Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 148 - 154, 19.12.2023
https://doi.org/10.47572/muskutd.1292834

Öz

Specific learning disorder (SLD) is defined as the difficulty an individual has been experiencing for at least six months in using their learning and academic skills despite appropriate interventions being provided. Family physicians are doctors who comprehensively evaluate individuals under their responsibility for diagnosis, treatment, rehabilitation, and counseling services. Therefore, it is important that family physicians notice the symptoms of SLD in children and direct them for diagnosis, evaluation, and intervention. The aim of this study was to examine the knowledge and awareness levels of family physicians about SLD. For the research, the Special Learning Disorder Knowledge and Awareness Level Questionnaire" was developed by the researchers and administered to family physicians serving in various cities in Turkey. The data were obtained with the voluntary participation of 125 family physicians in an electronic environment. Statistical analyses were conducted by calculating the frequency and percentage values of the responses given by the family physicians to the questionnaire items. According to the research findings, it was determined that family physicians have knowledge deficiencies regarding the definition, etiology, prevalence, diagnosis, evaluation, and intervention processes of SLD. Additionally, it was determined that the awareness of family physicians about SLD is low and they mostly acquire information through the internet and social media (such as Instagram/Twitter) and books/articles. It is vital to implement the necessary interventions along with the early diagnosis of SLD. Therefore, it is important to increase the knowledge and awareness of family physicians so that they can notice individuals with SLD in early childhood and direct them to the diagnosis-evaluation and intervention processes.

Proje Numarası

Çalışma bir proje ile desteklenmemiştir.

