Okul sağlığı, okulda ve çevresinde sağlığı olumsuz olarak etkileyen her türlü etmenin denetimi ile okulda ça- lışanların ve öğrencilerin sağlıklarının en üst düzeye çıkartılması çalışmalarının tümünü kapsamaktadır. Okul sağlığı hizmetlerinin amacı, toplumda okul çağındaki bütün çocukların mümkün olan en iyi bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığa kavuşmalarını sağlamak ve bu durumu sürdürmek böylece çocukların, dolayısıyla toplumun, sağlık düzeyini yükseltmektir. Bu nedenle okula başlarken ve okul çağı süresince sağlık taramalarının yapılma- sı, sağlık durumlarının değerlendirilmesi bazı hastalıkların erken dönemde saptanması ve tanı konulmasında, tedavi olanaklarından yararlanmasında, dolayısıyla gelecekteki sağlıklı toplumun temelinin atılmasında büyük önem taşımaktadır. Ülkemizde okul sağlığı kavramının yeterince yerleşmemiş olması ve bu konuda farkındalığın olmamasının, büyük bir toplumsal yük oluşturduğu vurgulanmaktadır. “Ne kadar geriye bakarsanız, o kadar ileriyi görebilir- siniz” (Churchill) sözü doğrultusunda bugün okul sağlığı konusunda gerçekleştirilen çalışmaların geçmişle olan bağını kurmak adına okul sağlığı konusuna tarihsel bir bakış önem taşımaktadır. Eğitim tarihimizde “okul sağlığı” kavramı “mektep hıfzıssıhhası” terimiyle ifade edilmiş ve konu hakkındaki farkındalığı arttırma çabası doğrultusunda çeşitli kitaplar yazılmıştır. Bu kitaplardan biri 1929-1930 yıllarına ait İstanbul Erkek Muallim Mektebi Tabii İlimler Muallimi M. Cemal tarafından kaleme alınan ve Kanaat Kütüp- hanesi tarafından yayınlanmış olan “Yeni Mektep Hıfzıssıhhası”dır. Okul sağlığı ile ilgili çalışmalara güzel bir örnek teşkil edeceği düşüncesi ile poster bildirimizde bu kitabın içeriği tanıtılacaktır
Okul sağlığı Hıfzıssıhha Hıfzıssıhha tarihi Eğitim tarihi Hıfzıssıhha literatürü
School hygiene includes both checking in any factors which adversely affect health at school and its
environment, and working for maximizing the health of school employees and students. The purpose of
school hygiene services is to improve and to keep on physical, psychological and social well-being of children
and the society. These services have been developed in different ways around the world but the fundamentals
are constant: the early detection, correction, prevention or amelioration of disease, disability and abuse from
which school aged children can suffer.
It is emphasized that the concept of school hygiene is not settled enough in Turkey and lack of awareness on
this issue creates a large social burden. According to the famous Winston Churchill quote “the further you
can look back, the further you can see forward” a historical overview of “school hygiene” issue is important
to establish the link with studies carried out today and in the past.
In Turkish education history the term «school hygiene» has been mentioned as «mektep hıfzıssıhhası» and
various books have been written to effort to increase the awareness on this topic. One of them is «Yeni
Mektep Hıfzısıhhası (New School Hygiene)» which was written by M Cemal and was published by Kanaat
Library in 1929-1930. The author was a teacher of natural sciences at Istanbul Teachers College for Male.
Our poster presentation will introduce the content of this book which is a good example of studies on school
hygiene in early republic era.
School hygiene Hygiene History of hygiene History of education Literature of hygiene
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Lokman Hekim Journal 2011; Supplement |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin