirelerin, kontrol grubuna göre, eğitim sonrasında ve 3 ay sonrasında, SBTÖ alt boyutlarından kendine güvenli yaklaşım, iyimser yaklaşım, sosyal desteğe başvurma puan ortalamasının arttığı, çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım puan ortalamasının azaldığı saptanmıştır. Sonuçlar istatistiksel açıdan anlamlıdır. Sorun çözme eğitiminin, hemşirelerin etkin başa çıkma yöntemleri geliştirmesinde etkili olduğu belirlenmiştir

THE EFFECTIVENESS OF PROBLEM SOLVING TRAINING ON THEIR WAYS OF COPING WITH STRESS TO NURSES WHO WORK AT INTENSIVE CARE UNITS

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 38, 01.04.2015

Öz

This experimental study was applied to intensive care unit nurses for the purpose of evaluating the effect of problem solving training on their ways of coping with stress.Universe of the study was consisted of 63 nurses who work at intensive care units of a research-education hospital. Information Form and Ways of Coping Inventory were distributed to volunteers (32 nurses for experimental group and 31 nurses for control group). A training program which consisted of eight sessions, durations of each were about 20-30 minutes, was applied to each nurse of experimental group individually. On the other hand, control group was not subjected to any training. Scales were again filled immediately after the training ended and three months after the training ended both groups. In evaluation of the data chi-square, student-t, ANOVA and Least Significant Difference was used.It was determined that in nurses of experimental group according to nurses of the control groups both immediately after the training ended and three months after the training ended increased mean score of self confident, optimistic, and seeking of social support and decreased mean score of helpless, and submissive from sub-dimensions of Ways of Coping Scale. Results were statistically significant. Our findings indicated that problem solving training applied to nurses was affect at development of effective coping style

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA54AP58UF
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Havva Akpınar Bu kişi benim

Gül Ünsal Barlas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, H., & Barlas, G. Ü. (2015). YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 2(1), 30-38.
AMA Akpınar H, Barlas GÜ. YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ. MMJ. Nisan 2015;2(1):30-38.
Chicago Akpınar, Havva, ve Gül Ünsal Barlas. “YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 2, sy. 1 (Nisan 2015): 30-38.
EndNote Akpınar H, Barlas GÜ (01 Nisan 2015) YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 2 1 30–38.
IEEE H. Akpınar ve G. Ü. Barlas, “YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ”, MMJ, c. 2, sy. 1, ss. 30–38, 2015.
ISNAD Akpınar, Havva - Barlas, Gül Ünsal. “YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 2/1 (Nisan 2015), 30-38.
JAMA Akpınar H, Barlas GÜ. YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ. MMJ. 2015;2:30–38.
MLA Akpınar, Havva ve Gül Ünsal Barlas. “YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, c. 2, sy. 1, 2015, ss. 30-38.
Vancouver Akpınar H, Barlas GÜ. YOĞUN BAKIM SERVİSLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERE UYGULANAN SORUN ÇÖZME EĞİTİMİNİN HEMŞİRELERİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARINA ETKİSİ. MMJ. 2015;2(1):30-8.