Kaynakça

  • 1. Kılıç BG. Özgül öğrenme bozukluğu. İçinde: Pekcanlar Akay A, Ercan ES, eds. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, 2. Baskı. Ankara: Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatri Derneği, ss 87-95, 2016.
  • 2. American Psychatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington: American Psychiatric Publishing, 2013.
  • 3. Margari L, Buttiglione M, Craig F, et al. Neuropsychopathological comorbidities in learning disorders. BMC Neurol. 2013;13:198.
  • 4. Willcutt EG, McGrath LM, Pennington BF, et al. Understanding comorbidity between specific learning disabilities. New Dir Child Adolesc Dev. 2019;2019(165):91-109.
  • 5. Temeltürk RD. Özel öğrenme güçlüğüne eşlik eden diğer tanılar. İçinde: Öğülmüş K, ed. Özel Öğrenme Güçlüğü Aile Rehberi. Ankara: Nobel Yayıncılık, ss 41-50, 2021.
  • 6. Altay MA, Görker I. Assessment of psychiatric comorbidity and WISC-R profiles in cases diagnosed with specific learning disorder according to DSM-5 criteria. Noro Psikiyatr Ars. 2017;55(2):127-34.
  • 7. Pierangelo R, Giuliani G. Teaching students with learning disabilities: A step-by-step guide for educators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2008.
  • 8. Melekoğlu MA. Özel öğrenme güçlüğüne giriş. İçinde: Melekoğlu MA, Çakıroğlu O, eds. Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar. Ankara: Vize Akademik, ss 15-44, 2019.
  • 9. Öğülmüş K. Özel öğrenme güçlüğü tanılanma süreci. Kırıkkale Üni Tıp Fak Derg. 2021;23(2):395-404.
  • 10. Gökten ES, Duman NS. Şemsiye bir bozukluk: Özgül öğrenme bozukluğu. Turk J Child Adolesc Ment Health. 2020;27(3):126-33.
  • 11. Özer E. Özel öğrenme güçlüğüne olan öğrenciler için kullanılan müdahaleler nelerdir? İçinde: Öğülmüş K, ed. Özel Öğrenme Güçlüğü Aile Rehberi. Ankara: Nobel Yayıncılık, ss 177-189, 2021.
  • 12. Görgün B. Akıcı okuma ve okuduğunu anlama destek eğitim programının (Oka2dep) özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerine etkisi (Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 2018.
  • 13. Yıldız M, Melekoğlu MA. Investigation of studies on reading comprehension skills of individuals with specific learning disabilities. Inonu Univ J Fac Educ. 2020;21(3):1274-303.
  • 14. İlker Ö, Melekoğlu MA. İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üni Eğit Bil Fak Özel Eğit Derg. 2017;18(3):443-69.
  • 15. Öğülmüş K. Öz düzenlemeli strateji geliştirme modeli temelinde şekillendirilen öğretim paketinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin öykü yazma becerilerine etkisi (Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 2018.
  • 16. Alghamdi A, Jitendra AK, Lein AE. Teaching students with mathematics disabilities to solve multiplication and division word problems: The role of schema-based instruction. ZDM Math Educ. 2020;52(1):125-37.
  • 17. Altay MA, Görker I. Kombine tip özgül öğrenme bozukluğunda uygun müdahale ile WISC-R profilinde ve klinik bulgularda düzelme mümkün mü: 3 yıllık takip sonuçları. Namık Kemal Tıp Derg. 2019;7(3):236-44.
  • 18. Aile Hekiminin Tanımı. Aile Hekimliği Daire Başkanlığı. Erişim tarihi 01.02.2023, https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/ailehekimligi/aile-hekiminin-tan%C4%B1m%C4%B1.html
  • 19. Neden Aile Hekimliği? Aile Hekimliği Daire Başkanlığı. Erişim tarihi 01.02.2023, https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/ailehekimligi/neden-aile-hekimli%C4%9Fi.html
  • 20. Pirinççi S, Aksu H, Abacıgil F, et al. Tıp fakültesi 6. sınıf öğrencilerinde otizm spektrum bozukluğu ile ilgili bilgi ve farkındalık düzeyi. Turk J Child Adolesc Ment Health. 2019;26(3):97-102.
  • 21. Arslan R, Yanık D. Sağlık çalışanlarının çocukluk çağı otizmi hakkında bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniv Sağ Hizm MYO Derg. 2022;10(3):930-40.
  • 22. Gölbaşı H, Demirel Y, Nemmezi-Karaca S, et al. Sivas il merkezinde otizm spektrum bozukluğunun yaygınlığı ve aile sağlığı merkezleri sağlık çalışanlarının otizm spektrum bozukluğu farkındalıkları. Cukurova Med J. 2021;46(3):998-1008.
  • 23. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi, 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2013.
  • 24. Erkuş A. Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • 25. Biernacki P, Waldorf D. Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Sociol Methods Res. 1981;10(2):141-63.
  • 26. Büyüköztürk Ş, Kılıç-Çakmak E, Akgün ÖE, et al. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 25. Baskı. Ankara: Pegem Yayınevi, 2018.
  • 27. Tan Ş. Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme KPSS El Kitabı. Ankara: Pegem Yayınevi, 2014. 28. Sices L, Feudtner C, McLaughlin J, et al. How do primary care physicians manage children with possible developmental delays? A national survey with an experimental design. Pediatrics. 2004;113(2):274-82.

Aile Hekimlerinin Özgül Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Bilgi ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 148 - 154, 19.12.2023
https://doi.org/10.47572/muskutd.1292834

Öz

Özgül öğrenme bozukluğu (ÖÖB), bireye gerekli müdahaleler yapılmasına rağmen bireyin en az altı aydır devam eden öğrenme ve akademik becerilerini kullanmada yaşadığı güçlük olarak ifade edilmektedir. Aile hekimleri sorumluluğu altında olan hastaları tanı, tedavi, rehabilitasyon ve danışmanlık hizmetleri kapsamında bütüncül olarak ele alıp değerlendiren hekimlerdir. Dolayısıyla aile hekimlerinin kendilerine başvuran çocukların ÖÖB belirtilerini fark edip bu çocukları tanı-değerlendirme ve müdahale için yönlendirmelerinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, aile hekimlerinin ÖÖB’ye ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Türkiye’nin çeşitli illerinde hizmet veren aile hekimlerine "Özgül Öğrenme Bozukluğu Bilgi ve Farkındalık Düzeyi İnceleme Anketi" araştırmacılar tarafından geliştirilerek uygulanmıştır. Veriler, elektronik ortamda 125 aile hekiminin gönüllü katılımıyla elde edilmiştir. Anket maddelerine ilişkin aile hekimlerinin verdikleri cevapların frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre aile hekimlerinin ÖÖB’nin tanım, etiyoloji, yaygınlık, tanılama, değerlendirme ve müdahale süreçlerine ilişkin bilgi eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, aile hekimlerinin ÖÖB farkındalığının düşük olduğu, daha çok internet ve sosyal medya (Instagram/Twitter gibi) ile kitap/makaleler aracılığıyla bilgi edindikleri belirlenmiştir. ÖÖB erken tanısı ile birlikte gerekli müdahalelerin uygulanması oldukça önemlidir. Bu nedenle, aile hekimlerinin ÖÖB’li bireyleri erken çocukluk döneminde fark edip tanı-değerlendirme ve müdahale süreçlerine yönlendirebilmeleri için bilgi ve farkındalıklarının artırılmasının önemli olduğu düşülmektedir.

