Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perceptions of Graduate Students Towards The Use Of Technology In Scientific Studies

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 123 - 134, 06.12.2019

Öz

It is seen that some of the faculty members along with the students
studying in the graduate and doctoral programs in the university institutes do
not use technology or use it less actively in their scientific studies.
Because, there are some deficiencies in the research articles about what
electronic sources are, how they are used, how to scan from these sources, how
to manage the results obtained, how to collect the data to be used in the
research, how and where to analyze these data and how to combine and report
these data together. The main purpose of this study is to determine the
perceptions of graduate students who take the Technology Use in Academic
Research” course on the use of technology in scientific studies and the
teaching of technology use. The data of the study were collected through a
questionnaire consisting of open-ended questions and the raw data obtained from
the survey were analyzed and interpreted using “content analysis technique”.
The research was organized as a fact science design which is one of the
qualitative research designs. The study group of the study consists of 16
graduate students studying at the Computer Education and Instructional
Technologies Department of Necmettin Erbakan University Institute of
Educational Sciences. According to the findings of the study: the students who
took the course stated “positive opinion about the implementation of the tasks;
the students stated that the situation related to the use of technology in
scientific studies should be included in graduate programs and that this is
important; they said that they had different experiences by running theory and
practice together with what they learned from this course.

Kaynakça

  • Akgün, Ö.E. ve Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel araştırma yeterliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 8 (2), 131-144.Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara İli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.Bar-Ilan, J. (2014). JASIST@Mendeley Revisited. fig. Retrieved from http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.1031681.Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Çiftçi, T. (2017). Türkiye’de coğrafya eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin (2006-2017) eğilimleri. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 864-887.Demir, M. ve Beşoluk, S. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7 (4), 769-781.Gilmore, A. (2001). National Education Monitoring Project: Assessment Resources for Teachers. Report to the Ministry of Education. Christchurch: University of Canterbury.Henning, V. and Reichelt, J. (2008). Mendeley—A Last.fm for research? In IEEE Fourth International Conference on eScience (eScience’08) (327–328). Menlo Park: IEEE.Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. (12. Baskı), Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.Koç, E. S. (2016). Türkiye’de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2005-2014). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 198-216.Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. ve Soran, H. (2007). Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-209.Li, S. ve Seale, C. (2007). Managing criticism in Ph.D. supervision: A qualitative case study. Studies in Higher Education, 32(4), 511–526.Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P.C., Ioannidis, J.P.A., Carke, M., Devereaux, P.J., Kleijnen, J. and Moher, D. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: Explanation and elaboration. Annals of Internal Medicine, 151 (2009), pp. W-65.Özmen, Z. M. ve Güç, F.A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3 (3), 214-219.Saracaloğlu, A.S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlilikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Degisi, 5 (2), 179-208.Saracaloğlu, A.S., Varol, S.R. ve Ercan, İ.E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, Özel Sayı, 187-199.Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39 (173), 430-453.Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guideliness. Journal of Business Research, 104, 333-339.Yılmaz, A. B., Tonga, E. S. ve Çakır, H. (2017). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin aldıkları eğitim hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37 (1), 1-45.

Bilimsel Çalışmalarda Teknoloji Kullanımına Yönelik Lisansüstü Öğrencilerin Algıları

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 123 - 134, 06.12.2019

Öz

Üniversite
enstitülerinde yüksek lisans ve doktora programlarında öğrenim gören
öğrencilerle birlikte öğretim elemanlarının bir kısmı bilimsel çalışmalarında
teknolojiyi aktif olarak kullanmadıkları ya da az kullandıkları görülmektedir.
Çünkü elektronik kaynakların ne olduğu, nasıl kullanıldığı, bu kaynaklardan
nasıl tarama yapılacağı, elde edilen sonuçları nasıl yönetileceği, araştırmada
kullanılacak verilerin nasıl toplanacağı, bu verileri nasıl ve nerede analiz
edileceği ve bunları nasıl bir araya getirerek raporlaştırılacağı hususunda
bazı eksikliklerin olduğu araştırma makalelerinde görülmektedir. Bu çalışmanın
temel amacı, “Akademik Araştırmalarda Teknoloji Kullanımı” dersini alan yüksek
lisans öğrencilerinin bilimsel çalışmalarda teknoloji kullanımı ve teknoloji
kullanımının öğretimine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın verileri
“açık uçlu sorulardan oluşan bir anket” vasıtasıyla toplanmış ve anketten elde
edilen ham veriler “içerik analizi tekniği” kullanılarak analiz edilmiş ve
yorumlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim
deseni olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 16 yüksek lisans öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre: dersi alan öğrenciler (literatür
taraması, kaynakça takip uygulaması, veri analiz yöntemlerinin seçimi, veri
analizi yöntemlerinin uygulanması ve raporlama) görevler üzerinden uygulanması
ile ilgili “olumlu görüş” bildirmişlerdir; öğrenciler bilimsel çalışmalarda
teknoloji kullanımına ilişkin durumu yüksek lisans programlarında yer alması
gerektiğini ve bunun önemli olduğuna ilişkin görüş sunmuşlardır; bu dersten
öğrendikleri ile teori ve pratiği bir arada yürüterek farklı deneyimler elde
ettiklerini ifade etmişlerdir. 

Kaynakça

  • Akgün, Ö.E. ve Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel araştırma yeterliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 8 (2), 131-144.Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara İli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.Bar-Ilan, J. (2014). JASIST@Mendeley Revisited. fig. Retrieved from http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.1031681.Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Çiftçi, T. (2017). Türkiye’de coğrafya eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin (2006-2017) eğilimleri. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 864-887.Demir, M. ve Beşoluk, S. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7 (4), 769-781.Gilmore, A. (2001). National Education Monitoring Project: Assessment Resources for Teachers. Report to the Ministry of Education. Christchurch: University of Canterbury.Henning, V. and Reichelt, J. (2008). Mendeley—A Last.fm for research? In IEEE Fourth International Conference on eScience (eScience’08) (327–328). Menlo Park: IEEE.Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. (12. Baskı), Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.Koç, E. S. (2016). Türkiye’de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2005-2014). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 198-216.Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. ve Soran, H. (2007). Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-209.Li, S. ve Seale, C. (2007). Managing criticism in Ph.D. supervision: A qualitative case study. Studies in Higher Education, 32(4), 511–526.Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P.C., Ioannidis, J.P.A., Carke, M., Devereaux, P.J., Kleijnen, J. and Moher, D. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: Explanation and elaboration. Annals of Internal Medicine, 151 (2009), pp. W-65.Özmen, Z. M. ve Güç, F.A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3 (3), 214-219.Saracaloğlu, A.S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlilikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Degisi, 5 (2), 179-208.Saracaloğlu, A.S., Varol, S.R. ve Ercan, İ.E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, Özel Sayı, 187-199.Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39 (173), 430-453.Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guideliness. Journal of Business Research, 104, 333-339.Yılmaz, A. B., Tonga, E. S. ve Çakır, H. (2017). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin aldıkları eğitim hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37 (1), 1-45.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Yılmaz 0000-0002-7691-5296

Yayımlanma Tarihi 6 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2019
Kabul Tarihi 26 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Y. (2019). Bilimsel Çalışmalarda Teknoloji Kullanımına Yönelik Lisansüstü Öğrencilerin Algıları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 123-134.