Destekleyen Kurum

Çalışmayı destekleyen herhangi bir kurum ya da kuruluş bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Çalışma bir proje ile desteklenmemiştir.

Teşekkür

Çalışmanın katılımcıları olan aile hekimlerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Kılıç BG. Özgül öğrenme bozukluğu. İçinde: Pekcanlar Akay A, Ercan ES, eds. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, 2. Baskı. Ankara: Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatri Derneği, ss 87-95, 2016.
  • 2. American Psychatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington: American Psychiatric Publishing, 2013.
  • 3. Margari L, Buttiglione M, Craig F, et al. Neuropsychopathological comorbidities in learning disorders. BMC Neurol. 2013;13:198.
  • 4. Willcutt EG, McGrath LM, Pennington BF, et al. Understanding comorbidity between specific learning disabilities. New Dir Child Adolesc Dev. 2019;2019(165):91-109.
  • 5. Temeltürk RD. Özel öğrenme güçlüğüne eşlik eden diğer tanılar. İçinde: Öğülmüş K, ed. Özel Öğrenme Güçlüğü Aile Rehberi. Ankara: Nobel Yayıncılık, ss 41-50, 2021.
  • 6. Altay MA, Görker I. Assessment of psychiatric comorbidity and WISC-R profiles in cases diagnosed with specific learning disorder according to DSM-5 criteria. Noro Psikiyatr Ars. 2017;55(2):127-34.
  • 7. Pierangelo R, Giuliani G. Teaching students with learning disabilities: A step-by-step guide for educators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2008.
  • 8. Melekoğlu MA. Özel öğrenme güçlüğüne giriş. İçinde: Melekoğlu MA, Çakıroğlu O, eds. Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar. Ankara: Vize Akademik, ss 15-44, 2019.
  • 9. Öğülmüş K. Özel öğrenme güçlüğü tanılanma süreci. Kırıkkale Üni Tıp Fak Derg. 2021;23(2):395-404.
  • 10. Gökten ES, Duman NS. Şemsiye bir bozukluk: Özgül öğrenme bozukluğu. Turk J Child Adolesc Ment Health. 2020;27(3):126-33.
  • 11. Özer E. Özel öğrenme güçlüğüne olan öğrenciler için kullanılan müdahaleler nelerdir? İçinde: Öğülmüş K, ed. Özel Öğrenme Güçlüğü Aile Rehberi. Ankara: Nobel Yayıncılık, ss 177-189, 2021.
  • 12. Görgün B. Akıcı okuma ve okuduğunu anlama destek eğitim programının (Oka2dep) özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerine etkisi (Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 2018.
  • 13. Yıldız M, Melekoğlu MA. Investigation of studies on reading comprehension skills of individuals with specific learning disabilities. Inonu Univ J Fac Educ. 2020;21(3):1274-303.
  • 14. İlker Ö, Melekoğlu MA. İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üni Eğit Bil Fak Özel Eğit Derg. 2017;18(3):443-69.
  • 15. Öğülmüş K. Öz düzenlemeli strateji geliştirme modeli temelinde şekillendirilen öğretim paketinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin öykü yazma becerilerine etkisi (Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 2018.
  • 16. Alghamdi A, Jitendra AK, Lein AE. Teaching students with mathematics disabilities to solve multiplication and division word problems: The role of schema-based instruction. ZDM Math Educ. 2020;52(1):125-37.
  • 17. Altay MA, Görker I. Kombine tip özgül öğrenme bozukluğunda uygun müdahale ile WISC-R profilinde ve klinik bulgularda düzelme mümkün mü: 3 yıllık takip sonuçları. Namık Kemal Tıp Derg. 2019;7(3):236-44.
  • 18. Aile Hekiminin Tanımı. Aile Hekimliği Daire Başkanlığı. Erişim tarihi 01.02.2023, https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/ailehekimligi/aile-hekiminin-tan%C4%B1m%C4%B1.html
  • 19. Neden Aile Hekimliği? Aile Hekimliği Daire Başkanlığı. Erişim tarihi 01.02.2023, https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/ailehekimligi/neden-aile-hekimli%C4%9Fi.html
  • 20. Pirinççi S, Aksu H, Abacıgil F, et al. Tıp fakültesi 6. sınıf öğrencilerinde otizm spektrum bozukluğu ile ilgili bilgi ve farkındalık düzeyi. Turk J Child Adolesc Ment Health. 2019;26(3):97-102.
  • 21. Arslan R, Yanık D. Sağlık çalışanlarının çocukluk çağı otizmi hakkında bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniv Sağ Hizm MYO Derg. 2022;10(3):930-40.
  • 22. Gölbaşı H, Demirel Y, Nemmezi-Karaca S, et al. Sivas il merkezinde otizm spektrum bozukluğunun yaygınlığı ve aile sağlığı merkezleri sağlık çalışanlarının otizm spektrum bozukluğu farkındalıkları. Cukurova Med J. 2021;46(3):998-1008.
  • 23. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi, 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2013.
  • 24. Erkuş A. Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • 25. Biernacki P, Waldorf D. Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Sociol Methods Res. 1981;10(2):141-63.
  • 26. Büyüköztürk Ş, Kılıç-Çakmak E, Akgün ÖE, et al. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 25. Baskı. Ankara: Pegem Yayınevi, 2018.
  • 27. Tan Ş. Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme KPSS El Kitabı. Ankara: Pegem Yayınevi, 2014. 28. Sices L, Feudtner C, McLaughlin J, et al. How do primary care physicians manage children with possible developmental delays? A national survey with an experimental design. Pediatrics. 2004;113(2):274-82.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İç Hastalıkları, Klinik Tıp Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esmehan Özer 0000-0001-5919-8072

Rahime Duygu Temeltürk 0000-0002-9303-5944

Proje Numarası Çalışma bir proje ile desteklenmemiştir.
Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özer, E., & Temeltürk, R. D. (2023). Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 10(3), 148-154. https://doi.org/10.47572/muskutd.1292834
AMA Özer E, Temeltürk RD. Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder. MMJ. Aralık 2023;10(3):148-154. doi:10.47572/muskutd.1292834
Chicago Özer, Esmehan, ve Rahime Duygu Temeltürk. “Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 10, sy. 3 (Aralık 2023): 148-54. https://doi.org/10.47572/muskutd.1292834.
EndNote Özer E, Temeltürk RD (01 Aralık 2023) Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 10 3 148–154.
IEEE E. Özer ve R. D. Temeltürk, “Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder”, MMJ, c. 10, sy. 3, ss. 148–154, 2023, doi: 10.47572/muskutd.1292834.
ISNAD Özer, Esmehan - Temeltürk, Rahime Duygu. “Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 10/3 (Aralık 2023), 148-154. https://doi.org/10.47572/muskutd.1292834.
JAMA Özer E, Temeltürk RD. Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder. MMJ. 2023;10:148–154.
MLA Özer, Esmehan ve Rahime Duygu Temeltürk. “Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, c. 10, sy. 3, 2023, ss. 148-54, doi:10.47572/muskutd.1292834.
Vancouver Özer E, Temeltürk RD. Examination Family Physicians’ Knowledge and Awareness of Specific Learning Disorder. MMJ. 2023;10(3):148-54.